Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä suomalaista (herkkuja) lähettäisit ulkomaille?

Vierailija
19.12.2017 |

Eli mulla on pitkäaikainen ystävä Etelä-Amerikassa, joka ihailee tätä meidän Suomea. Olen ajatellut ilahduttaa häntä jollain lahjalla. Asun Lapissa päin joten lahjan pitäisi ainakin osittain olla paikallisen tyylistä. Vinkkejä? Saa olla pientä tavaraa/ syötävää. Ainakin käsintehtyä suklaata varmaan hankin.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lakkahilloa? Sitä ei varmaan Etelä-Amerikasta saa :)

Ulkomaalaiset ei tykkää lakkahillosta. Maku olisi ok, mutta kun on niin "kivistä". Tupla-suklaaseen joku on joskus ihastunut.

Aika moni kylläkin tykkää lakkahillosta. Ja niitäkin on vähän eri laatuja, joistain on poistettu paremmin kivet ja muut roskat.

Vierailija
22/40 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mämmiä?

Tätä en, koska uskon että ei tottumattomalle uppoa. Ja saako sitä edes tähän aikaan 😅 salmiakkia tai lakritsia ehkä voisin.

Salmiakki ei uppoa! Olen vienyt monta kertaa pienen määrän maistiaisina vain erikoisuuden vuoksi ja saadakseni nauraa. Tuomio on aina ollut Yäk ja todella harva ulkomaalainen siitä tykkää (pohjoismaiden ja Saksan ulkopuolella. Ikinä en lähettäisi salmiakkia noin vain postipakettina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä lähetä ainakaan salmiakkia, olen katsellut Youtubesta suomalaisten herkkujen maisteluvideoita, ja 99 prosenttia ulkomaalaisista ei voi sietää salmiakkia, suurin osa karsastaa myös lakritsia. Ne ovat ihan oikeasti pahanmakuisia muiden mielestä, etenkin salmiakki on kuin myrkkyä.

Suosittelen lakkahilloa, ehkä myös kuivattua poroa jossain muodossa (naksuja/lastuja tai sellaista jerkyä). Kuivattuja mustikoita.

Suklaata (ei lakritsi- tai salmiakkitäytteistä). Hedelmäkarkit on aika geneerisiä joka puolella.

Jos alkoholia voi lähettää, niin ehkä jotain lakka- tai mustikkalikööriä.

Mutta varmista tosiaan, mitä elintarvikkeita kyseiseen maahan saa lähettää.

Joo olen samaa mieltä että salmiakki ja lakritsi ei varmaan hyvältä maistu tottumattomalle. Ajattelin että laitan vain pienen maistiaisen korkeintaan. Maa jonne lähetän on Chile. Jos joku tietää saako tuonne lähettää tällaisia? Tietenkin otan itsekin selvää ennen kuin lähetän.

Vierailija
24/40 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurkkasin Brazilian tullin sivulle. Kaikki lihatuotteet, kasvit ja sienet kielletty. Suklaata, keitettyjä ja säilöttyjä hedelmiä/ marjoja voi viedä.

Samoin se lihakielto on esim. Australiassa. Eteläafrikkalaisilla ystävillä oli tuliaisena pari kiloa kuivattua lihalastua, biltongia, ja tarjoilivat sitä kaikille Singaporen lentokentällä, kun selvisi, ettei sitä saa viedä Australiaan viemisinä. Oli kuulemma ollut ihan hauskaa tarjoilla sitä tuntemattomille. Kaksi kiloa on paljon kuivalihaksi...

Vierailija
25/40 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sorry, luulin jostakin syystä, että tarkoitit Braziliaa.

Vierailija
26/40 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lakkahilloa? Sitä ei varmaan Etelä-Amerikasta saa :)

Joo tämä on yksi hyvä vaihtoehto! 😊

Tähänkin sellainen varoitus, että kaikki eivät ymmärrä niitä "pieniä kiviä". Jos löytyy joku kivetön versio, niin hyvä. En tiedä, löytyykö.

Vierailija
27/40 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti, suomalaisista tuotteista todella harva on niin maukasta tai laadukasta että ne olisi ulkomailla edes jotensakin hienoa ruokaa. Esim. tuo jonkun mainitsema Fazerin sininen on kansainvälisessä mittakaavassa keskivertoa huonompaa suklaata. Suomi on muistaakseni yksi kolmesta EU-maasta, jossa suklaaseen saa laittaa kaakaovoin tilalle muita kasvirasvoja. Ainakaan Etelä-Amerikkaan en suklaata lähettäisi.

