Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhukset ratissa - taas kuolonkolari

Vierailija
20.12.2017 |

Mitä mieltä olette näistä ikäihmisistä (+65) jotka ovat ratin takana? Minua ainakin kauhistuttaa miten monta onnettomuutta ja etenkin kuolonkolareita sen ikäiset ovat viimeisen vuoden aikana aiheuttaneet. Minusta kun ihminen täyttää 65 pitäisi olla inssiajo + lääkärintarkastus ja siitä eteenpäin vähintään 5 vuoden välein nämä. Nykyäänhän lääkäreiden pitäisi puuttua ajolupaan jos ihmisellä on ajokortti mutta ei ole ajokuntoinen, mutta enpä tiedä yhtään tapausta jossa lääkäri olisi kieltänyt ajamisen vanhukselta.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajolupaa ei alle 30 vuotiaille eikä yli 80 vuotiaille

Tuossa vois olla ideaa. Paitsi ei yli 70 vuotiaalla ole mitään asiaa rattiin.

Miksi ei ole? Pelkkä ikä ei ole mikään mittari arvioida kenenkään ajokykyä.

Vierailija
22/25 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä olette näistä ikäihmisistä (+65) jotka ovat ratin takana? Minua ainakin kauhistuttaa miten monta onnettomuutta ja etenkin kuolonkolareita sen ikäiset ovat viimeisen vuoden aikana aiheuttaneet. Minusta kun ihminen täyttää 65 pitäisi olla inssiajo + lääkärintarkastus ja siitä eteenpäin vähintään 5 vuoden välein nämä. Nykyäänhän lääkäreiden pitäisi puuttua ajolupaan jos ihmisellä on ajokortti mutta ei ole ajokuntoinen, mutta enpä tiedä yhtään tapausta jossa lääkäri olisi kieltänyt ajamisen vanhukselta.

Minä kyllä tiedän monia tapauksia, joissa lääkäri on kieltänyt ajamisen vanhukselta tai muuten sairaalta,  tai sitten ei ole suostunut uusimaan ajokorttitodistusta. Olen itsekin tehnyt näin monen monta kertaa. Mutta nämä ajavat siitä huolimatta! 

Joskus kymmenkunta vuotta sitten eväsin ajokortin jo silloin keskivaikeasti muistisairaalta vanhukselta, joka esimerkiksi ei ollut käynyt melkein vuoteen verenohennuslääke Marevanin kontrollikokeissa. Tänäkin päivänä ukolla on voimassa oleva ajokortti. No hän sanoi vastaanotolta lähtiessään, että hän menee sitten X:lle (paikkakuntamme eläkkeelle jäänyt tk-lääkäri, joka piti edelleen yksityisvastaanottoa). Ja sieltä tuli myönteinen ajokorttilupa. Yksityislääkärit eivät näe terveyskeskuksen merkintöjä, ja kun potilas skarppaa ajokorttitarkastuksessa, tulee myönteinen päätös ajokorttitarkastuksesta. Tämä onkin ainut potilas, joka ajaa vuorohoitojaksolle hoitokotiin aina omalla autollaan...

Sitten on tosiaan näitä, jotka ajavat ajokiellosta huolimatta. Yksikin n.70-v potilas sai ajokiellon aivoinfarktin sairastettuaan, josta toipui muuten hyvin, mutta toisen puolen näkökenttäpuutos jäi. Neurologi oli määrännyt. että ajokielto vähintään silmälääkärin kontrolliin asti, joka oli ohjelmoitu muutaman kuukaudnen päähän. Mutta ei tämä siitä välittänyt, oli ajanut koko ajan, vaikka silmälääkärin aikaa ei vielä edes ollut tullut. 

On tapauksia, joissa omaiset ottavat yhteyttä lääkäriin, että nyt on mummolta tai vaarilta evättävä ajokortti, kun on niin holtitonta tuo ajaminen. Tämä ok. Jotkut vain piilottavat auton avaimet. 

Kollega kertoi tapauksesta, kun hän oli laatinut potilaan pyynnöstä vaikeasta näkövammaisuudesta lausunnon, että tämä potilas saisi jotain etuisuuksia. Samalla lääkäri teki ilmoituksen Trafille, että ko. henkilö ei ole enää ajokelpoinen (tämähän on lääkärin velvollisuus). No, siinä sitten omaiset tulivat lankoja pitkin, kun heidän vanhemmaltaan oli ajokortti evätty. 

tkl

Kiitos kun kerroit tämänkin puolen asiasta.

Nämä ovat todella vaikeita juttuja joihin liittyy niin monia asioita.. :( ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tämä on todellinen ongelma ja sitä todellisemmaksi ja yleisemmäksi käy, kun aikaa kuluu ja Suomi vanhettuu. Omasta lähipiiristä appiukko on huononemassa vauhdilla eikä enää aja pimeässä eikä pitkiä matkoja, mutta suhaa paikallisliikenteessä ja pellit kolisevat tuon tuosta. Syy on aina muissa. Ei vaan tule mieleen, että vaikka miten tuliskin sieltä oikealta, niin jos nykii ja natkuttelee eikä toimi johdonmukaisesti, se vaikuttaa myös muiden liikenteessä suoriutumiseen.

Sen paremmin käly kuin minäkään ei olla annettu lapsiamme vaarin kyytiin vuosikausiin. Ei vaan uskalla enää. Kortti on mennyt tilapäisesti kuivumaan sairaustapausten aikana, mutta olisi kyllä aika tunnustaa tosiasiat ja panna auto telakalle. 

Vierailija
24/25 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei varmasti eniten ajakaan vanhukset kolareita mutta minusta se on koko ajan lisääntymään päin, mitä olen uutisoinnista päätellyt. Lisäksi itse näen usein vanhuksia jotka ajavat autolla mutta liikkuvat todella heikosti. Tällöin mietin että kääntyykö se pää tarpeeksi hyvin esim risteyksissä ja onko refleksit kunnossa. Koska jokainen kuolema ja onnettomuus on surullista ja jos edes osan voisi välttää... :( Ap

Paras tapa välttää iso osa liikennekuolemista on ottaa ajokortti aina pois, kun asiakas saa masennusdiagnoosin. Itsemurhahakuiset tappavat vuodessa enemmän kuin vanhukset.

Vierailija
25/25 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei varmasti eniten ajakaan vanhukset kolareita mutta minusta se on koko ajan lisääntymään päin, mitä olen uutisoinnista päätellyt. Lisäksi itse näen usein vanhuksia jotka ajavat autolla mutta liikkuvat todella heikosti. Tällöin mietin että kääntyykö se pää tarpeeksi hyvin esim risteyksissä ja onko refleksit kunnossa. Koska jokainen kuolema ja onnettomuus on surullista ja jos edes osan voisi välttää... :( Ap

Paras tapa välttää iso osa liikennekuolemista on ottaa ajokortti aina pois, kun asiakas saa masennusdiagnoosin. Itsemurhahakuiset tappavat vuodessa enemmän kuin vanhukset.

Tämä on kanssa sellainen "vaikea" aihe. Nimittäin kuinka moni menisi enää lääkäriin masennuksen vuoksi tai tunnustaisi olevansa masentunut jos siitä lähtisi suoraan kortti pois...? Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän seitsemän