Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusioperheet. Miten olette ratkaisseet, joululahjat, lomamatkat

Vierailija
19.12.2017 |

Kun elatusvelvollisuus syö jo palkasta ison osan..
Toinen kysymys oletteko vierailleet tai istuneet saman pöydän ääreen sopimaan asioista..

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välttämällä uusperhettä.

Vierailija
2/13 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välttämällä uusperhettä.

Sama. Olin kyllä parisuhteessa ollessani yh, mutta oli alusta alkaen selvää, että lapseni ei minun takiani joudu elämään uusioperheessä. Isänsä avioitui kyllä uudestaan ja ihan hyvät välit oli hänen uuteen vaimoonsa, vaikka emme varsinaisesti saman pöydän ääreen istuneetkaan sopimaan asioista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan ymmärrä kysymystä. Mikä siinä on vaikeaa?

Meillä molemmilla on omia lapsia, yhteisiä ei ole. Molemmat ostavat lahjat omille lapsille. Käytämme saman verran rahaa.

Aika paljon matkustamme vain kahdestaan. Joskus otamme kaikki lapset mukaan. Eli joko kaikki pääsetvät lomalle, tai kukaan ei pääse lomalle.

Meisän taloudessa lapset ovat tasa-arvoisia. Toisten vanhempien tai isovanhempien puolelta on eroja, mutta niihin ei voida vaikuttaa.

Emme nyt ole varsinaisesti asioista sopineet, mutta en näe, miten asia voisi edes toisin olla?

Vierailija
4/13 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikin vanhempi hoitaa omat lahjat ja matkat lapsille. Ja sopiminen onnistuu ihan hyvin. Kummallakin vanhemmista uudet liitot.

Vierailija
5/13 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tilanne se, että minulla lapsia, minimi elatus kelalta, isä ei osallistu lasten elämään. Miehen lapset asuvat äidillä. Mies maksaa elatusmaksuja. Yhteiset lapset jonka elatukseen molemmat osallistuvat.

Koemme taloudellisesti haastavaksi lomat, joululahjat (miehen lapsen toive pelikone 400 e). Koska lomamatkoihin menee paljon rahaa, samoin joululahjoihin. Emme millään pysty olemaan tasapuolisia kaikkia lapsia kohtaan. Toisin sanoen elatusmaksut menevät lasten äidille eikä esim. Jää varaa ostaa lapsille matkaa meidän kanssa. :( arjessa kohtelu tasapuolista.. Ymmärrättekö mitä tarkoitan?

Vierailija
6/13 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli tilanne se, että minulla lapsia, minimi elatus kelalta, isä ei osallistu lasten elämään. Miehen lapset asuvat äidillä. Mies maksaa elatusmaksuja. Yhteiset lapset jonka elatukseen molemmat osallistuvat.

Koemme taloudellisesti haastavaksi lomat, joululahjat (miehen lapsen toive pelikone 400 e). Koska lomamatkoihin menee paljon rahaa, samoin joululahjoihin. Emme millään pysty olemaan tasapuolisia kaikkia lapsia kohtaan. Toisin sanoen elatusmaksut menevät lasten äidille eikä esim. Jää varaa ostaa lapsille matkaa meidän kanssa. :( arjessa kohtelu tasapuolista.. Ymmärrättekö mitä tarkoitan?

Jos miehen lapselle ostetaan 400 e pelikone, niin sitten pitää ostaa sinun lapsille samanarvoinen lahja, samoin yhteisille lapsille (jos sen ikäisiä, että ymmärtävät). Jos ei tähän komboon ole varaa, niin ei sitten osteta yhdellekään lapselle 400 euron lahjaa.

Miehen maksamat elarit voi katsoa ”laskuiksi” vähän kuin sähkölaskuksi. Ne vaan pitää maksaa. Ei ne lapsen lahjoja ole. Eikä sinun saamat elarit ole lapsen Lahjarahaa.

Nettoraha otetaan käyttöön ja katsotaan, paljon on rahaa käytettävissä lasten joululahjoihin tai matkoihin. Ajatteletko jotenkinnmonimutkaisemmin?

Vierailija
7/13 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen näin että elatusmaksut ovat lapsen elämiseen. Emme voi ostaa miehen lapsille kuukausittain sitä mitä ostamme yhteisille lapsille; kuten kausivaatteet yms arkipäivä menot, emme voi ruokkia heitä joka päivä vaan heidän lähivanhemman on se tehtävä, koska hänelle siitä maksetaan...

Vierailija
8/13 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelen näin että elatusmaksut ovat lapsen elämiseen. Emme voi ostaa miehen lapsille kuukausittain sitä mitä ostamme yhteisille lapsille; kuten kausivaatteet yms arkipäivä menot, emme voi ruokkia heitä joka päivä vaan heidän lähivanhemman on se tehtävä, koska hänelle siitä maksetaan...

Joo, ei tietenkään arjessa niin. Meilläkin (vastaaja 3), yksi lapsi asuu kokoaikaisesti, muut on erilaisilla kokoonpanoilla. Tämä kotona asuva pääsee meidän kanssa ravintolaan yms., mitä muut eivät pääse. Muut pääsevär raflaan toisen vanhemman kanssa.