Lakkahillo tosiaan on vähän niin ja näin. Aika harva ulkomaalainen siitä tykkää, eikä etelän hetelmiin tottunut henkilö edes voi tajuta, mikä siinä on niin hienoa. Suomalaiset tajuavat, kun tietävä millaista on kökkiä suolla itikoiden syötävänä puoli vuorokautta saadakseen hillopurkin kouraan.

Toinen hyvä sen poronlihan (ja juu, kuivaliha että säilyy matkalla) lisäksi on joku alkoholi. Suomessahan niitä löytyy. Esim. joku hieno uusi gini tai marjalikööri voisi olla ihan hieno. Itse en muuta lähettäisi. 

Se, joka poronlihaa ensin ehdotti.

Vierailija
28/40 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linkosuon ruisnappeja.

Vierailija
29/40 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolukatkin hillona tai kuivattuina on varmaan  erikoisuus Chilessä. Muumeja siellä ei luultavasti tunnisteta. Suomalaista sinappia on kyllä moni ulkkari kehunut, samoin maustettuja sillejä. Että lisäksi pari tuubia eri vahvuista sinappia? Ruisnappeja, mutta käske syödä dipin tai tuorejuuston kanssa.

Vierailija
30/40 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikeasti, suomalaisista tuotteista todella harva on niin maukasta tai laadukasta että ne olisi ulkomailla edes jotensakin hienoa ruokaa. Esim. tuo jonkun mainitsema Fazerin sininen on kansainvälisessä mittakaavassa keskivertoa huonompaa suklaata. Suomi on muistaakseni yksi kolmesta EU-maasta, jossa suklaaseen saa laittaa kaakaovoin tilalle muita kasvirasvoja. Ainakaan Etelä-Amerikkaan en suklaata lähettäisi.

Lakkahillo tosiaan on vähän niin ja näin. Aika harva ulkomaalainen siitä tykkää, eikä etelän hetelmiin tottunut henkilö edes voi tajuta, mikä siinä on niin hienoa. Suomalaiset tajuavat, kun tietävä millaista on kökkiä suolla itikoiden syötävänä puoli vuorokautta saadakseen hillopurkin kouraan.

Toinen hyvä sen poronlihan (ja juu, kuivaliha että säilyy matkalla) lisäksi on joku alkoholi. Suomessahan niitä löytyy. Esim. joku hieno uusi gini tai marjalikööri voisi olla ihan hieno. Itse en muuta lähettäisi. 

En itsekään fazeria lähettäisi. Täällä on yksi paikallinen suklaapuoti, jossa on kyllä herkullisia suklaita. Mutta juurikin olen aika samoilla linjoilla kanssasi, jotain marjalikööriä tai hilloa/hyytelöä ja sitä poroa jos se on mahdollista lähettää. Joku esine myös kiva lisäksi.

Vierailija
31/40 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä jo mainittu hyviä vaihtoehtoja. Itse laittaisin esim. (hyvin pakattuna!) marjaliköörejä tai -hilloja, tai fazerin suklaakonvehteja, jossa on kokonaisia marjoja sisällä, miksipä ei kuivattujakin marjoja voisi lähettää. Hapankorput tai joku rukiinen näkkäri on myös syömisistä ok, mutta tarkista, että on tehty Suomessa. Ja xylitol-purkkaa!

Vierailija
32/40 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua, olen vienyt turkinpippureita Etelä-Afrikkaan, jossa osa tykkäsi ja muistakin oli hauska maistaa ( n. 20% maistaneista tykkäsi), Irlannista löytyi myös jokunen joku pitää, samoin Kanadasta. Saksaa ei tartte mainitakkaan, kun niin moni tykkäsi. Turkinpippurit on hyvä jään murtaja, jos ei kovin hyvin tunne:-). Suomalaista lakritsia ( perus) myydään monissa maissa ulkomailla luontaistuote yms terveyskaupoissa.

Vierailija
33/40 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ulkomaalaiset kaverit ainakin tykkää Fazerin sinisestä enemmän kun esim Marabousta, joten sitä voi laittaa. Missään nimessä ei lakua tai salmiakkia, ne ei pysty syömään sitä. Tässä pikku lista mitkä on kiinnostanut mun ulkkari kavereita, osaa ei kyllä varmaan voi paketissa lähettää mutta kirjotanpa silti: 

- rinkelit 

- hyvä ruisleipä 

- riisipiirakat ja munavoi 

- leipäjuusto ja lakkahillo 

- fazerin sininen 

- muikut

- poron liha

- munkkirinkilät / possut

- hapankaali

- kaikki fazerin eri karkkipussit

- xylitol purkka

- sienisalaatti

- lonkero

- pinaattikeitto / hernekeitto

- suolakurkut (EI TYKÄNNYT YHTÄÄN)

- uuden vuoden tina

- muumimukit

Vierailija
34/40 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolukatkin hillona tai kuivattuina on varmaan  erikoisuus Chilessä. Muumeja siellä ei luultavasti tunnisteta. Suomalaista sinappia on kyllä moni ulkkari kehunut, samoin maustettuja sillejä. Että lisäksi pari tuubia eri vahvuista sinappia? Ruisnappeja, mutta käske syödä dipin tai tuorejuuston kanssa.

