Minkälaista apua neuvolasta voisi saada? En ole saanut vielä apua mihinkään
Olen raskaana, ja kyseessä siis äitiysneuvola. On ollut monenlaista fyysistä vaivaa ja henkistä huolta, olen niihin pyytänyt apua neuvolasta, vielä yhteenkään asiaan en ole saanut apua. Voivottelua kyllä ja sellaista "no mikähän tässä nyt sitten auttaisi" -ihmettelyä. Lisäksi olen kysynyt neuvoja useampaan raskauteen liittyvään asiaan, yhtään sellaista neuvoakaan en ole saanut. Sen sijaan painoani ja verenpainettani syynätään joka kerta pitkään ja hartaasti vaikka molemmat niistä on ihan normaaleja ja ollut normaaleja myös ennen raskautta. Mihin asioihin neuvolasta sitten oikein voisi saada apua? Ehkä kysyn ihan vääriä asioita.
Kommentit (32)
Ei neuvolassa osata auttaa. He eivät ole mitään ruudinkeksijöitä. Jos oikeasti tarvitsisi apua, sitä ei saa. Mielestäni neuvolassa ramppaaminen on täysin turhaa. Jostain syystä siellä on pakko käydä.
Olen esimerkiksi puhunut synnytyspelosta ja pyytänyt siihen vinkkejä, en ole saanut. Kuulemma saan kyllä lähetteen pelkopolille, mutta en haluaisi niin isoa prosessia, haluaisin vain vartin puhua jonkun kanssa siitä mikä pelottaa ja vinkkejä pelon käsittelyyn. Olen yrittänyt kysyä rentoutumisvinkkejä synnytyksen aikana tehtäväksi, sillä luin että ne voivat auttaa synnytystä sujumaan helpommin, en ole saanut. Olen puhunut väsymyksestä ja uupumuksesta ja pyytänyt neuvoja miten voisi saada väsymystä vähemmäksi, en ole saanut. Ja liitoskipuihin olen pyytänyt apua tai neuvoja, en ole saanut. Monta muutakin, mutta tässäpä näitä aluksi. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Ei neuvolassa osata auttaa. He eivät ole mitään ruudinkeksijöitä. Jos oikeasti tarvitsisi apua, sitä ei saa. Mielestäni neuvolassa ramppaaminen on täysin turhaa. Jostain syystä siellä on pakko käydä.
Öö, eihän ole. Oikeastiko ramppaat hyödyttömäksi kokemassasi neuvolassa kuvitellen että se on pakko, etkä ole edes selvittänyt onko ja miksi ihmeessä olisi? 😂 Voi sopuli sentään. Ja jos kadulla perässä kävelijä huutaa vähän väliä että "hyppää!" niin sinähän kiltisti pompit?
No liitoskipuihin ei auta mikään. Tukivyötä voit kokeilla. Ja noi muut synnytyspelot ja uupumukset... Voi voi voi. Vissiin esikoinen tulossa?
T: Kätilö
Eikös siellä ole mm. seurattu niin sinun kuin odottamasi vauvan hyvinvointia ja terveyttä? Keskusteltukin on. Keskusteluissa yritetään ohjata sinua itse keksimään ratkaisuja. Ja toisaalta moni huoli helpottaa jo sillä, että sen sanoo ääneen.
Koska normaalia verenpainettani ja normaalia painoani syynätään joka kerta niin hartaasti, niin olen myös kysynyt sitten apua ja vinkkejä niihin. Oletan, että on joku syy niitä syynätä ja niistä jauhaa, vaikka ovat normaaleja. Kysyin sitten vinkkejä sen verenpaineen hallintaan ja painon hallintaan ja kysyin, että miten minun kannattaisi tarkkailla niitä kotona kun kerran ovat niin tärkeitä aina ja paljon tarkkailla. En saanut neuvoja enkä vinkkejä, se terveydenhoitaja taisi luulla että olen kajahtanut, kun yritän pyytää apua normaalin painon hallintaan. Mutta jostain syystähän sitä minun normaalia painoani siellä niin hartaasti tutkitaan ja seurataan ja arvioidaan ja siitä aina pitkään keskustellaan, ei kai huvin vuoksi sentään vain. Ap.
Väsymykseen ja uupumukseen ja liiitoskipuhin ei auta muu kuin lepo. Ne on osa normaalia raskautta ja niihin ei ole mitään vippaskonstia.
Itse olen saanut todella hyvää palvelua äitiysneuvolassa. Sain jopa suoran numeron hoitajalleni ettei tarvitse mennä jonotuksen kautta. En voi muuta kun kiittää.
Vierailija kirjoitti:
No liitoskipuihin ei auta mikään. Tukivyötä voit kokeilla. Ja noi muut synnytyspelot ja uupumukset... Voi voi voi. Vissiin esikoinen tulossa?