Ymmärsin, että sinä kysyit vain lahjoista, et arjesta. Vai mitä sinä oikeastaan kysyt?

Vierailija
9/13 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme tavallaan uusperhe.

Miehellä kaksi lasta, minulla kaksi. Minun kaksi ovat asuneet miehen kanssa muutaman vuoden ennen itsenäistymistään ja muuttoaan, miehen kaksi olivat jo aikuisia siinä vaiheessa kun tutustuimme, eli he eivät ole koskaan asuneet "uusperheessämme". Miehen lapsilla on nykyään lapsia yhteensä kahdeksan, minun lapsillani ei lapsia ole.

Kumpikin lahjoo oman puolen jälkeläisensä. Käytämme lahjoihin suurin piirtein saman verran rahaa, ja jos osaa vähänkin laskea, voi äkkiä havaita että per nuppi lahjat ovat kalliimmat minun nuorille aikuisille lapsille - koska mies luonnollisesti haluaa ennen kaikkea jouluna muistaa lapsenlapsiaan - aikuiset lapsensa saavat sitten korkeintaan jotain pientä. Samoin synttärilahjat oman puolensa jälkikasvulle kumpikin meistä maksaa itse. Voi laskea... 

Lomamatkat. Teen parin vuoden välein reissuja omien lasteni kanssa, maksan nämä. Käymme myös lasteni ja heidän puolisoidensa kanssa joskus ulkona syömässä tms. jolloin minä tarjoan. 

Miehen lapsenlasten kanssa on reissattu paljon. Olen kieltäytynyt osallistumasta näiden reissujen kustannuksiin, koska kaikilla lapsilla on kaikki ns. oikeat isovanhemmat elossa. Täytyy kuitenkin sanoa, että aikaa olen varmasti käyttänyt huomattavasti enemmän miehen lapsenlapsiin, heidän hoitoonsa ja heidän reissuihinsa, kuin mies ikinä minun lapsiini. Ja koska olen työssäkäyvä ihminen, on vapaa aikani aikamoisen suuri panostus ja lahja, ainakin minusta.

(No niin, heittäkää kiviä.)

Vierailija
10/13 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olemme tavallaan uusperhe.

Miehellä kaksi lasta, minulla kaksi. Minun kaksi ovat asuneet miehen kanssa muutaman vuoden ennen itsenäistymistään ja muuttoaan, miehen kaksi olivat jo aikuisia siinä vaiheessa kun tutustuimme, eli he eivät ole koskaan asuneet "uusperheessämme". Miehen lapsilla on nykyään lapsia yhteensä kahdeksan, minun lapsillani ei lapsia ole.

Kumpikin lahjoo oman puolen jälkeläisensä. Käytämme lahjoihin suurin piirtein saman verran rahaa, ja jos osaa vähänkin laskea, voi äkkiä havaita että per nuppi lahjat ovat kalliimmat minun nuorille aikuisille lapsille - koska mies luonnollisesti haluaa ennen kaikkea jouluna muistaa lapsenlapsiaan - aikuiset lapsensa saavat sitten korkeintaan jotain pientä. Samoin synttärilahjat oman puolensa jälkikasvulle kumpikin meistä maksaa itse. Voi laskea... 

Lomamatkat. Teen parin vuoden välein reissuja omien lasteni kanssa, maksan nämä. Käymme myös lasteni ja heidän puolisoidensa kanssa joskus ulkona syömässä tms. jolloin minä tarjoan. 

Miehen lapsenlasten kanssa on reissattu paljon. Olen kieltäytynyt osallistumasta näiden reissujen kustannuksiin, koska kaikilla lapsilla on kaikki ns. oikeat isovanhemmat elossa. Täytyy kuitenkin sanoa, että aikaa olen varmasti käyttänyt huomattavasti enemmän miehen lapsenlapsiin, heidän hoitoonsa ja heidän reissuihinsa, kuin mies ikinä minun lapsiini. Ja koska olen työssäkäyvä ihminen, on vapaa aikani aikamoisen suuri panostus ja lahja, ainakin minusta.

(No niin, heittäkää kiviä.)

Oikeinhan tuo minun mielestäni menee.

Jos miehen aikuisilla lapsilla on valittamista, voivat katsoa peiliin. Mitäs menivät tekemään niin paljon lapsia.

Vierailija
11/13 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin on vaikea ymmärtää mikä tässä yhtälössä on vaikeaa.

Lapset olivat aina meillä, bioisä ei kaivannut lapsia pahemmin näiden ollessa kouluikäisiä. Jos eivät lapset menneet 2 junalla tai 3 bussilla isälleen tämä ei heitä tavannut. Eipä tuota voinut lapsilta vaatia joten kävivät isällään 2x vuodessa.

Nykyinen mieheni ja minä olemme aina maksaneet kaikki lasten kulut joten myös päätimme lomat, lahjat, matkat, hankinnat - kaiken. Siinä missä yhteisen lapsemmekin kulut. Kaikki samaa perhettä.

Bioisän osallistuminen = minimielarit

Vierailija
12/13 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita ajatuksia?

Vierailija
13/13 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muita ajatuksia?

Me odotellaan, että ap sinä selvität omat ajatuksesi. Vastaus alkuperäiseen kysymykseesi on hyvin helppo, kuten vastauksista näet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kolme