Kiitos 😊 en tullut ajattelleeksi ruisnappeja, mutta ne on kyllä niin hyviä (itsestäni) että taidan laittaa!

Vierailija
35/40 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En itsekään fazeria lähettäisi. Täällä on yksi paikallinen suklaapuoti, jossa on kyllä herkullisia suklaita. Mutta juurikin olen aika samoilla linjoilla kanssasi, jotain marjalikööriä tai hilloa/hyytelöä ja sitä poroa jos se on mahdollista lähettää. Joku esine myös kiva lisäksi.

Heh, tuttavani oli Etelä-Afrikassa herkkupuodissa ja halusi ostaa lahjaksi parasta suklaata, mitä löytyy. Arvatkaas, mitä tarjottiin? Aivan. Fazerin sinistä.

Vierailija
36/40 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun ulkomaalaiset kaverit ainakin tykkää Fazerin sinisestä enemmän kun esim Marabousta, joten sitä voi laittaa. Missään nimessä ei lakua tai salmiakkia, ne ei pysty syömään sitä. Tässä pikku lista mitkä on kiinnostanut mun ulkkari kavereita, osaa ei kyllä varmaan voi paketissa lähettää mutta kirjotanpa silti: 

- rinkelit 

- hyvä ruisleipä 

- riisipiirakat ja munavoi 

- leipäjuusto ja lakkahillo 

- fazerin sininen 

- muikut

- poron liha

- munkkirinkilät / possut

- hapankaali

- kaikki fazerin eri karkkipussit

- xylitol purkka

- sienisalaatti

- lonkero

- pinaattikeitto / hernekeitto

- suolakurkut (EI TYKÄNNYT YHTÄÄN)

- uuden vuoden tina

- muumimukit

Kiitos hyvistä vinkeistä! Hänellä on pieni poika joten lapselle ainakin tuota fazerin karkkia mukaan. 😊

Vierailija
37/40 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suklaapatukoista ainakin Geisha, Tupla, Pätkis ja Kismet ovat olleet suosittuja.

Jos laitat purkkaa, niin kerro, että se estää reikiintymistä. Ulkomaalaiset tuntevat huonosti ksytolin ja sen ominaisuudet.

Vierailija
38/40 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irlannissa Pandan lakua myytiin herkkupuodissa käsintehtyjen suklaan ja toffeen vieressä.

Vierailija
39/40 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suklaapatukoista ainakin Geisha, Tupla, Pätkis ja Kismet ovat olleet suosittuja.

Jos laitat purkkaa, niin kerro, että se estää reikiintymistä. Ulkomaalaiset tuntevat huonosti ksytolin ja sen ominaisuudet.

En itse tullut edes ajatelleeksi ettei siellä käytetä xylitolia 😮 pitää laittaa jotain pakettiin!

Vierailija
40/40 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omiin kokemuksiini perustuvia suosituksia:

- lakkalikoori

- alkoholillinen/alkoholiton glogi

- Tupla tms. pienet suklaapatukat

- EI salmiakkia tai lakritsia

- Kuivatut marjajauheet (esim. mustikka), joita voi sekoittaa jogurttiin tms.

- Osa tykkaa suolakurkuista/kurkkusalaatista. Ostan vain niille, jotka pitavat etikan mausta

- Fazerin suklaa on vahan niin ja nain. Ennen ostin enemman, mutta tuon palmuoljyn muotiin tulon jalkeen vahemman. Maku ei vaan ole enaa entisensa

- Muumimuki voi olla kiva, jos esim. lapsi tykkaa muumeista tai piirretyista

- Poronliha (esim. pakastettu poronkaristys on ollut suosittua... Ei tosin varmaan pakasteena mene Chileen saakka! Kuivattu voisi olla vaihtoehto, jos tulli sallii)

- Tullista puheenollen: onko teraaseet (puukko) ok? Kuksa on ollut myos mieluinen lahja ihmiselle, joka tykkaa kayda vaelluksilla

Muitakin hyvia vinkkeja on ketjussa jo tullut. Mutta olen useiden muidenkin kirjoittajien kanssa samaa mielta siita, etta salmiakkia lahinna vaan vitsina, jos sinakaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi neljä