Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työnhakuongelma - neuvokaa/auttakaa/kommentoikaa

Vierailija
16.12.2017 |

Kävin viime viikolla haastattelussa. Työ ei ollut mikään unelmaduuni mutta koulutusta ja kokemusta about vastaava. Olen tällä hetkellä työtön ja työelämässä on ollut kyllä sellaista turbulenssia viime aikoina että haluaisin vain vakaan duunin ( onko sellaista enää ikinä mahdollista saada, se on toinen juttu ), kohtuullisella korvauksella menetetystä vapaa-ajasta + työ olisi jollakin tapaa kiinnostavaa ja mielekästä.

Ongelmia on muutama:
1) työ on määräaikainen. Talo on suht iso mutta en tiedä onko mitään mahdollisuutta jatkoon... eli TAAS ensi vuonna olisin työtön työnhakija ja se olisi kolmas kerta kolmen vuoden sisällä,,, tuntuu ettei pää kohta enää kestä
2) palkkapyyntö oli kuulemma liian iso ja todellakin olin laittanut palkkapyyntöni hyvin maltilliseksi, suorastaan liian alas näin jälkeenkäteen ajatellen. Ok, satanen sinne tai tänne kun vain olisi töitä, mutta toisaalta mietin että yhtälailla firmalle se satanen on paljon, PALJON pienempi raha kuin minulle. Haluanko yritykseen joka nillittää noin pienen asian takia?!
3) työnäkymät ovat olleet alallani vähän paremmat, paikkoja on auki suht hyvin... vaikka minulla on kokemusta, niin ikääkin yli 40... liian vanha työmarkkinoille ilmeisesti.

En tiedä saanko tuon työn vai en mutta sellainen fiilis jäi että olen vahvoilla... jos en saa, tavallaan huokaisen helpotuksesta mutta toisaalta haluan pikaisesti töitä ja tuossa työssä oli myös niitä hyviä juttuja. Mitä te tekisitte jos tuon työn saisitte minun tilanteessa? Voin olla vielä pitkään työtön jos en tuota ota vastaan... toisaalta olen taas nalkissa määräaikaisessa hommassa, ilman takeita jatkosta. Työnantaja nillittää palkkapyynnöstä joka ei todellakaan ole liian korkea. Toisaalta saisin about sellaista hommaa mitä olen tehnyt kohtuullisella työmatkalla. Pros and cons aika fifty sixty. Kertokaa av-mammat mielipiteenne, mulla alkaa mieli nyrjähtää tän pohtimisen kanssa. Kiitos 🙏🏻

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kenelläkään mitään mielipidettä asiasta? Itsellä tuntuu lyövän tyhjää...

Vierailija
2/19 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

miks kukaan haluaisi mennä tuhlaamaan elämänsä töihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se nyt kannattaa ottaa vastaan jos paikan saa.

Vierailija
4/19 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työ on määräaikainen, niin ainahan voi hakea muuta työtä samalla. Työtä saa paremmin, jos on jo töissä, sillä "työtön" on jotenkin halventava status työnantajien näkökulmasta.

Onko ikää paljonkin  yli 40? Työuraa on kuitenkin jäljellä parikymmentä vuotta ennen eläkeikää, joten kannattaako vielä luovuttaa?

Vierailija
5/19 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää 43 eli eläkeikään on vielä matkaa yli 22 vuotta. No sepä se... voiko määräaikaisena hakea uutta hommaa? Yleensähän siinä tulee sanktioita. Jos se olisikin Ok niin tietysti ottaisin paikan vastaan, epäröimättä.

Ap

Vierailija
6/19 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan periaatteesta menisi riistettäväksi firmaan jossa ilmeisesti nillitetään jostain satasesta eikä haluttaisi maksaa käypää liksaa. Mutta toisaalta nykypäivänä saa olla kiitollinen jos edes jonnekin pääsee, että en tiedä. 

Vierailija
7/19 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa nyt viisaammat että voiko määräaikaisesta suhteesta lähteä kesken kaiken? Kun itse olen ymmärtänyt aina että se ei ole mahdollista. Ap

Vierailija
8/19 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et voisi irtisanoutua?

Vierailija
9/19 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haettiinkohan me samaan paikkaan? Kyseessä on vuoden määräaikaisuus, ja palkkatoiveestani (2400 e brutto) sanottiin että siinä on 200 euroa liikaa, joten olisinko valmis joustamaan sen verran alaspäin. Minua mietityttää myös vuoden määräaikaisuus, mutta toisaalta isossa talossa jää työntekijöitä jatkuvasti äitiyslomalle, eläkkeelle jne., joten uusia määräaikaisuuksia luulisi löytyvän.

Vierailija
10/19 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa nyt viisaammat että voiko määräaikaisesta suhteesta lähteä kesken kaiken? Kun itse olen ymmärtänyt aina että se ei ole mahdollista. Ap

Irtisanoutumiseen määräaikaisessa työsuhteessa pätee ihan samat säännöt kuin vakituisessa työsuhteessa. Koeajalla voi lähteä vaikka heti, ja koeajan jälkeen irtisanoutumisaika on se mitä tes sanoo, tai työsopimuksessa on sovittu.

