Meille ei tule kai joulua
Tilanne ihan kaaos. Olemme sairastelleet, joten joulun laiton piti jäädä tälle viikolle. Nyt sairastuimme TAAS: toinen lapsi on kuumeessa ja oksentaa, ja pian sama koitunee muun perheen kohtaloksi. Ei yhtään lahjaa ostettuna, koti varsinainen läävä (monta viikkoa siivousta välistä sairaateluputken vuoksi), kaupassa käymättä, ei ruokia laitettu. Ei kuusta tai koristeita. Samalla pakko tehdä töitä, ja sairaspoissaolojen vuoksi iltaisinkin. Hommat on saatava tehtyä tai joululoman joutuu perumaan (mahdotonta, lapsilla on oltava hoitaja lomalla.
Nyt mies ilmoitti, että on kaksi iltaa poissa: siskon autotallia siivoamassa (omia sotkuja, mutta silti tämä ajoitus), toisena iltana ajaa toiseen kaupunkiin viemään kummilapsen lahjaa. Olemme menossa samaan kaupunkiin jouluna, eikö hemmetti voisi samalla hoitaa? Apuja meille ei saada, koska isovanhemmat ovat vanhoja ja sairaita. Ja siivoojaa turha ostaa, kun meidän pitäisi itse setviä nämä tavara- ja vaateröykkiöt.
Voisin itse skipata koko paskan joulun, mutta lapset säälittää. Ja kaikki jää mun kontolle, kun mies ei ole ollenkaan suunnitelmallinen. Kun kerroin, että ennen joulua pitää hoitaa ostokset, ruoanlaitto ja siivous, tuli tämä yllärinä. "'Mikset kertonut, että ne pitää hoitaa?" Tyypillinen kotiäidin mammanpoika. Ei paljon väliä olenko uranainen vai kotimamma, kun näkemys naisten vastuusta on tämä.
Kommentit (14)
Mun mies oli samanlainen. Ei tuossa auta kuin pärjätä ilman.
Ruuat valmiina kaupasta, laatikot, rosollit, piparit, tortut. Kaiken voi lämmittää aattona mikrossa.
Joulusiivous saa nyt unohtua, ei lasten joulu siitä puunaamisesta tule.
Onko ketään kaveria tai sukulaista, jolle voit lykätä lahjalistan lapsille ja pyytää hakemaan kauppakeskuksesta? Olisin sanonut että tilaa netistä, mutta myöhässä nyt.
Kuusta ilman ei pärjää, mutta saisitko sen kotiin kuljetettuna. Tai sitten kaupasta muovikuusi.
Kunhan on joulupöytä, kuusi ja lahjat, niin lapsilla on ihan hyvä joulu. Kyllä se siitä.
Sen verran vaatetta pesuun, että riittää jouluun. Ja loput jätesäkkeihin varastoon. Sitten siivooja tai parikin. Kaupasta voi tilata ruuat valmiina. Ja lasten lahjalistan voit antaa jollekin maksetulle.
Ei kaiken tarvii olla vimppapäälle. Jos ootte kipeenä, maatkaa vaikka siakonpetissä lattialla, katsokaa Yhdessä jouluelokuvaa ja syökää/juokaa mikä maistuu.
Yhdessäolo on avainsana.
Soita kauppaan jossa kotiinkuljetus ja pyydä tuomaan mahdollisimman paljon jouluruokia valmisruokina.
No pidätte joulun myöhemmin tai jos ette, niin muistatte ettei se elämä siihen lopu jos jää yksi joulu viettämättä. Suurin osa ihmisistä onnistuu varmaan jossain vaiheessa elämäänsä olemaan jouluna sairaana ja näin missaamaan koko joulun.
Itse olin yhden joulun vatsataudissa ja napotin sitten yksin kotona kun muut juhli joulua, asun siis yksin ja olen käynyt joulua viettämässä sukulaisten luona. En kuollut siihenkään, elämä on.
Älkää skipatko joulua, vaan alentakaa vaatimustasoa reilusti. Minulle ainakin lapsena olisi riittänyt puitteiltaan hyvin vaatimaton joulunvietto, kunhan perustekijät olivat koossa (joulukuusi jonka latvassa tähti, joululauluja, jouluruokaa, edes vähän lahjapaketteja, kaikki perheenjäsenet kotona).
Lapset iloitsevat joulusta kipeinäkin.
Voisiko joku sukulainen tai ystävä auttaa teitä, esim. lahjojen ostossa ja kuusen hankinnassa?
