Tekisitkö kasvatusvalinnan, joka tekisi lapsesta katkeran sua kohtaan
ja kotoa poismuuttamisen jälkeen ei haluaisi enää olla yhteyksissä. Eli olisiko sulle tärkeää tehdä mielestäsi hyvä päätös lapsen kehityksen, turvallisuuden yms. kannalta, vaikka se tarkottaisi sitä, että teidän välit menisivät rikki lopullisesti? Kummin valitsisit?
Kommentit (9)
En tiennyt etukäteen, että lapseni katkoo välit muuttaessaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Sun pitäisi nyt vähän enemmän avata tätä tilannetta: millaisesta kasvatusvalinnasta on kyse?
Esimerkiksi tilanne, jossa teinin kaveriporukka on lähdössä reissuun ja kaikki muut saavat lähteä, mutta et haluaisi päästää omaa lasta, koska jotain voi sattua
Hmm. Miksi haluaisin tietoisesti tehdä "kasvatusvalinnan" joka rikkoisi välini lapsen kanssa? - Toinen juttu on se, että saatan toimia ja tehdä toisinaan ratkaisuja ja päätöksiä, jotka eivät ole erityisesti murkkuikäisen nuoren mieleen ja saa hänet huutamaan minulle, jota hän säestää ovien paiskomisella tai lukittautuminen omaan huoneeseensa.
En siis voi luvata, että aina toimisin nuoren mieliksi niin, että olsin valmis tekemään tai toteuttamaan ja tai suostumaan kaikkeen siihen, mitä nuori saattaisi saada päähänsä. Virheitä teen varmasti, mutta suurimman osan ratkaisuistani tai päätöksistäni uskon ja toivon olevan vain ja ainoastaan nuoren parhaaksi.
Tietysti minua kiinnostaa kuulla, mitä nuoren päässä liikkuu ja mitä hän ajattelee tai toivoo; suorastaan vaatisin, että hän toisi niitä, ainakin toisinaan julki. Toisinaan siksi, että ymmärrän tai luulen, että nuoren miellestä tällaiselle minun kaltaiselleni kalkkikkselle ei tarvitse kaikkea kertoa; totta ei tarvitsekaan. Nuorella on oikeus myös vain omiin juttuihinsa ja salaisuuksiinsa.
Kunhan hän ei tai toivottavasti ei niillä loukkaa sen paremmin itseään kuin ketään tai mitään muuta, ainakaan pahasti. Erehtyäkin saa virheitä tehdä, kunhan tajuaa, että mitä tarkoittaa vastuun ottaminen ja kantaminen omista teoistaan ja itsestään.
En missään nimessä en oleta, että vain minun mielipiteeni tai käsitykseni yksin niitä oikeita ja erehtymättömiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun pitäisi nyt vähän enemmän avata tätä tilannetta: millaisesta kasvatusvalinnasta on kyse?
Esimerkiksi tilanne, jossa teinin kaveriporukka on lähdössä reissuun ja kaikki muut saavat lähteä, mutta et haluaisi päästää omaa lasta, koska jotain voi sattua
Voi sattua mitä?
Jos teinin kannalta on parempi kasvatus alinta se että hän ei lähde niin hän ei mene vaikka se myöhemmin johtaisi siihen että hän ei yhteyttä halua pitää täysi-ikäisenä. Välien katsaiseminen ei silti kasvatuspäätöksiä tehtäessä toivottava lopputulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko tosissasi että on hyvä kasvatusvalinta pilata suunniteltu reissu koska sinä olet neuroottinen? 😀 Eih..
No esimerkkinä tuo reissutilanne. Jos kyseessä on joku 2 yön matka tukholmaan ja takaisin niin voisin hyvinkin päästää 17 vuotiaan reissuun. Mihinkään ABI-ryyppäjäisreissulle Bulgariaan en alaikäistä kyllä päästäisi vaikka kuinka kaveriporukka olisi lähdössä. Näin meilläkin toimittiiin lapsuudessa ja vaikka tämä kismitti ja vitutti niin en kyllä näe miksi sen takia mitään välejä olisi lopullisesti katkottu.
Vierailija kirjoitti:
No esimerkkinä tuo reissutilanne. Jos kyseessä on joku 2 yön matka tukholmaan ja takaisin niin voisin hyvinkin päästää 17 vuotiaan reissuun. Mihinkään ABI-ryyppäjäisreissulle Bulgariaan en alaikäistä kyllä päästäisi vaikka kuinka kaveriporukka olisi lähdössä. Näin meilläkin toimittiiin lapsuudessa ja vaikka tämä kismitti ja vitutti niin en kyllä näe miksi sen takia mitään välejä olisi lopullisesti katkottu.
Pääsikö mamman kullannuppu tänne alapeukuttamaan jos mieli vaikka muuttuisi? :D
Meillä on aina perusteltu, miksi joku kasvatuspäätös on tehty. Esim. jos teinillä on alkoholin kanssa ollut ylilyöntejä, niin miksi ottaa riski ja lähteä reissuun, jossa voi käydä vaikka mitä, pientä vielä olisi viettää yö laivan putkassa. Ei näistä ole välit poikki menneet, eiköhän silloin pidä olla taustalla jo paljon muuta. Jos taas ei painavia perusteita ole, niin lyödään teinille faktat pöytään, ja päättää itse asian, ja kantaa seuraukset. Ja taas välit säilyy.