Syötkö joulupöydässä ensin kylmät vai kasaatko lautaselle vähän kaikkea?
Kommentit (33)
Ensimmäinen kattaus on meillä aikaisin. Loimulohta, siikaa, sillejä, skagenröraa, mätiä, saaristolaisleipää, sipulia ja smetanaa. Lapin puikulaa on myös vähän tarjolla.
Sitten pidetään kunnon tauko, jolloin käy pukki ja avataan lahjat.
Toisessa kattauksessa on sitten perinteisiä jouluruokia kuten kinkkua, laatikoita ja rosollia. Lasten toiveesta myös iso vadillinen mamman lihapullia, koska meidän lapset eivät pidä kinkusta. Usein olen innostunut hauduttamaan myös karjalanpaistin tälle aterialle, mutta sen menekki on niin pientä että syödään sitä varsinaisesti vasta joulupäivänä.
Ennen jälkiruokaa pidetään myös vähän taukoa; ihastellaan vielä lahjoja ja aloitetaan usein joku peli joka on saatu.
Meillä on seisova pöytä ja kaksi lautasta kattauksessa. Kukin ottaa niin kuin parhaimmaksi näkee.
No samalla koska en ikinä syö mitään lajia erikseen, haluan että ne sekoittuvat esim kinkku ja perunalaatikko tai perunalaatikko ja lohi
Kylmät ekana ja sitten lämmin ruoka. Kaikki ruoka on heti esillä niin jokainen saa ottaa niinkuin itse haluaa. Lapset ei halua silliä ja graavilohta, niin he saavat heti ottaa kinkkua, perunoita ym. mistä tykkäävät.
Katan seisovan pöydän keittiöön. Pöytään tulee juomat, limppu ja voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei meillä ole erikseen mitään alkupaloja tai kylmiä tarjottavia (mitä lie ne edes on), joten kaikki jouluruoat ovat samaan aikaan otettavissa.
No rosolli ja graavilohi on yleensä kylmiä... sitten laatikot ja karjalanpaistit sun muut :)
Kiitos vastauksesta. Eli ne on just näitä ruokia ( Kolmonen, kylmät alkuruuat on mm. graavi kala, sillit ja silakat, sienisalaatti, rosolli, pateet jne) mistä ei edes pidetä ja siksi loistavat poissaolollaan. :)
Aika outoa että joku ei tykkää graavilohesta. Tai rosollista. Jos ostatte rosollin kaupasta, niin sitten kyllä ymmärrän että ette tykkää. Kannattaa tehdä se itse, älkääkä sekoittako osasia yhteen vaan jokainen osa omaan kulhoon ja jokainen voi ottaa niitä aineksia mistä tykkää :)
Ensin kaikkea muuta ja sitten perunaa ja kinkkua kastikkeen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei meillä ole erikseen mitään alkupaloja tai kylmiä tarjottavia (mitä lie ne edes on), joten kaikki jouluruoat ovat samaan aikaan otettavissa.
No rosolli ja graavilohi on yleensä kylmiä... sitten laatikot ja karjalanpaistit sun muut :)
Kiitos vastauksesta. Eli ne on just näitä ruokia ( Kolmonen, kylmät alkuruuat on mm. graavi kala, sillit ja silakat, sienisalaatti, rosolli, pateet jne) mistä ei edes pidetä ja siksi loistavat poissaolollaan. :)
Aika outoa että joku ei tykkää graavilohesta. Tai rosollista. Jos ostatte rosollin kaupasta, niin sitten kyllä ymmärrän että ette tykkää. Kannattaa tehdä se itse, älkääkä sekoittako osasia yhteen vaan jokainen osa omaan kulhoon ja jokainen voi ottaa niitä aineksia mistä tykkää :)
Minä taas olen käsittänyt, että graavilohi juuri jakaa mielipiteitä. Minäkään en tykkää siitä, enkä kylmäsavulohesta.
Ensin syömme alkupalat ja niitäkin otan useassa eri satsissa ettei lautanen ole ihan laitojaan myöden täynnä. Sen jälkeen tulee pääruoka - jälleen pieni annos ensin jos vaikka ei jaksakaan enempää. Kummallekin ruokalajille omat lautaset
Meilläkin aina eri kattaukset, ensin rosolli ja kalat, erikseen sitten kinkku ja laatikot.
Maltillisesti maistellen sitä, mikä eniten houkuttaa. Minua kaloista houkuttaa vain lämminsavulohi, sen sijaan sillit ja graavikalat - no thanks. Kinkku maistuu myös, samoin laatikot, mutta ei se punajuuri-aurajuustohässäkkä. En ole suuri punajuuren ystävä ja aurajuustoa inhoan. Riisipuurosta en niin perusta, mutta kyllä luumukreemi tai sekametelisoppa uppoaa.
Mutta niin, en mätä kaikkea kerralla lautaselle. Elämme sentään niin yltäkylläisiä aikoja, ettei tarvitse ahnehtia sen pelossa, että ruoka loppuisi kesken. Lapsuudesta muistan vielä, miten monet aikuiset, erityisesti miehet, ahtoivat itseensä jouluna ruokaa sellaisia määriä, että olivat melkein sairaita pöydästä noustessaan. Siitä minulle on jäänyt jonkinlainen ylensyömisen kammo. Ymmärsin kyllä jo silloin, että monet olivat olleet huonolla ja vähällä ruualla koko sota-ajan ja sen jälkeisen pula-ajankin, joten kun ruokaa taas alkoi saada paremmin, sitä todella syötiin kuin viimeistä päivää.
Siis mitä en ole edes ajatellut et olisi kylmät ja lämpimät erikseen! Kaikkea vaan kerralla. Ihan parasta kun lautasella on rosollia, laatikoita, kinkkua, kalaa, graavilohta, italiansalaattia ja kananmunaa, aaah ai että kun alkaa kuola oikein valua
Kaikkea vaan sekasin ja nassuun. Avot.
Meillä on tarjottavat eri pöydässä ja ruokailu toisessa. No juomat tosin mahtuu myös siihen ruokailupöytään. Silti vedetään tarjoulut kahteen vaiheeseen, kun ei mahdu kylmät ja lämpimät samaan aikaan tarjolle.
t. Pitkän kaavan mukaan