Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä apua hormonaaliseen akneen?

Vierailija
22.12.2017 |

Olen 28 vuotias, e-pillerit lopetin siinä 4-5 vuotta sitten ja tuntuu että iho edelleen epä-tasapainossa kasvoilla sekä vartalossa. Turhauttaa tilanne. Olen syönyt nyt monta vuotta gluteenittomasti ja maidottomasti, ja kerran viikossa herkkupv, silti tuntuu että se ei riitä. Yritän saada riittävästi vitamiineja ruokavaliostani ja myös iholle hyviä rasvoja. Käytän myös luonnonkosmetiikkaa ja yritän pestä mahdollisimman miedoin ja hellävaraisilla tuotteilla, tutkin incejä mitkä aiheuttaa finnejä sun muuta. Silti iho on vaan tällainen..mistä ihmeestä te löysitte avun? Tämä vaikuttaa jokapäiväiseen elämään kun tuntuu että olet ikuisesti ihosi ns vanki, vaikka kaikkesi teet ja mikään ei vaan riitä.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy ihotautilääkärillä, heiltä voit saada liuoksia tai voiteita. Tai jotain lääkkeitä.

En usko että vitamiineista on hyötyä, sillä akne on bakteeri (kaikilla on sitä, ei johdu hygieniasta).

Vierailija
2/21 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

levitä aknen päälle hakkaraisen paskaa, ja pyyhi se pois 30 minuutin jälkeen aktiviimallilla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttoi se että käytti sellaisia ihonhoitotuotteita, joissa oli oikeasti niitä akneen auttavia tehoaineita. Normaali-iholle varmasti on parasta hellävaraiset ihonhoitoaineet, mutta akneiholle niiden pitäisi olla sekä hellävaraisia että ehdottomasti akneen tehoavia, joka on joskus tasapainoilua kun tehoaineet tietenkin rasittavat ihoa.

Mutta siis, jos haluat kosmetiikalla vielä yrittää helpottaa tilannetta, etkä halua lääkekuuria vielä, niin aineita joita kannattaa kokeilla:

- BHA (ehdoton akneihon pelastaja)

- AHA (samankaltainen happojuttu kuin BHA, mutta tehoaa vähän erilaiseen ihoon)

- niasiini, hyaluroni, retinoli (!) ja c-vitamiini

Silti kaikkein tärkeintä olisi hellävarainen puhdistus ei-tukkivilla aineilla, moni käyttää kaksoipuhdistustekniikkaa (öljy+toinen pesuaine), seuraavaksi olennaista on kunnollinen kosteutus, ei ihon kuivattaminen alkoholeilla. Ei-komedogeeniset öljyt kokeiluun.

Toivottavasti tästä oli apua, hankalaa on löytää se oma cocktail mikä auttaa. Jos ei apua löydy kosmetiikasta, niin ehdottomasti lääkäriin ja lääkekuuri.

Vierailija
4/21 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akne on monesti perinnöllinen sairaus, johtuu hormoneista. Ei auta ruokavaliot, kosmetiikka jne. Helpotusta tuovat ja iho on hiukan kauniimpi kun sitä hoitaa mutta ihan turhaa höpinää monelta ei asiantuntijalta. Tv. 46v. ja olen kärsinyt huonosta ihosta yli 30 vuotta. Kaikki on kokeiltu ja viimeisin oli viime maaliskuussa kasvojen ihon syvä fraxel laser hionta.

Vierailija
5/21 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä iho menee aina hieman ennen kuukautisvuotojen alkua todella huonoksi. Olen alkanut juomaan paljon vettä (n. 3 l päivässä) ja ihoni suorastaan hehkuu. Kyllä sitä välillä tulee näppyjä veden juomisesta huolimatta mutta lisäksi iho toipuu ja korjaa itseään huomattavasti nopeammin kun vettä juo tarpeeksi. (Koostuuhan ihosolutkin pääasiassa vedestä.)

Vierailija
6/21 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä iho menee aina hieman ennen kuukautisvuotojen alkua todella huonoksi. Olen alkanut juomaan paljon vettä (n. 3 l päivässä) ja ihoni suorastaan hehkuu. Kyllä sitä välillä tulee näppyjä veden juomisesta huolimatta mutta lisäksi iho toipuu ja korjaa itseään huomattavasti nopeammin kun vettä juo tarpeeksi. (Koostuuhan ihosolutkin pääasiassa vedestä.)

No ei se kyllä "todella huonoksi" mene, jos vedenjuonnilla korjaantuu. Ei pahalla, mutta se ei ole aknea.

Vierailija
7/21 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole auttanut kuin e-pillerit. Olen syönyt antibiootit ja Roacuttanin. Akne palaa aina takaisin. 

Vierailija
8/21 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti perinnölliseen ja/tai hormonaaliseen akneen ei itselläni ole auttanut mikään muu kuin ihotautilääkärin määräämät lääkkeet ja salvat.

