Raskauden keskeytyskö?
Olen 22 vuotias. Ja tein raskaustestin maanantaina joka näytti positiivista. En tiedä mitä tehdä koska lapsi on ei toivottu(ehkäisy petti). Olen miettinyt aborttia lapsen isän kanssa koska olemme seurustelleet vasta 3kuukautta lisäksi kummallakaan ei ole koulutusta, minulla koulut kesken ja pitäisi valmistua ensivuoden lopussa. Siis ei olisi hirveästi lapselle tarjottavaa olimme puhuneet että lapsi olisi ajankohtainen vasta 5-7vuoden päästä. Olen ihan hukassa ja tarvitsisin neuvoja mitä tehdä vaikka tiedän että päätös on lopulta minun. Tukiverkostoa minulla ei oikeastaan ole sukulaisista tms. ja taloudelinen tilanteemme ei ole kovin hyvä,mutta tiedän että suomessa saa siihenkin apua. Olen itkenyt kaksi päivää ja pelkään että jos päädyn aborttiin mikä tällä hetkellä vaikuttaisi paremmalta vaihtoehdolta kuin lapsen pitäminen näin epävakaassa tilanteessa niin katuisin sitä myöhemmin. Olen aina ajatellut etten ikinä tekisi aborttia koska en pystyisi mutta nyt tilanne on pistänyt miettiämään asiaa erikannalta. Lapsen isä ei suostu edes ajattelemaan lapsen pitämistä tässä kohtaa tai ei ymmärrä kantaani että edes harkitsen asiaa joten jäisin varmaan yksin lapsen kanssa lopulta. Mitä te tekisitte tässä tilanteessa pitäisittekö lapsen?
Kommentit (31)
Anna mulle, kyllä mulle kelpaisi !
Pitäisin lapsen. Mutta itse teet oman päätöksesi.
En tasan pitäisi, vaan abortoisin heti. Älä vollota vaan toimi. Mies jättää sut heti ja siinähän sitten yhmammana yrität selvitä.
Viikolle 20 EI ole aikaa. Sehän on jo melkein keskonen silloin eli rv 24 syntyneitä on selvinnyt.
Abortti tehdään HETI jos on pakko ja vauvaa ei haluta.
Itse en voisi tehdä aborttia rv 10 jälkeen koska silloin vauva on jo ihmisen näköinen.
Ultrassa rv 9 vauva oli vielä perunan näköinen jossa oli pari itua. Mutta rv 11 mini-ihminen heitteli kohdussa kuperkeikkoja.
Lain mukaan sosiaalisin syin viikolle 12 voit abortoida.
Oma mielipiteeni on, että jos epäilyttää vähänkin niin älä tee keskeytystä.
Harva kuitenkaan on lapsiaan katunut, keskeytystä ehkä kuitenkin usea.
Äkillisiä päätöksiä ei kannata tehdä, vaan soita neuvolaan, puhu asiasta, selvitä mitä apuja voit saada ja tee päätös vasta kun olet saanut kaikki tarvittavat tiedot.
Joskus keskeytys on parempi vaihtoehto mutta parempi, että se on harkittu.
Raskausviikkoja on 3 max 4 joten sen takia haluaisinkin nopeasti tehdä päätöksen jos päädyn keskeytykseen että olisi mahdollisimman varhaisessa vaiheessa ennen kuin alkio on ehtinyt kehittyä pidemmälle. Koska abortti tuntuu ajatuksena jo tällä hetkellä todella pahalta henkisesti mutta en tiedä selviäisinkö lapsen kanssa. Ap
En tekisi keskeytystä. Et välttämättä saa lapsia myöhemmin. Olet kuitenkin jo ihan aikuinen ja kyvykäs huolehtimaan lapsesta.
Tekisin abortin. Kusipäistä tehdä miehestä isä, jos tämä ei lasta toivo.
Olen 23v, ja valmistun koulusta vuoden päästä. Jos nyt tulisin raskaaksi, niin tekisin ehdottomasti abortin. Jos olisin jo valmistunut ja saanut vakituista työtä (tai edes työkokemusta), niin voisin pitää lapsen. Muuten työllistymisestä tulisi vaikeaa, jos opintojen jälkeen jäisi vain kotiin.
Mutta tämähän on vain oma mielipiteeni, ja pidän tärkeänä sitä, että lapsella on molemmat vanhemmat, sekä vanhemmilla työpaikat (edes toisella!) ettei jäisi vahingossakaan tyhjän päälle.
Etköhän itsekin keksi tähän ratkaisun mikä on sun arvomaailmasi...
Päätyisin aborttiin ja olen päätynytkin vaikka elämäntilanne oli "paljon parempi" kuin mitä kuvailet. En vain tiennyt pitäisinkö vai ei ja päätin että parempi katua aborttia kuin lasta.
