Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eronneella parilla täysin eri näkemys asioista. Mistä tietää kumpi valehtelee?

Vierailija
19.12.2017 |

Tuttavapariskunta erosi joku aika sitten hyvin riitaisan avioliiton jälkeen. Olen olosuhteiden pakosta jonkin verran tekemisissä molempien kanssa, yleensä erikseen, ja nainen purkaa aina minulle huoliaan, käyttää tavallaan terapeuttinaan, ja kertoo kuinka hankala mies on. Lasten vuoksi joutuvat olemaan tekemisissä viikottain. Miehen ja hänen sukulaisten kanssa olen myös tekemisissä ja hän pitää ex-vaimoaan suurin piirtein piruna. Monesta asiasta heillä on niin erilaiset näkemykset, että melkein tuntuu, että jompikumpi valehtelee. Mutta siitä olen varma, että kumpikaan ei ole täysin viaton.

Tämä käy minullekin raskaaksi, vaikka ei ne asiat minulle kuulu. Mutta se nainen vuodattaa kaikki murheensa minulle ja on hänellä muitakin ongelmia. Hänellä ei ole oikein ketään muitakaan jolle avautua, paitsi onneksi käy nykyään oikealla terapeutilla. Olen ajatellut, että sen kun kertoo huolensa, jos se helpottaa, mutta muuten en pysty esim neuvomaan häntä. Raskainta tässä kuitenkin on se, että joudun olemaan tekemisissä myös sen miehen ja hänen läheistensä kanssa, jotka ovat miehen puolella ja se on niin uskomatonta miten sieltä puolelta tulee niin erilainen näkemys asioista, niin olen alkanut epäillä, että jompi kumpi valehtelee. Mutta mistä sen tietää kumpi valehtelee?

Nämä asiathan ei tietenkään minulle kuulu, enkä voi tehdä asioille mitään, mutta en voi sille mitään, että asiat pyörii mielessä, ja ei oikein tiedä miten suhtautua, kun ei tiedä, mitä oikeasti on tapahtunut.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne välttämättä kumpikaan valehtele vaan ovat kokeneet asiat ihan toisin kuin toinen. 

Minun eksäni mielestä minä olen epäluotettava potentiaalinen pettäjä ja hyväksikäyttäjä ja itse en tunnista itseäni tuosta kuvauksesta.  Minusta taas hänen käytöksensä oli sairasta ja henkistä väkivaltaa eikä hänkään suostu tunnistamaan itseään tuollaiseksi. 

Vierailija
2/32 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ihmettelen, kun eksäni kutsuu minua pahaksi ja moraalittomaksi. Itse koen, että moraalini on erittäin korkea. Ja lähtökohtaisesti ajattelen kaikista ihmisistä aina hyvää. Mutta minä pidän puoliani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikaan ei välttämättä valehtele, ja jos valehtelee, voi olla ajan kysymys, että se tulee ilmi tai sitten ei tule. Oletan, että vain ovat kokeneet asiat aivan eri tavalla, kuten riitaisissa suhteissa on ihan normaalia.

Riittää, että kuuntelet, mutta muuten ei kannata asioihin mitenkään puuttua. 

Vierailija
4/32 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoin asioista on olemassa yhtä totuutta. Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vakuuttuneempi olen tästä.

(Aloin alunperin opiskelemaan teknisiä aloja, koska ajattelin, että siellä asiat olisivat ykköstä ja nollaa. Vaan eivät ole, tuli vastaan jo opiskeluaikojen harjoittelupaikassa. Ei, vaikka kysymys oli tilastotieteestä. )

Yksityiselämässä lasteni isän mielestä olen paha ja ilkeä ihminen. Tapahtuneista asioista meillä on kaksi melko vastakkaista käsitystä. Uskon, että kumpikin uskoo vakaasti olevansa oikeassa. Toisaalta, mitä merkitystä sillä on viime kädessä, kuka on oikeassa?

Vierailija
5/32 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ota kantaa, kuuntele vain.

Molemmat ovat tunnevyöryss nyt, eivätkä ajattele loogisesti.

Älä mieti, kenen vika oli. Anna vain olla, ja jos et jaksa kuunnella: sano ystävällisesti että nyt voisitte ehkä tehdä jotain muuta.

Vierailija
6/32 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikin valehtelee omaksi edukseen.

Vierailija
7/32 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen valehtelee lähtökohtaisesti aina jos siitä on hyötyä hänelle itselleen. Ja kiistää loppuun asti. Henkirikoksista tuomitut naiset esimerkiksi Suomessa eivät koskaan tunnusta rikoksiaan.

Vierailija
8/32 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallakin on varmaan omat vikansa ja kumpikin sen tietää. Mutta voi olla että toiselta kuulet enemmän näistä vioista kun toiselta. Sanoit ap että kumpikin puhuu pahaa toisesta. Hyvä niin. Huolestuttavampaa olisi jos olisit tekemisissä enemmän vain toisen kanssa eli kuulisit esim. pahaa vain mieheltä ja hänen sukulaisiltaan mutta toisen osapuolen kanssa et niin olisi tekemisissä joten asioiden toinen puoli jää kuulematta. Yleensä vedetään näissä asioissa vähän kotiinpäin.

Vierailija
9/32 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta kun et asetu kummankaan puolelle. Eikö sitä tilitystäkään ole pakko loputtomiin kuunnella. Ei pidä liikaa kannustaa toista asiassa rypemään.