Allergiat tai ihonhoidon laiminlyöminen voivat aiheuttaa iho-ongelmia joihin ratkaisu saattaa löytyä elintapoja korjaamalla, mutta vaikean perinnöllisen aknen tapauksessa mikään ruokavalio, tavalliset naamiot ja voiteet, runsas veden juominen tai kosmetologikäynnit ym. ei paranna tilannetta millään tavalla.

Vierailija
9/21 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä hormonaalisesta aknesta, mutta itselläni tehosi akneen erilaisten kuurien jälkeen vasta Clindoxyl-merkkinen reseptivoide. Ihotautilääkäriltä sain reseptin. Finnejä ilmaantuu aina välillä edelleen, erityisesti ennen kuukautisia, mutta tuolla saan näpyt kuin näpyt aina parissa päivässä häviämään. :)

Niin ja olen myös huomannut, että kaikki silikonia sisältävät meikit/meikkivoiteet saavat ihon itselläni kukkimaan, mutta käyttämässäsi luonnonkosmetiikassa ei varmaankaan silikonia olekaan :).

Tsemppiä!

Vierailija
10/21 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla auttoivat parhaiten e-pillerit, kun taas lääkärin määräämät voiteet ja muut hoidot toimivat lähinnä tukena. Myös iän myötä aknetaipumus on helpottanut vähän (olen 37). Nyt on sikäli harvinainen tilanne, että uskallan olla ilman e-pillereitä. Iho ei kuitenkaan ole parhaassa mahdollisessa kunnossa vieläkään, ja olen varautunut siihen, että joudun aloittamaan pillerit uudestaan. Arpeuttavat paiseet eivät ole kivoja. 

Vierailija
11/21 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota Roaccutan-kuuri. Ihotautilääkäriltä.

Vierailija
12/21 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonaaliseen akneen auttavat vain e-pillerit tai isotretinoiinia sisältävä lääke (esim. Roaccutan) tai spironolaktonilääke. Isotretinoiniinia syödään kuurina, joillain akne pysyy kuurin jälkeen poissa, toisilla se palaa. E-pillerit ja spironolaktoni tehoavat niin kauan kuin niitä syö ja niidenkin teho on yksilöllistä. Kaikki muut voiteet, ruokavaliojutut yms. eivät vaikuta mitenkään merkittävästi. Vähähiilarinen ruokavalio hillitsee finnejä hieman, mutta ei poista ongelmaa.

Vierailija
13/21 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ainoa keino pitää akne loitolla on ollut e-pillerit tai ehkäisyrengas. Mikään muu ei ole auttanut. Puolen vuoden Tetrasykliinikuurilla pysyi 3 kk kuurin loppumisesta iho hyvänä, mutta akne palasi. Lisäksi en suosittele sillä tuhoaa elimistön omaa luonnollista vastustuskykyä.

Vierailija
14/21 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei se kyllä "todella huonoksi" mene, jos vedenjuonnilla korjaantuu. Ei pahalla, mutta se ei ole aknea.

Tiedän kyllä mikä akne on kun itsellä oli akne teini-iässä. 

Mutta suosittelen kokeilemaan. Turha tulla sitä ennen julistamaan ettei toimi.

Vierailija
15/21 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla akneen auttoi imetys. Ja sitten kun toisen lapsen imetys loppui ja paineet palasi, soitin yksityiselle lääkäriasemalle ja sain kysyä suoraan lääkäriltä määräämä hän minulle isotretioniinia. Lupasi määrätä ja kävin vastaanotolta hakemassa reseptin. Soitin ja varmistin siksi, että kerran aiemminkin olen käynyt ihotautilääkärillä joka sitten määräsi vaan basironia ja epillereitä.

Ekat 3 kuukautiskierron tuli edelleen paiseita. Neljännellä enää pientä näppyjä ja viidennellä ehkä vähän enemmän tukossa oleva mustapää. Eli lääke on toiminut hyvin. Lääkäri sanoi että minun kokoisen naisen (60kg) pitää syödä lääkettä 7kk ettei tule takaisin heti, 3kk kohdalla tsekkasi ihon ja sanoi ettei ole vielä passivoitunut. Olen tosi tyytyväinen. Rahaa on mennyt ihan julmetusti mutta naama on tosi nätti! Mustapäätkin aikalailla kadonneet.

Vierailija
16/21 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se niin, että ruoka vaikuttaa myös hormoneihin.  Täytyy vain ymmärtää, mitä kannattaa syödä.

Toki on olemassa näitä urpoja, jotka väittää, että ruoka on vain kaloreita, pientä ymmärrystä tunnen heitä kohtaan, eihän heillä tietoa ole.

Vierailija
17/21 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju mutta kerronpa silti. 15 vuotta taistelua aknen kanssa takana ja voin kertoa mikä toimii mikä ei ainakin omalla kohdalla.

