Miten opettaa koiralle käsky "mene pois"
Hei! En löytänyt aktiivisesta googlauksesta huolimatta vinkkejä tämän käskyn opettamiseen, eli miten saada koira menemään pois tietystä tilanteesta sisätiloissa? (esimerkkinä jos pyörii jaloissa keittiössä ruokaa laittaessa)
Miten olette opettaneet tuon koirillenne?
Kommentit (8)
Hehe, sen kun tietäisi..
Itse olen tehnyt niin että kun puuhaan keittiössä, laitan koiran keittiön ovelle ja vedän maahan viivan ja sanon että sen edemmäksi ei saa tulla. Koira pitää kyllä tassut viivan takana, mutta hilaa nenäänsä keittiöön. Jos joku lapsista juoksee keittiöön, hurtta loikkii kyllä peesissä, koska luulee että porukassa saa tulla. Ja loukkaantuu kun laitetaan taas viivan taakse.
Mutta sellainen käsky että mene pois, kun koirat on ainakin ruokkijansa perässäkulkijoita, en tiedä miten se onnistuisi.
Mun koirani osaa käskyn mene pois. Menee ensin vähän, uudella käskyllä menee enemmän, käskyllä mene kokonaan pois lähtee noin 50m päähän. Näitä käytän siis ulkona kun haluan että koira lähtee pyörimästä traktoreiden ym koneiden läheltä. Osaa toki varoa koneita muutenkin mutta itselle on helpompaa kun tietää ettei koira pyöri lähellä.
En ole mitenkään erityisesti opettanut, ehkä olen ensimääisillä kerroilla ihna fyysisesti ohjannut koiran kauemmas. Se myös ymmärtää käsimerkillä suunnan mihin pitää poistua.
Koira tosin on bordercollie, joka oppii kaiken tosi helposti
Kaikkein helpoin on tämä: Kun koira tulee viereen toljottamaan ja touhuamaan niin sano napakasti mutta ystävällisesti "Mene pois". Samalla näytä sormella mihin suuntaan ja ala viedä koiraa sinne päin minne sen haluat (toiseen huoneeseen, omalle nukkumapaikalleen tms.). Kun koira on siellä niin anna sille jokin makupala vaikka koiran keksi tms. ja silitys rapsutus ja kiitos. Tämän kun toistat muutaman kerran niin koira alkaa tehdä sitä pelkästään käskystä. Kannattaa tietysti joskus myöhemminkin palkita tottelevaisuudesta makupalalla muttei ollenkaan jatkuvasti. Tepsii yleensä kaikessa koiran koulutuksessa.
Meidän puupääkin on tämän oppinut. Sanot käskyn, näytät suunnan ja lähdet kävelemään koiraa kohti. Jalalla blokkaat sen reitin kunnes menee haluamaasi suuntaan. Siis pelkästään laitat jalan eteen jos yrittää väärään suuntaan, ehkä työnnät vähän jos jää eteen pyörimään. Aluksi riittää että koira kääntyy oikeaan suuntaan ja ottaa parikin askelta, siitä sitten vähitellen pidentää matkaa. Voit käydö näyttämässä paikankin mihin mennä ja antaa siellä namu. Sekin varmasti toimii että sanot käskyn ja nakkaat namun kauemmas. Kunhan et opeta tätä niin että namu on aina pakko saada tai koira ei liiku mihinkään. :)
Sille opetetaan paikka. Viet sen paikalle ja jätät sinne. Ja se pitää tehdä palkitsevaksi koiralle, jotta teidän suhde pysyy hyvänä. Koira ei halua tulla vain häädetyksi, kuten mene pois olisi. Miten palkkaat sen siitä? Helpompi on palkata koiraa siellä omalla paikallaan pysymisestä.
Meillä koira osaa käskystä peruuttaa omalle paikalleen keittiöstä olohuoneen matolle. Jotenkin se taitaa olla koiralle mieluisampaa saada säilyttää näköyhteys.
Vierailija kirjoitti:
Sille opetetaan paikka. Viet sen paikalle ja jätät sinne. Ja se pitää tehdä palkitsevaksi koiralle, jotta teidän suhde pysyy hyvänä. Koira ei halua tulla vain häädetyksi, kuten mene pois olisi. Miten palkkaat sen siitä? Helpompi on palkata koiraa siellä omalla paikallaan pysymisestä.
Paikka toimii vain tietyssä paikassa.
Meillä on puuceen kanssa oikein hyvä suhde vaikka käsken sen pois. Oletko kuullut sosiaalisesta palkasta? Mun koirani palkkaantuu myös kehuista, aina ei ole namia tarjolla.
Käytä apuna kropan painostusta. Eli samalla kun sanot käskyn, astut hieman koiraan päin ja nojata eteenpäin, tämä saa sen luonnollisesti väistymään. Sitten pikkuhiljaa häivytät tämän vartaloavun.