Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka paljon sinulla on sananvaltaa esim. sukujuhlien ja joulunvieton järjestelyissä?

Vierailija
15.12.2017 |

Kuulutko niihin, joilla on suuri sananvalta neuvotteluissa (päivämäärät, kellonajat, kyyditykset jne)? Vai kuulutko niihin, joille vain ilmoitetaan asiat eikä vastalauseita kuunnella? Vai johonkin välimaastoon? Saatko aina parhaat palat, keskihyvät palat vai huonot palat asioista?

Monissa suvuissa vanhuksilla on paljon valtaa ja heille annetaan parhaat palat automaattisesti. Lapsiperheillä on eniten sananvaltaa. Pariskunnilla on yleensä enemmän valtaa kuin sinkuilla (paitsi jos sinkku on varakkaampi kuin pariskunta).

Miten paljon sinulla on valtaa ja oletko sinkku, perheellinen, vanhus vai pariskunnan toinen osapuoli, varakas, köyhä...?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suvussa ei järjestetä juhlia ja hyvä niin. Joulu ollaan perheen kesken kuten ennenkin.

Vierailija
2/22 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään sananvaltaa, eikä haittaa ollenkaan :)

Olen ollut perheellinen, nykyään ns sinkku, vielä en ole niin vanha, että mun mielipidettä kaivattaisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle vain ilmoitetaan. Olen sinkku.

Vierailija
4/22 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sananvalta on oman perheen suhteen omalla perheellä. Me päätämme olla kotona ja olemme, muut voivat tulla meille jos haluavat. Sukujuhlat? Jos meillä on juhlat tulee vieraat meille esim. rippijuhlat, ristiäiset tai valmistujaiset sekä ylppärit. 

En ole mikään lapanen jota voi aina polkea tossun alle.

Vierailija
5/22 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole sinkku. Ja kyllä meillä kutsuja päättää, muille ilmoitetaan.

Vierailija
6/22 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen avioliitossa ei ollut mitään sanavaltaa. Joulut vietettiin anoppilassa anopin käsikirjoituksen mukaan. Muutenkin huomasin aina joutuvani kakkosluokan kansalaisen asemaan kaikissa arjen päätöksissä. Erosin ja nyt päätän itse. 

Vierailija
7/22 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sananvaltaa on sillä kuka järjestää.

Ei ole mummollani sanomista jos minä järjestän omat synttärikahvitukset tai lapsen nimiäiset. Tulkoon jos tulee mutta tarjoilut tai ohjelma ei muutu kenenkään muun kuin järjestäjän päätöksestä. Aikatauluista voin kysellä muilta mutta minä päätän.

Toisaalta jonkun joulun järjestäminen muille ei kiinnosta niin hyväksyn sen että menemme vanhemmille ja syömme heidän mieleisiään jouluruokia heidän päättämään aikaan. Toiveita saa esittää mutta sananvalta on silloin äidilläni joka tämän järjestää. Minulla on päätösvalta mennä tai olla menemättä.

Vierailija
8/22 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu vietetään oman perheen kesken ja saadaan siis itse päättää miten vietetään.

Sukujuhlissa päätäntävaltaa ei ole.

Ne on ne kaikentietävät jyrät, jotka päättää kaikesta. Muilla on vaan vääränlaisia tapoja ja huonoja toiveita.

Sukujuhlat ovat kammottavia. Niihin joutuu menemään velvollisuudesta ja sitten pitää yrittää pönöttää oikealla tavalla ettei jyrät hermostu.

T. N45

Vierailija
9/22 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Mirja-täti tulee junalla. Sillä on jalka paketissa. Sähän voit käydä hakemassa sen sitten rautatieasemalta perjantaina alkuillasta.

- En mä oikein voi kun haluaisin käydä saunassa silloin ja...

- Meet kato ihan ekana saunaan ja sen jälkeen haet.

- En mä oikein nyt tiedä. Eikö toi Ville vois tällä kertaa kun...

- En mä viitsi siltä kysyä ja sillä ja Saijalla on varmaan ollut rankka viikko lasten kanssa ja... Mikä sinua estää suit sait, vapaa ihminen...

- No joo. Mä haen.

Olen se jolle ilmoitetaan ja jolta kehdataan kysyä jatkuvasti palveluita.

Vierailija
10/22 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on perinteisesti ollut vain vähän valtaa. Olen köyhä ja syrjäytynyt sinkku. Minulle on toisaalta sopinut ihan hyvin, että olen se jolle vain ilmoitetaan asiat enkä vaadi muuta kuin muutaman perusasian (esim. ettei minua laiteta nukkumaan samaan huoneeseen kuorsaajan kanssa).

Valtani kasvoi vähän, kun sain diagnoosin fyysisestä sairaudesta. Nyt tarpeisiin perustuvia toiveitani huomioidaan enemmän kuin ennen.

