Olitko joskus kuvitellut, että palkan yhteydessä pidätetyt eläkemaksut rahastoidaan eläkevakuutusyhtiöihin OMAA eläkettäsi varten?
Vaikka todellisuudessahan ne kuluvat tällä jo hetkellä eläkkeellä olevien eläkkeisiin. Sinun oma eläkkeesi riippuu täysin tulevien sukupolvien eläkemaksuhalukkuudesta ja -kyvystä.
Kommentit (8)
Kyse on osittain rahastoivasta järjestelmästä eli eläkemaksut kumuloituvat edellisten sukupolvien maksuista. Maksan itse eläkeläisten eläkkeitä ja tulevat sukupolvet taas minun eläkettäni. Niin kauan eläkemaksuja peritään työnantajilta ja työntekijöiltä, en ole huolissani omasta eläkkeestäni. Jos keräämine lopetetaan, alkaisin säästää eläkettä.
Ja jos se Oma rahastosi romahtaisi väriin sijoituksiin et saisi ollenkaan eläkettä
Vierailija kirjoitti:
Ja jos se Oma rahastosi romahtaisi väriin sijoituksiin et saisi ollenkaan eläkettä
Juuri siksi eläkeyhtiöiden riskiottovaltuuksia on rajoitettu ja sijoitetun pääoman tuottovaatimuksia helpotettu. Taustalla on juurikin tuo eläkevarojen turvaamisen ajatus.
Ainakin tuo nyt eläkkeellä oleva sukupolvi näin tuntuu ajattelevan. Että itse ovat eläkkeensä säästäneet ja maksaneet palkoistaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyse on osittain rahastoivasta järjestelmästä eli eläkemaksut kumuloituvat edellisten sukupolvien maksuista. Maksan itse eläkeläisten eläkkeitä ja tulevat sukupolvet taas minun eläkettäni. Niin kauan eläkemaksuja peritään työnantajilta ja työntekijöiltä, en ole huolissani omasta eläkkeestäni. Jos keräämine lopetetaan, alkaisin säästää eläkettä.
Onko käsite väestöpyramidi tuttu? Entä huoltosuhde?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko käsite väestöpyramidi tuttu? Entä huoltosuhde?
Tästä asiasta on asiantuntijoidenkin keskuudessa erimielisyyttä. Toisen mielestä jonkinlainen eläkepommi on laukeamassa, kun taas toisten mielestä sellaista ei ole edes tulossa. Ota sitten tuosta selvää...
Vierailija kirjoitti:
Keneltä sitä kerätään kun työttömyys lisääntyy koko ajan ja työllisten (=maksajien) suhde työttömiin (=työttömät, lapset, vanhukset, sairaat, työkyvyttömät ja muut jotka eivät maksa) pienenee koko ajan?
Jos et jää eläkkeelle tässä muutaman vuoden sisään niin sinun pitäisi olla huolissaan.
En, koska silloin maksu olisi paljon suurempi kuin nykyinen ja lisäksi olisi mahdollista, että eläke loppuisi jos ikä jatkuu yli kertymän.