Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kammottavin jouluherkku?

Vierailija
15.12.2017 |

Rosolli!

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rosolli, etenkin jos siihen laitetaan se kauhea vaaleanpunainen vaahto.

Vierailija
22/37 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihreät kuulat

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raavittu raavilohi.

Vierailija
24/37 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

nisset ja nasset kirjoitti:

Marsipaani (kaikissa muodoissa).

Onko marsipaanikin jouluun liittyvä melkein syötäväksi tarkoitettu? No sitten se myös vaikka kamalin jouluruoka on lipeäkala.

Vierailija
25/37 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

nisset ja nasset kirjoitti:

Marsipaani (kaikissa muodoissa).

Onko marsipaanikin jouluun liittyvä melkein syötäväksi tarkoitettu? No sitten se myös vaikka kamalin jouluruoka on lipeäkala.

Lipeäkalahan ei oikeastaan maistu edes millekään. Haju on kyllä aika aromirikas.

Vierailija
26/37 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä olin yksi alapeukuttaja porkkanalaatikkosi haukkumisen suhteen.Se laatikko voidaan tehsä monin tavoin,mullekyllä kelpaa kaikki versiot,mutta itse teen äitini karjalaishenkisen mukaan:

Keitän riisipuuron,ei välttämättä tarvitse ihan kypsäksi,jos ei sitä närpi ensin.

Porkkanat keitän ehkä jo etukäteen.Survon ne tai jauhan soseeksi ja sekoitan riisipuuron joukkoon.

En koskaan mieti määriä,mutta sanon ettän. neljän litran kattilalliseen puuroa kolmisen kiloa porkkanoita.(Soseutuessa menevät aika pieneen),porkkanoita voi olla enemmänkin.Jos ei mahdu kattilassa sekoittamaan niin jaa seos kahteen astiaan.Mausteiksi suolaa,vähän valkopippuria ja mielellään meiramia.Se on porkkanan mauste,muitakin yrttimausteita voi kokeilla.Aromisuola käy myös hyvin.

Paista voidelluissa vuoissa n.175 1,5-2 tuntia.Laita uuniin pistäessäsi munamaitoa päälle jos tahdot ja voi-tai margariininokareita päälle.Voit myös laittaa jorppujauhohunnun päälle ja sitten uuniin.

On ihme jos sulla tulee oksennus.

P.S.Olen tehnyt tällä reseptillä myös toista lapsuuteni jouluherkkua.Sitä syötiin kyllä muulloinkin,ja porkkanalaatikkoakin,koska niitä itse kasvatettiin.Enemmän porkkanalaatikko toki oli jouluruokaa.

Niin,se toinen ruoka.Riisipuuro edellä kerrotusti,paistettua jauhelihaa sipulilla ja pippurilla sekä suolalla maustettuna n. kilo sekaan ja nykyään laitan myös jotain he-ma-pa-tms kasvista sinne sekaan.Kulki nimellä riisi-lihalaatikko.Avot,miten hyvää.Lapset myös tykkää,mulla lapsenlapset tykkää todella.Uunihommat kuten porkkanalaatikossakin.Ei tarvitse oksennella.

Vierailija
27/37 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

P.S.vielä.Lipeäkalasta en ole itse pitänyt koskaan,mutta se on ruokaa,siksi en sano oksennus.Lapsuudessa totuin siihen,isälle se toi joulun.

Kun isä oli vanha ja väsynyt,valmistin sitä hänelle.Itse oli jo ehtinyt ostaa valmiina kun äiti oli dementoitunut.Sitten viimeisenä jouluna äiti oli jo kuollut,tein isälle uunissa lipeäkalaa.untui että se oli hänelle paras joululahja.

Seuraavassa toukokuussa hän kuoli.

Nykyään meillä on sitä nykyisen avokkini vuoksi.

Myöskään kraavatusta lohesta en hirveästi välitä,mutta maailmassa on satoja miljoonia aliravittuja,mikään ruoka ei ole oksennus.

Vierailija
28/37 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan kaikki suomalaiset jouluruuat paitsi lohi.

Vierailija
29/37 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lanttulaatikko, ei vaan pysty. Maistan joka joulu nokareen, aina yhtä pahaa.

Vierailija
30/37 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lanttulaatikko, kaikki muu kelpaa

Vierailija
31/37 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imelletty perunalaatikko. Hirveetä. Yyh.

Silliä ja muuta "raakaa" kalaa en ole maistanut, enkä maista. Tai siis graavi kohta olen maistanut, e än tykkää suutuntumasta, enkä ajatuksesta raa'asta kalasta.

Vierailija
32/37 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silli, graavikala.

Vierailija
33/37 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen lasten oli pakko syödä jouluna lipeäkalaa,

Vierailija
34/37 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ruoka ei ole "oksennus", mutta lipeäkalaa en ole koskaan edes maistanut ja lohesta en pidä missään muodossa. Myöskään rosollia en ota. Kaikki muut jouluruoat maistuvat kyllä!

Vierailija
35/37 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähestulkoon kaikki. Kaikki äklömakeat luumupaskat, kalat ja bataatti missä tahansa muodossa, tekokinkku, lipeäkala...

Vierailija
36/37 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rosolli

Vierailija
37/37 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mädit