Edit: Kaiken ruoanhan voi ostaa valmiina, laatikot yms. ja kinkun tilalle esim. kinkkurulla. Lapsia ei edes kiinnosta, ovatko ruoat itse tehtyjä.
-Ruoat ostatte pääasiassa valmiina
-Mietitte lahjat valmiiksi ja mistä ne ostatte, sitten käytte vain ostamassa ne. -Siivous niin että on perussiistin näköistä
-Jos kuusta ja koristeita ei valmiiksi ole, niin muovikuusi ja koristeet voi hankkia samalla reissulla kuin lahjat. Plusssna ettei tulevina vuosina tarvitse hankkia uusia.
-Jos koko perhe sairastutte, viettäkää joulua muutama päivä myöhemmin.
Kyllä joulu pitää olla, ja ei mitään hätää, ehdit järjestää kivan vielä joulun. Monta päivää aikaa! Älä stressaa ja lasket rauhassa vaatimustasoa. Lapset eivät katsele villakoiria nurkissa eikä sitä onko lanttulaatikko itsetehtyä vai ei.
Näin:
- jouluruuat valmiina kaupasta: laatikot, rosolli, kinkku, silli, perunat, pipareita ja suklaata
- jos mahdollista tilaa ruuat nettikaupasta niin säästyt ruokakaupassa juoksemiselta
- kaikille yksi täsmälahja, se kaikkein toivotuin. Katsot etukäteen mitä ostat ja mistä sen saat sen haettua, sitten yhtenä iltana suoritat lahjarallin
- joulusiivous: himmennä valoja ja laita kynttilöitä :)
- onko miehen ihan pakko siivota kaksi iltaa sitä siskonsa autotallia, voisiko tässä nyt ottaa järjen käteen, sama kummilapsen lahjan kanssa
Jouluaattona rötkötätte sohvalla kasassa viltin alla herkkujen kanssa ja katsotte elokuvia. Tuli jotenkin hauska ja lämmin fiilis tästä mielikuvasta, tästä tulee teille rennoin ja ainakin erikoisin joulu ikinä.
Siitä tulee kuule hyvä, sä selviät tästä!
Lapset ei välitä siisteydestä vaan yhdessäolosta.
Jätesäkki käteen.. kaikki roju pöydiltä ja lattioilta niihin. Jotain vaatteita vaan pesuun. Vaihdatte lakanat pe tai la. Kauppakassi palvelu tms käyttöön. Valmiit laatikot jne. Suklaata jne, muutama lahja lapsille ja lupaat viedä ale ostoksille joulun jälkeen.
Aattona sitten vaan katselette jouluohjelmia jne.
Skipatkaa nyt ainakin se kummitytön lahjan vienti. Soittakaa ja ilmoittakaa lahjan tulevan myöhemmin. Ei se siitä traumaa saa. Kaikki muu kuten yllä - valmiit ruuat kaupasta, kuusen haku ja sen koristelu. That's it.
Mukavaa Joulua!
Hyvä ap. Mitä jos soittaisit seurakuntaan, diakoniatyölle? Saisit juttuseuraa ja mahdollisesti käytännön apua. Kaikesta ei tarvitse selvitä yksin. Siunausta jouluusi.
"Samaan kaupunkiin menossa jouluna kuin se kummityttö". Siis oletteko siellä kotona vai jossain toisessa kaupungissa....? Vähän tuntuu joulunvietolta Porvoossa tämä stoori!
Vain pahin raivaus ja kynttilöitä palamaan. Tilatkaa vaikka pitsaa. Muu menee hukkaan.
Panostatte sitten uuteen vuoteen ja lapsille lahjat tällöin.
Siivouksesta on pakko tinkiä. Mutta olisihan se tietysti kiva, jos tavaroita saisi vähän ojennukseen. Ruuat ja leivonnaiset valmiina kaupasta. Lahjat vaativat hyvän suunnitelman. Ja kaikkien muiden lahjomisen voi skipata paitsi omat lapset. Ja niillekin voi sanoa, että tänä jouluna ei ole paljon, koska ei ole ollut mahdollisuutta valmistautua.
Kaikki ei nyt tällä kertaa ole täydellistä, mutta tulee se joulu noin kokoon raapaistunakin. Haette tunnelmaa vaikka sellaisista jutuista, jotka eivät vaadi valmistelua. Käytte joulukirkossa, jos ette ole ennen käyneet. Tai hautausmaalla.