Kyllä, ensimmäinen lapsi on tulossa. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kätilöiltä usein puuttuu empatiakyky?
Vierailija kirjoitti:
Eikös siellä ole mm. seurattu niin sinun kuin odottamasi vauvan hyvinvointia ja terveyttä? Keskusteltukin on. Keskusteluissa yritetään ohjata sinua itse keksimään ratkaisuja. Ja toisaalta moni huoli helpottaa jo sillä, että sen sanoo ääneen.
Varmaan seurataan minun ja vauvan hyvinvointia, mutta aina jos minun hyvinvoinnissa on jotain vikaa (kamala väsymys, kipuja, oksentelua, ahdistusta, pelkoja tms) niin en saa siihen silti mitään apua! Mitä hyötyö on seurata, jos ei tartuta kun ongelmaa ilmenee?? Ei pelkästä seuraamisesta mitään hyötyä ole.
Tietenkin moni huoli helpottaa kun sanoo ääneen. Siksi haluaisin sanoa ääneen sitä että mitä pelkään synnytyksessä. Siihen ei kuitenkaan anneta mahdollisuutta vaan pitää puhua vain siitä normaalista painostani, kun alan puhumaan peloista niin aihe käännetään takaisin painoon tms. Ap.
Neuvolan päätehtävä onkin tarkkailla perheitä ja etsiä syitä lasulle ja sitten ollaankin sossujen kanssa tekemisissä. Mitään konkreettista apua sieltä ei saa. Mittojen ihmettelyä vain.
Vierailija kirjoitti:
Väsymykseen ja uupumukseen ja liiitoskipuhin ei auta muu kuin lepo. Ne on osa normaalia raskautta ja niihin ei ole mitään vippaskonstia.
Itse olen saanut todella hyvää palvelua äitiysneuvolassa. Sain jopa suoran numeron hoitajalleni ettei tarvitse mennä jonotuksen kautta. En voi muuta kun kiittää.
Jos minulle olisi neuvolassa sanottu edes sellainen vinkki, että väsymys on normaalia eikä siihen auta muu kuin lepo, niin olisin siitä varmasti apua saanut. Mutta kun en saa edes neuvoa levätä jos väsyttää enkä saa mitään kommenttia että mikä on normaalia ja mikä ei ja mikä pitää vain kestää ja mihin voisi saada jostain ehkä apuakin. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minulle olisi neuvolassa sanottu edes sellainen vinkki, että väsymys on normaalia eikä siihen auta muu kuin lepo, niin olisin siitä varmasti apua saanut. Mutta kun en saa edes neuvoa levätä jos väsyttää enkä saa mitään kommenttia että mikä on normaalia ja mikä ei ja mikä pitää vain kestää ja mihin voisi saada jostain ehkä apuakin. Ap.
Eikö neuvoloista saa enää mitään raskauteen ja synnytykseen liittyviä opasvihkosia?
Etkö osaa levätä ilman erillistä kehotusta jos kerran väsyttää? Haloo hei. Tää on tätä nykyaikaa kun mitään ei osata ajatella itse.
Painoa ja verenpainetta tarkkaillaan ainakin siksi, että jos ne nousevat yhtäkkiä, se voi olla oire raskausmyrkytyksestä.
Vierailija kirjoitti:
Etkö osaa levätä ilman erillistä kehotusta jos kerran väsyttää? Haloo hei. Tää on tätä nykyaikaa kun mitään ei osata ajatella itse.
Osaan tietenkin. Osaan myös googlata sekä suomalaisilta että kansainvälisiltä terveysalan saiteilta asiallista informaatiota raskaudesta. Kyse ei ole siitä, vaan kyse on siitä, että mihin neuvolasta voisi saada apua kun tuntuu, että sieltä ei saa mihinkään apua. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Painoa ja verenpainetta tarkkaillaan ainakin siksi, että jos ne nousevat yhtäkkiä, se voi olla oire raskausmyrkytyksestä.
Hyvä tietää, nyt ymmärrän miksi niitä seurataan. Tietenkin se neuvola olisi voinut asian minulle kertoa kun olen asiaa kysellyt. Ap.
Sama joka ei saa kaupassa ylähyllyltä tavaraa, ei jaksa kantaa mitään tai saa autotallin ovea auki
Ei kukaan jaksa jatkuvaa turhan valittamista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öö, eihän ole. Oikeastiko ramppaat hyödyttömäksi kokemassasi neuvolassa kuvitellen että se on pakko, etkä ole edes selvittänyt onko ja miksi ihmeessä olisi? 😂 Voi sopuli sentään. Ja jos kadulla perässä kävelijä huutaa vähän väliä että "hyppää!" niin sinähän kiltisti pompit?
Pakkohan siellä on käydä, jos haluaa esim. äitiyspäivärahat ja äitiyspakkauksen.
No kerropa esimerkki, mitä olet kysynyt.
T: neuvolaterveydenhoitaja