- 3-4kk antibiootit toimivat mutta tuhoavat oman vastustuskyvyn ja sekoittavat koko elimistön, en suosittele ellei pakko

- clindoxyl ym paikallisvoiteet auttavat kohtalaisesti mutta eivät paranna tilannetta todella

- kauneushoitolan hoidot eivät ole juurikaan vaikuttaneet, paitsi rankat laserhoidot jotka saavat ihon hilseilemään ja vaativat paranemisaikaa

- valohoidot ja auringon otto auttavat hieman

- yrttituotteet, vitamiinit ja mineraalit auttavat jonkun verran, esim. MSM & sinkki

- korkealaatuiset puhdistusaineet auttavat jonkun verran, Himalajan suolan olen todennut tehokkaasti

- mineraalimeikkien käyttö auttaa myös eikä tuki ihohuokosia kuten tavalliset

Mutta. MILLÄÄN NÄILLÄ IHO EI PARANTUNUT.

Kun lääkäri ehdotti roaccuttania kieltäydyin heti. Kyseessä on jäätävä myrkky joka on tehnyt ihmisiä jopa lapsettomiksi.

Joten päätin kokeilla täydellistä ruokavalion muutosta. Ensin

1. Puhdistava detox-paasto jotta elimistö puhdistuu myrkyistä. N.viikko.

2. Kaikki liha, sokeri, alkoholi ja viljatuotteet pois. Maitotaloustuotteiden osalta vain laktoositonta.

3. 90% ravinnosta siis kasviksia, hedelmiä ja pähkinöitä jne vastaavia.

Tällä ruokavaliolla akneni PARANI TÄYSIN NELJÄSSÄ VIIKOSSA!! Toki tämän ylläpito vaatii hurjaa itsekuria, mutta kun näkee peilistä paiseisen märkivän hirvityksen sijaan sädehtivän ja puhtaan ihon niin jaksaa jatkaa. Hieno lisä on se että SELLULIITTI KATOSI!

Vierailija
18/21 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanha ketju mutta kerronpa silti. 15 vuotta taistelua aknen kanssa takana ja voin kertoa mikä toimii mikä ei ainakin omalla kohdalla.

- 3-4kk antibiootit toimivat mutta tuhoavat oman vastustuskyvyn ja sekoittavat koko elimistön, en suosittele ellei pakko

- clindoxyl ym paikallisvoiteet auttavat kohtalaisesti mutta eivät paranna tilannetta todella

- kauneushoitolan hoidot eivät ole juurikaan vaikuttaneet, paitsi rankat laserhoidot jotka saavat ihon hilseilemään ja vaativat paranemisaikaa

- valohoidot ja auringon otto auttavat hieman

- yrttituotteet, vitamiinit ja mineraalit auttavat jonkun verran, esim. MSM & sinkki

- korkealaatuiset puhdistusaineet auttavat jonkun verran, Himalajan suolan olen todennut tehokkaasti

- mineraalimeikkien käyttö auttaa myös eikä tuki ihohuokosia kuten tavalliset

Mutta. MILLÄÄN NÄILLÄ IHO EI PARANTUNUT.

Kun lääkäri ehdotti roaccuttania kieltäydyin heti. Kyseessä on jäätävä myrkky joka on tehnyt ihmisiä jopa lapsettomiksi.

Joten päätin kokeilla täydellistä ruokavalion muutosta. Ensin

1. Puhdistava detox-paasto jotta elimistö puhdistuu myrkyistä. N.viikko.

2. Kaikki liha, sokeri, alkoholi ja viljatuotteet pois. Maitotaloustuotteiden osalta vain laktoositonta.

3. 90% ravinnosta siis kasviksia, hedelmiä ja pähkinöitä jne vastaavia.

Tällä ruokavaliolla akneni PARANI TÄYSIN NELJÄSSÄ VIIKOSSA!! Toki tämän ylläpito vaatii hurjaa itsekuria, mutta kun näkee peilistä paiseisen märkivän hirvityksen sijaan sädehtivän ja puhtaan ihon niin jaksaa jatkaa. Hieno lisä on se että SELLULIITTI KATOSI!

Hyvä sulle. Olen ollut kasvissyöjä 90-luvulta lähtien, alkoholia en käytä ollenkaan, enkä myöskään viljoja tai sokeria, mutta ihon kuntoon tällä ei ole ikinä ollut vaikutusta. Molemmilla vanhemmillani on ollut todella paha akne nuorena, joten tottakai se periytyi minullekin, ja naama on täynnä kipeitä mätäpaiseita vielä näin yli nelikymppisenäkin. Roaccutan on ainoa, joka auttaa.

Vierailija
19/21 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormoniakneen ei oikein auta mikään.

Itse 35v., kaikki voiteet, ruokavaliot ja lääkekuurit kokeneena, vain ruokavalio eli sokeri ja rasva minimiin toimii jonkin verran ennaltaehkäisevästi. Mutta kun finniä puskee niin sitähän sitten puskee, eikä mitään voi.

Vierailija
20/21 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla hormonaalinen akne päättyi lopulta Isotretioniini-kuurin jälkeen 39-vuotiaana. Kannattaa mennä ihotautilääkärille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kolme