Vierailija
11/19 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tässäkö taas yksi työstäkieltäytyjä? Onneksi ne aktiivikurssit alkavat pian...

Vierailija
12/19 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.tyosuojelu.fi/tyosuhde/tyosuhteen-paattyminen

No ei onnistu irtisanoutuminen määräaikaisessa... 😞 Senpä takia minua kovasti mietityttää mitä teen. No joo, työpaikka ei ole vielä varma mutta mitäs jos....

ap

Vierailija
13/19 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Irtisanoutumiseen määräaikaisessa työsuhteessa pätee ihan samat säännöt kuin vakituisessa työsuhteessa. Koeajalla voi lähteä vaikka heti, ja koeajan jälkeen irtisanoutumisaika on se mitä tes sanoo, tai työsopimuksessa on sovittu.

Ei ole totta. Määräaikainen sopimus on voimassa sinne asti kuin siinä lukee. Lähtökohtaisesti siinä ei ole irtisanomisaikaa. Joskus siihen voidaan laittaa irtisanoutumiskohta, jos niin sovitaan - useammin silloin jos kyse on hyvin pitkästä määräaikaisuudesta. Mutta jos siinä ei ole tuollaista kohtaa niin sopimus loppuu silloin kun siinä lukee. Toki varmaan työnantajan kanssa voi yrittää neuvotella jos tahtookin lähteä aiemmin.

Vierailija
14/19 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tässäkö taas yksi työstäkieltäytyjä? Onneksi ne aktiivikurssit alkavat pian...

Minä en ole koskaan kieltäytynyt työstä... jos olen työpaikan hakenut ja sen saanut, olen sen myös ottanut vastaan. Työkokemusta vuodesta 94, työttömänä yhteensä vuoden sen jälkeen. Haluan töihin, todellakin. Silti minulla on ihmisarvo ja haluaisin työn jossa viihdyn ja saan kunnollisen palkan ja joka jatkuisi kenties vielä vuodenkin päästä. Ap

Vierailija
15/19 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai ne pakolla töissä pidä jos haluaa irtisanoutua?

Vierailija
16/19 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole koskaan kieltäytynyt työstä... jos olen työpaikan hakenut ja sen saanut, olen sen myös ottanut vastaan. Työkokemusta vuodesta 94, työttömänä yhteensä vuoden sen jälkeen. Haluan töihin, todellakin. Silti minulla on ihmisarvo ja haluaisin työn jossa viihdyn ja saan kunnollisen palkan ja joka jatkuisi kenties vielä vuodenkin päästä. Ap

No tätähän jokainen työtön haluaa! Mikseivät he saa kieltäytyä epämiellyttävistä töistä mutta sinä saat?

Vierailija
17/19 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haettiinkohan me samaan paikkaan? Kyseessä on vuoden määräaikaisuus, ja palkkatoiveestani (2400 e brutto) sanottiin että siinä on 200 euroa liikaa, joten olisinko valmis joustamaan sen verran alaspäin. Minua mietityttää myös vuoden määräaikaisuus, mutta toisaalta isossa talossa jää työntekijöitä jatkuvasti äitiyslomalle, eläkkeelle jne., joten uusia määräaikaisuuksia luulisi löytyvän.

Ei tuota määräaikaisuutta kannata harmitella, sellasta se on nykyään. Hoidat hommas huolella, niin kyllä se siitä.

Ikävämpi juttu on, että suuri osa firmoista rekrytöi työntekijöitä vain vuokratyöfirmojen kautta ja silti ihmettelevät, miksei ammattitaitoista työvoimaa ole tarjolla.

Vierailija
18/19 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tätähän jokainen työtön haluaa! Mikseivät he saa kieltäytyä epämiellyttävistä töistä mutta sinä saat?

Missä olen niin väittänyt??! Enkä minä ole tässä kieltäytymässä työstä vaan mietin työpaikan plussia ja miinuksia ( jos nyt edes töitä saan )... kai jokainen haluaa itselleen työn jossa viihtyy ja josta maksetaan niin että sillä palkalla elää. Ap

Vierailija
19/19 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin kyllä paikan vastaan. Vuosi on kuitenkin suhteellisen pitkä aika, ja mielummin pitäisin rutiineista kiinni kun olisin ihan täysin "tuuliajolla". Mikäli paikka tai palkka ei ole se mitä haluat, voit toki koko ajan etsiä myös muita töitä. Koeajan aikana voit lähteä määräaikaisesta työsuhteesta, mutta enpä usko että myöhemminkään mikään firma pakottaisi määräaikaista jäämään, mikäli ei töissä viihdy, tai se ei ole se oma juttu, eihän se ole kenenkään etu. Uskon myös että työelämässä olevalla on paremmat mahdollisuudet jatkotyöllistyä kuin työttömällä (jos haet uutta paikkaa).