Vierailija
11/22 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän suvussa ei ole tapana viettää isoja sukujuhlia. Koska teen vuorotöitä paikassa joka on joulunakin auki, joulunvietto suunnitellaan yleensä sen mukaan miten olen töissä. Tänä vuonna vietämme miehen kanssa joulua vanhempieni luona jo aaton aattona. Äidin kanssa sovin etukäteen mitä teen joulupöytään mutta sen enempää sumplittavaa ei sitten olekaan.

Vierailija
12/22 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on joulunvietossa  50% päätösvaltaa. Toiset 50% on siskollani. Järjestämme siis sukujoulun yhdessä. Muissa sujuhlissa 100% päätösvalta on aina sillä, joka sukujuhlan järjestää. Siis päivämäärät, kellonajat, tarjoilut, juhlapaikat jne. Kyyditykset jokainen, joka juhliin haluaa tulla,  huolehtii itse. 

Olen sinkku, aikuiset lapset, ei lapsenlapsia, kohtuullisen varakaskin. Myös siskoni on sinkku, aikuiset lapset, hänellä on lapsenlapsia ja myös hän on kohtuullisen varakas. Periaatteessa olisimme jo valmiita luopumaan sukujoulujen järjestämisestä. Yhdeksänkymppiset vanhempamme ovat kuitenkin liian vanhoja järjestämään sukujouluja ja nuoremmilla taas ei ole kodeissaan tilaa, joten sen vuoksi olemme siskoni kanssa päättäneet järjestää yhdessä sukujoulut niin kauan, kun vanhempamme ovat elossa. Sen jälkeen kukin saa järjestää joulunsa miten haluaa, me "vetäydymme eläkkeelle" sukujoulujen järjestämisistä.

Vierailija
13/22 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon sinkku, mulle toivottvasti kerrotaan ennen joulua.

Vierailija
14/22 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hyvin itsekäs sinkku. Päätän omista asioistani ja omasta ajastani, enkä mene mihinkään pelkästään kenenkään käskystä tai velvollisuudesta. Jos ei sukujoulu huvita, en vietä sellaista. 

Vierailija
15/22 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään. Kerroin toiveistani hyvissä ajoin mutta jätettiin ulkopuolelle kuten tavallisesti.

Vierailija
16/22 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valta on järjestäjällä. En ole kysellyt, että sopiiko teille kesäkuun ekana lauantaina ylioppilasjuhlat klo 14 alkaen. Olen tyynen rauhallisesti ne järjestänyt. Kyydit sopivat tulijat keskenään.

Joulunvietossa minulla on 20% äänivallasta, joulu on meillä perhejuhla, kotoa poistutaan tapaninpäivänä miehen äidille kahville. Sinnekään ei ole pakko mennä, itse saa päättää osallistumisensa.

Vierailija
17/22 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täydellinen päätösvalta oman joulunviettoni suhteen. Mieheni saa mennä sukulaisiin jos haluaa - eipä tosin ole halunnut, vaan tahtoo olla kanssani kotona. Omat vanhempani eivät painosta, appivanhemmat jonkin verran ja miehen sisarukset enemmän, mutta kuten sanoin, ei vaikuta minun suunnitelmiini (olla omassa kotona) ja mieheni saa aina valita (ja ei, en kiukkua/painosta olemaan kanssani, minua ei haittaisi joulu täysin omissa oloissani ollenkaan). Täällä eletään muutenkin niin pitkälti muiden tahtojen mukaan (työelämä), että vapaa-ajallani ei kukaan muu sanele tekemisiäni. Piste. Eikä tätä ole juurikaan edes kritisoitu, eli ei ongelmaa.

Vierailija
18/22 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysi sanavalta

Uusperhe olemme olleet 16 vuotta

Vierailija
19/22 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon. Järjestämme oman näköisen joulun omassa kodissamme. Sukulaiset ovat tervetulleita.

Vierailija
20/22 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulutko niihin, joilla on suuri sananvalta neuvotteluissa (päivämäärät, kellonajat, kyyditykset jne)? Vai kuulutko niihin, joille vain ilmoitetaan asiat eikä vastalauseita kuunnella? Vai johonkin välimaastoon? Saatko aina parhaat palat, keskihyvät palat vai huonot palat asioista?

Monissa suvuissa vanhuksilla on paljon valtaa ja heille annetaan parhaat palat automaattisesti. Lapsiperheillä on eniten sananvaltaa. Pariskunnilla on yleensä enemmän valtaa kuin sinkuilla (paitsi jos sinkku on varakkaampi kuin pariskunta).

Miten paljon sinulla on valtaa ja oletko sinkku, perheellinen, vanhus vai pariskunnan toinen osapuoli, varakas, köyhä...?

Mulle ei kukaan sanele mitään. Tuollaiset kekkerit ovat turhakkeita ja skippaan ne automaattisesti koska evvk.

Ei  Suomessa suku täysi-ikäisen menoja sanele vuonna 2017 ellei se täysikäinen ole täysi kynnysmatto.

Käsittämätöntä että voit edes olettaa sellaista.