Kouluruokailu 12.15, mitä mieltä
Kouluruokailu porrastuu ensi keväänä ja yläkoululaiset pääsevät syömään vasta 12.15. Koulu alkaa 8.00.
Tuntuu ihan järjettömältä. Suosituksissakin sanotaan ettei yli neljän tunnin ruokavälejä, nyt tulee viisi jos syö aamupalan klo 7.
Mitä olette mieltä, millaisia ruoka-aikoja teidän lapsilla on?
Kommentit (24)
Kyllä siinä noin klo 12 on ihan normaali lounasaika.
ITaliassa kaikki syövät lounasta klo 13 ja terveempiä ovat kuin suomalaiset.
Jo minun kouluaikoina 90-luvulla ei ollut tavatonta, että otettiin välipalaa matkaan lähes joka päivä, sillä aterioiden väli luonnollisesti venyi pitkinä koulupäivinä. Enkä muista, että äiti tai iskä olisi tästä mieliään pahoittanut tuolloin.
Lyö pennulle pari banaania tai energiapatukka reppuun ja sano että työnnä tämä naamaan kympin välitunnilla?
Problem solved.
On tuo vaikka kasvavalle urheilijapojalle tosi pitkä väli varsinkin jos aamupäivällä liikuntaa. Opettajathan siitä eniten kärsii kun teinit on nälissään levottomampia.
Välipalaa mukaan.
Meillä se lounas on 10.30 ja se taas on tosi aikaisin..
Vierailija kirjoitti:
On tuo vaikka kasvavalle urheilijapojalle tosi pitkä väli varsinkin jos aamupäivällä liikuntaa. Opettajathan siitä eniten kärsii kun teinit on nälissään levottomampia.
Onko y-kromosomi esteenä täällä jo useaan otteeseen esitetylle idealle eli välipalalle?
Normaali, oikeastaan jopa aikainen lounasaika. Itse olisin tyytyväinen. Olen aina kärsinyt ja ihmetellyt suomalaista klo 10.30 koululounasaikaa.
Välipala mukaan jos meinaa tulla nälkä.
Hmm.. Meillä kun lapset olivat kouluikäisiä, silloisessa asuinkunnassamme oli ala-asteella ruokailu klo 10.20. Joskus lapset kun menivät kymmeneksi kouluun, niin suoraan ruokailuun..yläasteella vähän järkevämmät ajat syömiselle, mutta siinä vaiheessa asuimme jo toisaalla.
Onpa myöhäinen aika. Mutta kai voi ottaa välipalaa mukaan kouluun?
En itse pystyisi olemaan tuollaista aikaa syömättä niin miten kasvava lapsi.. Hyvin myöhäinen aika on jos aamupala syöty seitsemältä. Jos menee vaikka kymmeneen kouluun niin silloin ihan hyvä aika. Mutta evästä vaan mukaan, ei siinä muu auta.
Vierailija kirjoitti:
ITaliassa kaikki syövät lounasta klo 13 ja terveempiä ovat kuin suomalaiset.
Voi vittu. Italiassa ehkä eletään vähän eri rytmissä. Tuskin ovat aamupalaa syöneet klo 7. Ja millä mittapuulla ovat terveempiä?
Vierailija kirjoitti:
En itse pystyisi olemaan tuollaista aikaa syömättä niin miten kasvava lapsi.. Hyvin myöhäinen aika on jos aamupala syöty seitsemältä. Jos menee vaikka kymmeneen kouluun niin silloin ihan hyvä aika. Mutta evästä vaan mukaan, ei siinä muu auta.
Jos sinä et pysty, niin kasvava lapsi ei pysty. Upea logiikka!
Pakko ne ruokailut on porrastaa kun kaikki eivät mahdu samaan aikaan. Jos ruokailu on liian aikaisin tai myöhään, välipalaa vaan mukaan lapselle; hedelmä, sämpylä, rahka, proteiinipatukka tms.
Vierailija kirjoitti:
No sehän riippuu siitä, MITÄ syö aamulla.
Ainahan noi ruokailut ovat olleet porrastettuina, ainakin isommissa kouluissa.
Olipas taas kivoja vastauksia.
En ole mieltäni pahoittanut, kysyin vaan mielipiteitä.
KOuluun ei saa viedä omaa ruokaa ja välipalapatukat ei ole kovin terveellisiä jos niillä mennään joka päivä.
Eka pidempi välitunti on ruokailun yhteydessä, muuten n 5-10 minuutin siirtymiset eli ei siinä paljon muuta ehtisikään kun jonkun patukan
ap
Meidän läheisellä yläasteella ruokailu on ollut klo 12.10 niin kauan kuin muistan, jo omana kouluaikana ja edelleen nyt kun omat lapset ovat siellä. Pakkohan niitä porrastaa on.
On taas mamma maailman tärkeimmästä asiasta mielensä pahoittanut.