Taapero ei suostu syömään kasviksia tai juureksia
1-vuotias ei ole koskaan suostunut syömään juuri mitään sormiruokaa muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Etenkään kasvikset tai juurekset eivät mene alas. Olen tehnyt uunissa, höyryttänyt, mausteilla tai ilman, lisännyt öljyä, mutta ei, mikään ei maistu. Ei kylmänä, eikä lämpimänä.
Soseista menee vain erittäin sileät (kaupan) soseet ja smoothiet. Kaikki soseet, missä on kokkareita saa kakomaan, paitsi jogurtti, jossa on mustikoita sekä kaurapuuro. Liharuoista suostuu syömään vain tietynlaisia lihapullia. Muita ns. ”oikeita” ruokia, joita on mennyt alas ovat munakas ja keitetty kananmuna, banaani, klementiini (meni tosin vain kerran), raejuusto.
Ei syö pastaa, riisiä, kanaa, kalaa yms yms.
Mitä pitäisi tehdä? Eihän yli 1-vuotias enää pärjää 6 kk-vauvojen sosepurkeilla?
Kommentit (15)
Hänellä oli vauvana refluksi, liittyisiköhän siihen? Ap
Syökö vanhemmat?Myös esimerkillä on väliä.
Onkohan refluksia edelleen? Onkohan lapsen nielemisessä ongelmia?
Kukkuralaitanen vaan lanttua, selleriä ja porkkanaa. Kyllä oppii kun ei muuta saa.
Meillä oli esikoinen aivan samanlainen. Oksensi helposti koko aterian, jos se ei ollut sileää. Ei ole vieläkään oppinut syömään useimpia kasviksia, etenkään yhtään kitkeriä. Luulen, että on ilmeisesti näitä nk. supermaistajia.... Lihaa oppi syömään vasta 4 -vuotiaana. Hedelmiä syö ihan hyvin, mutta kasviksista menee tosiaan vain hyvin mauton kurkku. Joka vuosi kuitenkin on uskaltanut kokeilla uusia makuja ja ruokavalio on kokoajan laajentunut.
Itse olin pienenä kuulemma aivan samanlainen. Silokurkku. Nykyään syön ihan mitä vaan, paitsi hernekeittoa. :-D
Katso, että saa kuitenkin monipuolisesti kaikkea. Yhdistele tuttuja ja turvallisia ruokia uusiin makuihin. Anna kokeilla moooonta kertaa. Meillä piti pitää kaikki ruuat täysin erillään ja selkeästi näkyvillä yksittäin. Esim peruna erillään lihasta, jne. Kyllä se siitä.
Ne kasvikset kannattaa höyryttää. Pehmenee huomattavasti. Meilläkin oli sama ongelma kunnes neuvolassa asiasta neuvottin. Nyt maistuu taaperolle nauriit ja porkkanat.
Jospa opettelisit valmistamaan niistä kasviksista herkullista. Höyrytetyt kasvikset öljyllä on pahaa ihan oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Jospa opettelisit valmistamaan niistä kasviksista herkullista. Höyrytetyt kasvikset öljyllä on pahaa ihan oikeasti.
Olen lisännyt öljyä uunijuureksiin, en höyrytettyihin kasviksiin. Mielestäni höyrytetyt jäävät liian koviksi, eikä lapsi suostu sitäkään vähää maistamaan niitä.
Lapsen isä ei kuulemma lapsena kyennyt nielemään tiettyjä (esim. liian karkeita) ruokia. Alan epäillä, että tämä on joku rakenteellinen juttu. Jokin siinä koostumuksessa oksettaa.
Syömme kyllä kaikki samaan aikaan, joten ei ole esimerkin puutetta.
Pakko myöntä, ettei edes itseänikään nappaa syödä keitettyjä kasviksia tai maustamattomia uunijuureksia. Onneksi erilaisilla kokkaustavoilla ja maustamisella saa hyvää makua ja maistuu kyllä sitten ainakin meidän 1-vuotiaalle. Ei hänkään välitä syödä juureksia tai vihanneksia ihan sellaisenaan, mutta pienen käsittelyn jälkeen nekin kelpaa. Hedelmiä kyllä tykkää syödä sentään ilman mitään kikkailuja.
Jos asiaa vaivaa sinua, käykää ravitsemusterapeutilla, joka hoitaa pieniä lapsia. Niillä on kaikenlaisia vinkkejä, miten sihtikurkut saadaan syömään uusia juttuja.
Kannattaa kuitenkin muistaa, että 1-vuotias on vielä harjoitellut syömistä tosi vähän aikaa. Älä luovuta. Meillä oli ihan sama kuvio, jota pahensivat ruoka-aineallergiat. En tiennyt aina, kakooko lapsi ruokaa vai onko se allerginen reaktio. Kun ravitsemusterapeutti kertoi, että on olemassa gluteenitonta pastaa/leipää, ajattelin, no, kiva, että on, mutta ei meidän lapsi ikinä syö mitään niin kiinteää!
Mutta arvaa mitä? Kyllä se rupesikin myöhemmin syömään. En olisi uskonut. Luulin, että me mennään näillä soseilla siihen saakka, kun lapsi menee kouluun. Nyt se on neljä ja syö mitä vaan.
Älä tee syömisestä isoa numeroa (kannattaa muistaa isompienkin lasten kohdalla). Jos lapsi kasvaa normaalisti, se saa myös riittävästi ruokaa. Pääasiassa, että lapsi syö. Älä rupea taistelemaan syömisestä mutta muista aina kehua, kun lapsi syö hyvin.
Ole johdonmukainen ja kärsivällinen. Muista, ettei lapsi voi syödä mitään sellaista, jota sille ei anneta. Eli annat vaan jatkuvasti niitä samoja juttuja. Jossain vaiheessa otat lapsen mukaan siihen ruoanlaittoon. Kaupassakin voitte katsella, että mitä kivoja paprikoita täällä myydään.
Annat tarpeeksi aikaa syödä. Syöt itse samalla ja näytät esimerkkiä.
Kyllä se siitä!
Ei onnelliseen ja tasapainoiseen lapsuuteen kuulu mitkään kasvikset tai juurekset.
Vierailija kirjoitti:
Jos kyseessä on aistiyliherkkyys tietynlaiselle ruoan koostumukselle, mitkään maustamiset ei auta.
Vierailija kirjoitti:
Pakko myöntä, ettei edes itseänikään nappaa syödä keitettyjä kasviksia tai maustamattomia uunijuureksia. Onneksi erilaisilla kokkaustavoilla ja maustamisella saa hyvää makua ja maistuu kyllä sitten ainakin meidän 1-vuotiaalle. Ei hänkään välitä syödä juureksia tai vihanneksia ihan sellaisenaan, mutta pienen käsittelyn jälkeen nekin kelpaa. Hedelmiä kyllä tykkää syödä sentään ilman mitään kikkailuja.
Kerroin aloitusviestissä, että olen kokeillut mausteilla ja ilman. Olen myös tehnyt kastiketta ym. Mikään sileää sosetta karkeampi ei mene alas syötettynä (poislukien ne muutamat ruoat aloitusviestissä). Itse syödessä näprää vain ruokaa käsissään ja saattaa maistaa ja heittää pois.
Herkkä oksennusrefleksi? Kysyisin ihan neuvolasta apua!