Vierailija
10/32 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erään riitaisan erotapauksen yhteydessä minä kuulin aina (puolison sukulais-)miehen versiot tapahtuneesta. 

Tapauksen nainen vaikutti erittäin oudolta, lähes järjettömältä ihmiseltä. Ihmettelin, miten ihmeessä mies oli edes tullut menneeksi naimisiin sellaisen ihmisen kanssa.

Sitten tuli yksi kerta, kun sattumalta tapasin tämän naisen. Hän oli erittäin tasapainoinen, normaali, fiksun oloinen ihminen ja tulimme hyvin juttuun keskenämme.

Oli avartava kokemus. Tarpeeksi vaikea elämäntilanne voi kaivaa meistä itse kustakin esiin hirviön. Minustakin.

Vierailija
11/32 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpikin valehtelee omaksi edukseen.

Tai kummankin kertomat negatiiviset seikat toisesta ovat totta...

Vierailija
12/32 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän ero: minun mielestä mies on epäluotettava, ilkeä ja alkoholisti, joka on käyttänyt minuun henkistä väkivaltaa. Miehen mielestä minä olen itse piru, läheisriippuva ja vaikea ja kylmä pihtaaja.

Molemmat tietysti totta, mutta lähinnä meidän suhteessa. Mies on nyt raitistunut ja hänellä ilmeisesti sopivampi uusi kumppani. Minä olen työstänyt tuota läheisriippuvuutta ja keskityn olemaan suora, ja nykyinen mieheni on raitis eikä minun tarvitse inhota häntä.

Vierailija
13/32 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän samanlaiseen välikäteen joutuneena totesin, että antaa kummankin puhua, ei sitä niin tosissaan tarvitse kuunnella eikä varsinkaan ottaa kantaa. 

Vierailija
14/32 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinullahan ei ole velvollisuutta olla näiden likasanko.

Itse vedän rajan siihen, että kuuntelen kun ihminen puhuu omista tuntemuksistaan ja tekemisistään. Toisen tekemisistä en mielellään tilityksiä ota vastaan ja sukulaisten yms. ulkopuolisten lätinöitä en kuuntele lainkaan.

Vierailija
15/32 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos meille tulisi nyt ero, niin miehen mielestä ero todennäköisesti johtuisi siitä että minä olen vaikea ihminen jolle mikään ei riitä. Minun mielestäni taas ero johtuisi mieheni alkoholiongelmasta. Kumpikin olisi omasta näkökulmastaan oikeassa. Miehellä todella on toraisa vaimo joka nalkuttaa (juomisesta) ja uhkailee erolla. Minulla on mies jonka alkoholinkäyttö ei ole hallinnassa.

Vierailija
16/32 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat joskus sokeita omalle toiminnalleen. Käyttäytyvät kamalasti eivätkä itse edes tajua sitä.

Vierailija
17/32 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu erolla on taipumus nostaa pintaan kaikki kuona ja hämärtää näkökykyä. Selviytymiskeinoja hädässä. Miten olis ratkaisuksi omat rajat? Kerrot molemmille osapuolille, ettet voi toimia terapeuttina, etkä halua kuulla pahaa toisesta osapuolesta vaan säilyttää omat näkemyksesi...?

Vierailija
18/32 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy heiltä aina jos mahdollista numeerista faktaa. Puhdas numeerinen tieto ei valehtele mutta tulkintamme siitä voi valehdella. Kannattaa kysyä myös paljon miksi-kysymyksiä ja saattaa ihminen vastaamaan omaan kysymykseensä. Kenenkään terapeutiksi ei kannata ryhtyä mutta joskus on hyvä ulkopuolisen sanoa rauhallisesti oma totuutensa.

Vierailija
19/32 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

He ovat kokeneet asiat eri tavalla. Ihmiset jopa muistavat eri asioita, riippuen miltä se heistä tuntui.

Esim pikkuveli muistaa vieläkin, miten pulkkamäessä vahingossa halkaisin hänen hampaan. Minä en muistanut ennen kuin hän sanoi, koska minua ei sattunut, eikä siitä jäänyt minulle pysyvää muistutusta. Ei minulla edelleenkään ole siitä mitään muistikuvaa, vain tieto häneltä että näin kävi. Vähän huono kiistääkään kun on fyysinen todiste, ja ihminen joka ei juuri valehtele.

Eli toinen ei välttämättä edes muista tai koe sanoneensa tai tehneensä niitä loukkaavia asioita, koska ne eivät koskettaneet häntä samoin.

Vierailija
20/32 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä eroon tuli mukaan myös miehen vanhemmat.

Ekana jouluna ei riidelty siitä, missä lapsi on, vaan olin sitä mieltä, että lapsi voi mennä isälle (ja edelleen mummolaan jouluksi), kunhan tulee kotiin tapaninpäiväksi. Tästä ex-anoppi teki lasun, koska en välitä lapsesta. Minä kuvittelin, että olin vain ottanut kaikkien tunteet huomioon, koska ex-anopille ainoan lapsenlapsen läsnäolo tärkeää. Hän halusi kääntää sen niin, että äiti ei halua olla lapsen kanssa edes jouluna.

Siitä eteenpäin ymmärsin riidellä ihan jokaisesta loma-ajasta exän kanssa, jotta osoittaisin, että olen hyvä äiti. Kolme seuraavaa joulua varasin itselleni ja sanoin ex-anopille, että opettele ihmeessä olemaan ilman lapsenlasta, koska tätähän sä halusit.