Mieti, hae tarvittaessa apua ja tee sitten päätös. Kaduin tai ehkä tunsin vain syyllisyyttä, kipuilin ja kävin jopa terapiassa 2 kertaa 6kk aikana abortin jälkeen ihan vain purkamassa tuntoja . Mutta nyt 1.5 vuotta abortin jälkeen olen vahvasti yhä sitä mieltä että keskeytys päätös oli oikea.
Aika on armollinen päätitpä mitä vain.
Voimia 💜
Hei!
Olen pahoillani, että olet joutunut näin vaikean valinnan eteen. Uskon, että kumpi tahansa päätös voi olla sinulle oikea ratkaisu. Toivottavasti löydät tukea ja keskusteluapua, jos päädyt aborttiin ja se jää sinua surettamaan, tai silloinkin jos päätät pitää lapsen ja olet huolissasi omasta pärjäämisestäsi ja jaksamisestasi. Kummassakaan tilanteessa ei kannata jäädä yksin omien ajatusten kanssa, jos alkaa tuntua siltä että kaipaa tukea.
Itse en tekisi aborttia, koska olen jo 35-vuotias ja elämän varrella ajattelu tästä aiheesta on muuttunut aika paljon. Sairastuin kolmenkympin kieppeillä yllättäen sairauteen, joka aiheuttaa lapsettomuutta. Kadun, että ei tullut tehtyä lapsia nuorempana. Kuitenkin, jos itse olisin ikäisenäsi tullut raskaaksi (en siis tullut), olisin hyvinkin voinut silloin päätyä aborttiin vähän samoista syistä kuin sinä nyt. Mutta näin 35-vuotiaan tahattomasti lapsettoman naisen näkökulmasta ajattelen, että jos tietää, että lapsia kuitenkin haluaa, niin ei kannata ehkä odottaa täydellistä elämäntilannetta lapsien hankintaan, silloin voi käydä kuten minulle kävi eli lapsia ei ehkä toiveista huolimatta tulekaan.
Tässä oli yksi näkökulma asiaan. Toivon sinulle voimia jatkoon, päädyt kumpaan ratkaisuun tahansa!
Vierailija kirjoitti:
Raskausviikkoja on 3 max 4 joten sen takia haluaisinkin nopeasti tehdä päätöksen jos päädyn keskeytykseen että olisi mahdollisimman varhaisessa vaiheessa ennen kuin alkio on ehtinyt kehittyä pidemmälle. Koska abortti tuntuu ajatuksena jo tällä hetkellä todella pahalta henkisesti mutta en tiedä selviäisinkö lapsen kanssa. Ap
Viikot lasketaan edellisten menkkojen ensimmäisestä päivästä. Eli jos menkat olisi juuri nyt pitänyt alkaa olet luultavasti viikolla neljä eli viidennellä viikolla.
Soita heti huomenna neuvolaan.
Ei kannata tappaa lasta,se voi olla se ainoa jonka tulet koskaan saamaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen 23v, ja valmistun koulusta vuoden päästä. Jos nyt tulisin raskaaksi, niin tekisin ehdottomasti abortin. Jos olisin jo valmistunut ja saanut vakituista työtä (tai edes työkokemusta), niin voisin pitää lapsen. Muuten työllistymisestä tulisi vaikeaa, jos opintojen jälkeen jäisi vain kotiin.
Mutta tämähän on vain oma mielipiteeni, ja pidän tärkeänä sitä, että lapsella on molemmat vanhemmat, sekä vanhemmilla työpaikat (edes toisella!) ettei jäisi vahingossakaan tyhjän päälle.
Nykymaailmassa ei siis sun ajattelutavalla voi tehdä lapsia lainkaan. Sillä nykyään ei ole enää mitään varmaa työpaikkaa missään. Voit jäädä tyhjän päälle milloin tahansa, vaikka olisit kuinka opiskellut.
Jatkaisin raskautta. Pohtisin mahdollisuuksiani ja mikäli vauvan pitäminen tuntuisi mahdottomalta, antaisin adoptioon. Olisi hienoa tietää että vauva sai elämän ja perheen jossa on kovasti toivottu ja odotettu. Se olisi varmasti vaikeaa, mutta tuskin kaduttaisi vauvan vuoksi ja se olisi ehkä epäitsekkäintä ikinä.
Tekisin sinuna abortin koska:
- Yksinhuoltajana on todella raskasta henkisesti ja taloudellisesti
- Sinulta jää iso siivu huolettomasti nuoruudesta elämättä jos nyt saat lapsen
- Voi olla että vartalosi "tuhoutuu" pysyvästi raskaudessa ja synnytyksessä
- Uuden kumppanin löytäminen vaikeutuu
- Yksinhuoltajana "tasosi" laskee
- Lapsi voi olla vammainen tai sairas
- Aivosi ovat aikuiset vasta 25-vuotiaana
Sitähän ei voi kukaan päättää sun puolesta. Tee vaikka lista paperille plussista ja miinuksista ja ajattele rauhassa. Sulla on kuitenki viikolle 20 asti aikaa.