Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vinkkejä vauvan rauhoittamiseen yöllä??

12.04.2006 |

Meillä kohta 7kk tyttö, joka heräilee öisin vaihtelevasti 1-4 kertaa. Jonkinlaista unikouluakin on yritetty pitää ja jssain vaiheessa päästiinkin yhteen syöttökertaan, mutta nyt taas on menty huonompaan suuntaan. Meillä siis ongelmana on se, että vauva ei rauhoitu öisin, jos ei saa tissiä. Ei auta silittelyt tai tassuttelut. Ei myöskään rauhoitu edes isin tai äidin syliin. Ensin itkee jonkin aikaa tavallisesti ja sitten alkaa kirkua aivan hysteerisenä ja vääntää itseään kaarelle. Kaiken lisäksi olin ajatellut tässä lähitulevaisuudessa lopettaa kokonaan imettämisen, koska olen kohta palaamassa töihin. Tuttia tytöllä ei ole. Unirätti on ja siitä tykkääkin kovasti, mutta ei siitä kuitenkaan ole apua rauhoittamisessa öisin. Oisko kellään mitään vinkkejä, sillä olen tosiaan aivan neuvoton tämän asian kanssa.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
12.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiseksi voisi ajatella esim. jotain kaurapussia/vehnätyyny tms. jonka pistäis lämpimänä vauvan vatsan/rinnan päälle. Itse en ole tätä kokeillut, mutta saattaisi ehkä toimia...

Vierailija
2/9 |
12.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olemme nukuttaneet lastamme vatsallaan, koska nukkuu niin paljon paremmin. Ja lisäksi jos alkaa tässä asennossa itkemään, niin käsi vaan selän päälle. jostain muuten luin, että vauvalla olisi turvatatonta olla selällään, mutta kukin nukkuu silleen, mikä parhaimmalta tuntuu..

Kaverini rauhoitteli vauvaansa antamalla yöllä muutaman vesitipan tuttipullosta. Heräilyt vähenivät (huoneilma oli ilmeisesti liia kuiva)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
12.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile antaa lapsellesi vaikka oma yöpaitasi tai jokin vaate, mitä olet pitänyt päälläsi. Tiedän moniakin vauvoja, jotka rutistavat ko yövaatteita sylissään ja nukahtavat siihen, kun tuntevat äidin " läsnäolon" :) Tsemppiä!!

Vierailija
4/9 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

alan ikäänkuin vaihtamaan vaippaa; laitan selälleen, riisun esim. potkarit, sivelen jalkoja varpaista reisiin ja laitan potkarit takas. Ilmeisesti niin usein toistuva rutiini tuo vaipanvaihto, että tuo turvallisuuden tunteen. Tuota konstia käytän siis jos ei muu tunnu auttavan. Tuo käden laittaminen selän/vatsan päälle tuntuu myös ainakin välillä rauhoittavan. Itse olen yrittänyt välttää syliin ottamista yöllä, koska en halua opettaa siihen, että pitää kanniskella nukahtamiseen asti.

Tuossa iässä ja vielä joitakin kuukausia valvottaa tuo liikkeellelähdön hurma, meillä ainakin 8,5 kk ikäinen nukkuu ajoittain aika levottomasti ja uskoisin että juuri tuo liikkeellelähdön opettelu on siihen syynä.

Vierailija
5/9 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän tyttö täyttää pian 7 kk.

Nyt olen pitänyt pääsiäisestä asti unikoulua. Oikeastaan mitään unikoulua ei " ehditty" aloittaa kun kokeilimme ensin kapaloa ja sillä ollaan pärjätty uskomattoman hyvin! Meillä neiti oli yöllä kovin levoton joten kapalo auttaa ainakin.

Meillä myös tyttö vaatii usein herätessään tissin suuhun eikä mikään sitten auta, vaikka neidillä ihan varmasti ei ole nälkäkään. Ja jos haluaa " kouluttaa" vauvan pois tästä tavasta, siinä ei auta kuin sitkeästi rauhoittaa vauvaa muulla keinolla ja pitää kiinni siitä ettei anna tissiä. Sillä jos kuitenkin luovutat ja annat tissin suuhun, ollaan taas lähtöpisteestä. Aikaa se voi viedä ja vaatia kärsivällisyyttä, mutta meillä on toiminut jo näinkin lyhyen ajan jälkeen. Vauvan vaatiessa tissiä yritän rauhoitella sitä ihan tassuttelemalla, otan syliin jos huuto alkaa olemaan jo ihan suoraa huutoa ja rauhoittuessaan laitan takaisin sänkyyn.

Kuten edellisetkin sanoi, unikoulun aloittamiseen vaatii päättäväisyyttä ja siitä pitää pitää kiinni.

Toivotaan että onnistuu!

Vierailija
6/9 |
15.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...jouduttiin myös miettimään keinoja yön rauhoittamiseksi. Tassu-unikoulusta innostuin, mutta se vaati muutaman " harjoittelujakson" ennen kuin keksin, kuinka meidän vauva rauhoittuu. Ei auttanut taputtelu, eikä syliin ottaminen. Mutta kun vauva nukkui mahallaan, niin huudon alkaessa painoin määrätietoisesti päätä ja selkää käsillä, niin ettåä ei päässyt monkimäöän ylös (usein kyynärpää oli pepun päällä, kämmen selän päällä ja toinen käsi takaraivolla). Vaikka vauva huusikin aluksi kimeästi ja hysteerisen kuuloisena, niin hämmästykseksemme hän nukahti 9 kertaa kymmenestä noin puolessa minuutissa. Siis oikeasti huuto loppui kuin seinään ja vauva jatkoi unia! Jos huuto kesti pidempään, annoin sitten maitoa (imetän vieläkin kerran yössä)...

Kaikki lapset ovat erilaisia - toivottavasti löydät teille toimivan konstin!

Vierailija
8/9 |
15.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että se kannattaa ottaa siltä kannalta että sen joko pitää tai ei, ei siis mitään siltä väliltä. Unikoulun " yrittäminen" ei varmaan tuota minkäänlaista tulosta vaan omasta mielestäni voi sekoittaa vauvan jos välillä itkettää ja sitten lopulta ottaa kuitenkin syliin/ tissille ym. Näin siis oma neuvolan th neuvoi että jos päättää aloittaa unikoulun niin siitä kannattaa pitää kiinni.

Siis en nyt tarkoita että siitä mitään haittaa vauvalle olisi mutta menee hyvä työ hukkaan:)

Vierailija
9/9 |
16.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kaikki kolme lastamme ovat alkaneet kähkiä ja tulla levottomiksi aamuyöstä. Jokaiselle on tepsinyt se, että olen ottanut vauvan nukkumaan oman rintani päälle. Kuopus rauhoittuu rinnan päällä välittömästi ja nukkuu siinä vielä 2-3 tuntia, vaikka muuten varmaan heräisi. Sydänäänet ja lämpö rauhoittavat. Tämä tietysti vaatii sen, että äiti itse pystyy rentoutumaan ja nukkumaan. Omalla kohdallani toimii, mielestäni loistokonsti.