Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lesbo- ja homoparien sukupuoliroolit - voisiko joku selittää...?

Mäkiuuno
18.12.2017 |

Saan varmaan ainakin jonkun vihat niskoilleni, mutta kysynpä asiaa silti: Olen näin heteronaisena aina ihmetellyt, miksi esim. monilla lesbopareilla (ei kuitenkaan kaikilla) on sellainen tilanne, että toinen pariskunnasta on "miehekäs" puolisko ja toinen "naisellinen"? Sama tilanne on mielestäni myös monilla homopareilla: usein toinen osapuoli on se "miesmäisempi" ja toinen "naismaisempi". Mistä tämä johtuu? En oikein ymmärrä asiaa (selittäkää siis tyhmälle, pliis), koska kyseessä on kuitenkin parit, jotka oletettavasti ovat kiinnostuneita seksuaalisesti juuri samasta sukupuolesta eikä vastakkaisesta?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska ne sukupuoliroolit on vähemmän yhteydessä sukupuoleen ja enemmän luonteeseen. 

Vierailija
2/12 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen taas huomannut että miesparit usein muistuttavat voimakkaasti toisiaan 🤔

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikutelmasi voi johtua siitä, että et kiinnität huomiosi juuri näihin homo- ja lesbopareihin, koska oletat homo- ja lesboparien näyttävän tältä. Muita lesbo- ja homopareja et tunnista pareiksi, vaan ehkä oletat kavereiksi tms.  Osittain asia voi olla katsojan silmässä myös niin, että harva pariskunta on tasan yhtä feminiininen tai maskuliininen keskenään, joten sitten heterokatsoja vääntää mielessään asian niin, että tuo toinen on "miehen roolissa" ja toinen "naisen roolissa", vaikka kyse voi olla erosta pukeutumismaussa ja ruumiinrakenteessa.

Ihmisillä on myös erilaisia makuja: toiset tykkäävät maskuliinisemmista ja toiset feminiinisemmistä ihmisistä. Tämä ei ole sama asia kuin ihmisen sukupuoli: on eri asia viehättyä miehistä kuin maskuliinisista naisista. Seksuaalivähemmistöön kuuluvana voi olla "helpompaa" poiketa myös sukupuolirooleista kuin heterona, kun kukaan ei oleta että pitäisi näyttää jotenkin perinteisen femmeltä tai maskuliiniselta. Kun on joukko, jossa on esimerkiksi sekä feminiinisiä että maskuliinisia lesbonaisia, todennäköisesti osa näistä päätyy keskenään suhteeseen ja ne parit osuu sitten helposti silmään. Feminiinisen ja maskuliinisen välisestä dynamiikasta voi myös nauttia olematta hetero, ilman että se tarkoittaa sitä että haluaisi olla hetero. :) 

Vierailija
4/12 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

koska ne sukupuoliroolit on vähemmän yhteydessä sukupuoleen ja enemmän luonteeseen. 

Nimenomaan näin. Se että lesbopareista toinen on usein maskuliinisempi kuin toinen kertoo vain sen että kaikki naiset eivät ole samasta muotista. Tai sama miespareilla. Kai ne kotityöt ja muut kuitenkin jotenkin jakaa pitää mutta eihän niitä samaa sukupuolta olevan parin keskuudessa sukupuolirooleiksi voi kutsua. Näin ainakin maalaisjärjellä ajateltuna..

Vierailija
5/12 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäki näin kerra sellasen butchin. Oli olevinaan niin äijää ai että. Työkengät jalassa ja hihaton paita päällä, allit roikku ja tukka oli leikattu miehen tukaksi.

Vierailija
6/12 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tunnen suht paljon naispariskuntia (n. 20-25) ja valehtelematta yhdessäkään ei ole tällainen asetelma vaan molemmat osapuolet ovat tosi samantyyppisiä. Yksi tuntemani pariskunta oli vähän (ei kärjistetysti) butch/femme tyylinen, mutta he on nyt eronneet.

Vierailija
7/12 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä on miehen tukka? Tuu pois sieltä 60-luvulta.

Vierailija
8/12 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyödäänkö ihmiset vetoa että kuinka kauan menee siihen että tämä keskustelu poistetaan?

Vierailija
9/12 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mikä on miehen tukka? Tuu pois sieltä 60-luvulta.

Tuu sä pois sieltä liukuvoide pullosta uimasta.

Vierailija
10/12 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäki näin kerra sellasen butchin. Oli olevinaan niin äijää ai että. Työkengät jalassa ja hihaton paita päällä, allit roikku ja tukka oli leikattu miehen tukaksi.

Mä näin kerran äijän. Oli olevinaan niin butchia että. Työkengät jalassa ja hihaton paita päällä, iso maha vaan roikku. Tukkakin oli kaljuuntunut. 

Ihan ok tyyppi se varmaan silti oli. Ei kenenkään tyyli muille kuulu, kyllä tänne eri näköisiä ihmisiä mahtuu. Äijämiestä vituttaisi jos ympäristö painostaisi meikkaamaan ja pukeutumaan nättiin mekkoon, samalla tavalla sitä butchiakin vituttaa. 

Vierailija
11/12 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lyödäänkö ihmiset vetoa että kuinka kauan menee siihen että tämä keskustelu poistetaan?

Varmaan siinä vaiheessa kun joku aito avioliittolainen tulee riehumaan tänne

Vierailija
12/12 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AI että oikein hihaton paita ja lyhyt tukka. Mä näytän just tuolta ja saatan käyttäytyä jonkun mittakaavan mukaan " äijämäisesti" mutta ihan 100 prosenttisen hetero olen.