Miksi sinulla ei ole ajokorttia?
Kommentit (17)
Minulle ei sitä kustannettu kun olin teini ja teininä muutin kotoa pois eikä ollut varaa sitä itse kustantaa ja sen jälk se on vain jäänyt, silloisella poikaystävällä oli auto ja kortti ja pysynyt kuvioissa niin eipä ole tullut laitettua rahaa siihen. Täällä pk-seudulla kulkee nuo julkisetkin aika hyvin. Nyt saakin ensivuonna ruveta laittamaan rahaa sivuun esikoisen ajokorttia varten.
Eikö se maksa monta tuhatta. Semmosia rahoja mistään ole. Oliko se Kataisen hallitus joka sen hinnan nosti yli äyräiden.
No ei vain tullut hankittua. Isälläni tai äidilläni ei ollut korttia, joten en itsekään sitä ajanut. Lisäksi asuimme Helsingissä, missä ei tarvitse omaa autoa, väitti kuka tahansa mitään muuta.
Ajoin kortin mutta en ikinä ostanut autoa. 2-vaihe jäi laiskuutta ajamatta. Kortti vanheni. Tästä aikaa jo 15 vuotta. En ole autoa tarvinnut juurikaan. Kävelen ja ajan pyörällä. Pitkät matkat menen taksilla tai bussilla. Autoilu ja auton omistaminen niin kallistakin ettei haittaa.
En ikinä uskaltaisi ajaa autoa, liikenteen seassa pyöräilykin on ihan tarpeeksi pelottavaa. Ja auto + polttoaine + vakuutukset + korjaukset maksaisivat niin paljon, että sillä rahalla voin ajella bussilla ja taksilla mielin määrin.
AP on kultalusikka perseessä syntynyt jonne jolle äiti ja isi maksoi 2000e maksavan kortin. Tuskin etes tietää että ajokortti maksaa rahaa.
Kaverillani ei ole korttia koska ei ole varaa sellasta hommata eikä jää rahaakaan kun sossutuella elellään kädestä suuhun hyvin niukasti. Roskiksista dyykkaa ruokansa että riittää vuokraan.
On mulla kortti ollut jo 34 vuotta, miksi kyselet hölmöjä.?
Isäni lupasi maksaa mulle ajokortin. Maksoi sen ekan vaiheen ja sitten menin töihin niin hän peruikin puheensa ja sanoi että joudun itse maksamaan sen kakkosvaiheen. Ja minähän en omia rahojani siihen laita joten se jäi ajamatta. Vaikka olisin sen kakkosvaiheen suorittanut, en siltikään ikinä hankkisi autoa. Vihaan ajamista, olen pihi enkä tajua autoista mitään. Asun keskustassa joten kaikki palvelut kävelymatkan päässä. Töihin menen 8 km matkan bussilla. Pari kertaa vuodessa käyn Stadissa shoppailemassa, maksaa 12 e menopaluu. Mihin tarvitsisin autoa?
750 eurolla saa ajokortin ainakin Treella + 160e viranomaismaksut
Odottelen, että hinnat romahtavat ja sitten käytän osan 4500 euron työttömyysturvasäästöistäni siihen.
Koska se on niin rahvaanomaista...
Vierailija kirjoitti:
On mulla kortti ollut jo 34 vuotta, miksi kyselet hölmöjä.?
Samoin minulla on ajokortti ollut jo miltei 30 vuotta, mutta ajoinkin sen vasta kolmikymppisenä, ja juurikin sen takia, ettei siihen ajamiseen ollut tarvetta ennen kuin perustin perheen ja saimme lapsemme.
Kallis sijoitushan ajokortti on, mutta täytynee myöntää, että kyllähän se elämää helpottaa liikkumisen suhteen, kun perheessä molemmilla vanhemmilla on ajokortti ja oma auto, millä ajella. Molemmat edellä mainitut ovat kalliit sijoitukset, ja auton ylläpitokustannuksetkin ovat korkeat vakuutuksineen jne.
Luovuin ajokortista, kun näköni on ikää myöten huonontunut. Näen uusilla silmälaseilla ihan riittävästi, mutta jo muutamassa kuukaudessa näkökykyni muuttuu niin, että laseista ei ole enää kunnolla apua. En halua tappaa tai vammauttaa ketään ajelemalla puolisokkona... Onneksi on hyvä joukkoliikenne.
En uskalla mennä autokouluun paniikkihäiriön takia. Jännittäisin aivan kamalasti ajokokeita. Muutenkin pelkään, etten ikinä oppisi ajamaan autoa ja olen tien tukkona ja ajan kolarin. Olisi pitänyt heti nuorena mennä autokouluun, koska kuitenkin tarvisin ajokortin. Nyt vuosien kuluessa pelko on kasvanut liian suureksi. Voisin harkita, jos olisi paniikkipotilaille tarkoitettu autokoulu, jossa edetään rauhalliseen tahtiin.
Ei ole ollut varaa hankkia ja omistan toistaiseksi terveet jalat joilla pääsen paikasta toiseen.