Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusi mies, jolla herpes - uskallanko suhteeseen?

Vierailija
18.12.2017 |

Löytyisikö järkevää kokemusapua tähän tilanteeseen:
Olen tavannut muuten ihanan miehen, mutta eka kertaa touhuillessa putosi pommi: hänellä on ollut herpes, joten kantaa virusta loppuelämänsä. Käytimme kondomia eikä suuseksiä ollut. Hänellä ei ollut mitään oireita, eli virus oli ns. lepovaiheessa.

Nyt kuitenkin todella mietityttää ja pelottaakin tämä asia. Olen lukenut aiheesta paljon ja tajunnut, että virus voi tarttua myös lepovaiheessa ja MYÖS kondomin kanssa. Tämä on itselleni aivan uusi asia ja lähtökohtaisesti olen aika sukupuolitautikammoinen. Nyt tietenkin kirvelee ja kutittaa siihen malliin että olen varma että virus on iskenyt (hyvin epätodennäköistä).

Te, joilla enemmän tietoa tästä (näköjään hyvin yleisestä) viruksesta:
Onko niin, että jos lähden tähän parisuhteeseen, virus todennäköisesti tarttuu minullekin jossain vaiheessa?
Onko kondomia todella käytettävä jatkuvasti (tässä asiassa mies on kyllä hyvin vastuuntuntoinen ja itse esitti asian näin)?
Onko suuseksi täysin pois laskuista? Voinko saada tartunnan, jos hän antaa sitä minulle (olettaen, että virus ei tartu minuun enkä siis itse kantaisi missään vaiheessa sitä)?
Jos saan tartunnan, kuinka todennäköistä on, että aktiivivaiheita tulee usein ja ne häiritsevät elämää?

Kyllä suoraan sanottuna v****taa, että löytyy muuten helmi tyyppi, ja nyt ei pyöri päässä kuin tämä ainut asia. Aion kyllä vielä soittaa tästä ehkäisyneuvolaankin ja kysyä faktoja, mutta kaipaisin ihan käytännön kokemuksia tästä aiheesta. Onko tuo virus oikeasti sellainen asia, jonka takia kannattaa tässä vaiheessa miettiä, lähteekö suhteeseen "kunnolla" vai ei? Ja en ole mikään "elämästä vieraantunut ihminen" ylipäätään, kun tällaista mietin. Itselläni vain on jo yksi hyvin kivulias (ei tarttuva) sairaus, joten en mielelläni ottaisi yhtään lisää.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

jännämiehillä usein on kaikenlaista tautia.

Vierailija
2/11 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia on turha haaveilla.

Itse en alkanut suhteeseen kun asia selvisi, mies kertoi sen vasta eka kerran jälkeen. Kortsua tietenkin käytettiin. Itselläni on herpes huulessa silloin tällöin ja ihan tarpeeksi tuskallinen. Joskus nousee pintaan niin äkkiä etten ensin huomaa ja käyn rapsuttamaan kun kutiaa. Joten saattaa puhjeta alapäähänkin huomaamatta...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herpes on kyllä aika ärsyttävä sairaus ja helposti tarttuvakin (verrattuna vaikka HIViin ja etenkin hoidettuun HIViin) on erittäin epätodennäköistä että saisit ikinä herpestä jos käyttäisitte aina kondomia ja jos rakkuloita ilmenisi pitäisitte taukoa ja kumppanisi huolehtisi mm. käsihygieniasta hyvin, mutta on siis mahdollista että herpes tarttuu oireettomassakin vaiheessa. Minusta tuossa se ärsyttävin asia olisi se, että pitäisi koko parisuhteen ajaksi sitoutua kondomin käyttöön ja muutenkin ylimääräistä riesaa. Sinulla taitaa vielä korvien välikin sen verran kärsia että ehkä tuo suhde ei tule toimimaan.

Vierailija
4/11 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ällöttävää

Vierailija
5/11 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos olisit oikeasti rakastumassa niin että menis jalat alta niin tuo ei olisi este. Jos herpes on, voi suhteen aikana syödä estolääkitystä kun suuseksiä harrastaa. Jos lapsia hankkii, voi ennen synnytystä myös käyttää estolääkitystä.

Vierailija
6/11 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuo ällöttävyys koskee aika monia suomalaisia..

Sukuelinherpeksen yleisyys

Yli miljoona suomalaista sairastaa tietäen tai tietämättään genitaaliherpestä, HSV 2:n tai harvemmin HSV 1:n aiheuttamana. Genitaaliherpestä alkaa esiintyä yleensä 15 ikävuoden jälkeen. Esiintyvyys lisääntyy tasaisesti 20–40 ikävuoteen saakka, ja tasoittuu sitten 20–25 prosentin välille. 

Vierailija
7/11 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikku murhe. Ainoastaan raskaana ollessa ennen synnytystä pitää olla tarkkana.

Vierailija
8/11 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimolla on, sai ennen kohtaamistamme. Ei ole tiettävästi minuun tarttunut. Useamman kerran ollut hänellä aktiivinen. Olemme pidättäytyneet noina aikoina.

Kuten yllä mainittua: tuhottoman moni kantaa tietämättään. Mies kertoi sinulle avoimesti, minusta ei mikään deal breaker.

Vierailija
9/11 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle oli este. Koitimme kerran seksiäkin kondomin kanssa, mutta olin aivan liian tietoisessa tilassa että olisin saanut nautintoa. Varmistelin koko ajan, että onhan rullattuna ihan juureen yms.

Minusta tuo "täähän nyt on kaikilla" on hieman harhaanjohtavaa. Ei todellakaan ole.

Vierailija
10/11 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle oli este. Koitimme kerran seksiäkin kondomin kanssa, mutta olin aivan liian tietoisessa tilassa että olisin saanut nautintoa. Varmistelin koko ajan, että onhan rullattuna ihan juureen yms.

Minusta tuo "täähän nyt on kaikilla" on hieman harhaanjohtavaa. Ei todellakaan ole.

No ei paljoa puutu, etteikö kaikki kantaisi jompaakumpaa herpesvirusta. Sillähän ei käytännössä ole mitään eroa kumpi on elimistössä

Wikipedia

”HSV-1-virusta kantaa noin 85 % aikuisväestöstä, joista puolella on jossain elämänsä vaiheessa uusiutuva infektio. HSV-2-tyypin vasta-aineita on 25 %:lla aikuisväestöstä[1]. Sekä primaari- että sekundaari-infektiot ovat tarttuvia.”

Itselläni on HSV-1 ollut ainakin kolmekymmentä vuotta. Kahdessa parisuhteessa, yhteensä 27 vuotta, ei kummassakaan ole tarttunut kumpaankaan partneriin. Kun puhkeaa, ei seksiä ole harrastettu. Kumia ei ole käytetty ja suuseksi harrastettu. Kumpikin partneri on ollut tietoinen asiasta ennen ensimmäistä paneskelua.

Ei kovin iso murhe elämässä, kun ei montaa kertaa minulla vuodessa edes villiinny. Zovirax-tuubi kotona, niin saa heti laittaa kun alkaa huulet kuumottamaan.

Vierailija
11/11 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eukolla huuliherpes. 4 vuotta yhdessä ja joka päivä suudellaan. Ei ole tarttunut. Jos tarttuu, niin tarttukoon. Ei mua yks pirun näppylä huulessa haittaa. Eikä tuo emännälläkään ole, kun kerran kaks vuodessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yksi