Alkoholi lapsiperheessä
Onko se aina kamalaa? Ei meillä ikinä ole mitään "perisuomalaisia" puukkotappeluita ja viinanhuuruisia iltoja joissa riidellään ja tapellaan :D Mutta tykätään järjestää illanistujaisia jossa juodaan viiniä ja pelataan lautapelejä ja saunotaan ja syödään hyvin ja juodaan siideriä tai olutta tai drinkkejä terassilla tai erillisessä viereisessä vierasrakennuksessa (itkuhälyttimet mukana) ja koko ajan joku käy 10 metrin päässä päärakennuksessa vessassa tai hakemassa tavaroitaan tai hakemassa juomista yms. jos jostain syystä itkuhälytin lakkaa toimimasta eikä kukaan jostain syystä sitä ole huomannut. Kun eräs tuttava-äiti rupesi kovaan ääneen kauhistelemaan kuinka tällainen on kamalaa ja vaarallista, koska jos lapsille tapahtuu jotain (nukkuessa) niin kukaan ei ole ajokunnossa viemään lapsia sairaalaan. Niin sitä vaan mietin, että eikö ambulanssit ole keksitty hengenhätätilanteita varten? Ja taksit on myös keksitty sellaisia tilanteita varten, joissa ei ole hengenhätä mutta jos haluaa käydä päivystyksessä tarkistuttamassa lapsen tilan jos se äkillisesti muuttuu. Kun ei me kuitenkaan missään tuhannen kännissä olla :D
No niin, kivittäkää minut!
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholiongelma tämäkin. On se kummallista, kun joidenkin elämä pyörii Kuningas Alkoholin ympärillä tuossa määrin. Vai pohditteko samalla tavalla juomanne kahvin tai syömänne suklaan määrää?
Todellakin mietin kahvia ja suklaata!
Mutta joo, ehkä tää enemmänkin kertoo siitä, että Suomessa on vähän surullinen kulttuuri kun pari viinilasillista mielletään kännäämiseksi :) Suomalaiselle lastensuojelusysteemille olisi näköjään tarvetta Etelä-Euroopan maissa.
ap
Ei se kuule kerro mistään muusta kuin omasta ajatusmaailmastasi.
Ja jos nyt kuvittelet, että Etelä-Euroopassa tai keskemmälläkään Eurooppaa normaalisti litkitään viiniä lasten kanssa tai ilman niin väärässä olet.
Lisäksi, miksi aina pitää tuoda esiin pari lasia viiniä? Onko se oikeasti pari lasia viiniä vai sittenkin 2 pulloa per 2 henkilöä? Onko mielestäsi se "pari lasia" viiniä jotenkin hyväksyttävämpää kuin kaljapullojen sihauttelu tai koskenkorvasta paukkujen tekeminen?
Jotenkin vaan niin läpinäkyviä tai tekopyhiä selittelyjä nämä jutut. Miksi pitää puolustautua, jos asiassa ei omasta mielestä ole mitään ongelmaa?
No koska se on pari lasia...??? :D Kyllä mä oluttakin voisin juoda, mutta en vaan tykkää mausta. Millä tavalla se nyt on mun vika että tykkään viinistä :D Ja kyllä johonkin kivaan drinkkiin se vodkakin käy, tosin oon enemmän rommin ystävä :)
En ole tietääkseni puolustellut vaan luonut keskustelua siitä kuinka musta tuon yhden tuttava-äidin kommentti näistä meidän illanistujaisista oli niin käsittämätön. Ehkä hän on kateellinen kun en ole koskaan kutsunut häntä meille? :)
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholiongelma tämäkin. On se kummallista, kun joidenkin elämä pyörii Kuningas Alkoholin ympärillä tuossa määrin. Vai pohditteko samalla tavalla juomanne kahvin tai syömänne suklaan määrää?
Mutta joo, ehkä tää enemmänkin kertoo siitä, että Suomessa on vähän surullinen kulttuuri kun pari viinilasillista mielletään kännäämiseksi :) Suomalaiselle lastensuojelusysteemille olisi näköjään tarvetta Etelä-Euroopan maissa.
ap
Ja jos nyt kuvittelet, että Etelä-Euroopassa tai keskemmälläkään Eurooppaa normaalisti litkitään viiniä lasten kanssa tai ilman niin väärässä olet.
Lisäksi, miksi aina pitää tuoda esiin pari lasia viiniä? Onko se oikeasti pari lasia viiniä vai sittenkin 2 pulloa per 2 henkilöä? Onko mielestäsi se "pari lasia" viiniä jotenkin hyväksyttävämpää kuin kaljapullojen sihauttelu tai koskenkorvasta paukkujen tekeminen?
Jotenkin vaan niin läpinäkyviä tai tekopyhiä selittelyjä nämä jutut. Miksi pitää puolustautua, jos asiassa ei omasta mielestä ole mitään ongelmaa?
Se kertoo aika paljon sun maailmankuvasta kun et ymmärrä että jotkut juo vaan pari lasia. Taidat itse olla aikamoinen alkoholisti kun et ymmärrä miten joku voi juoda vaan pari lasia vaan heti pitäis kännätä ihan kunnolla!
Toisaalta, ihan hyvä että kaltaisesi alkoholisti pysyttelee absolutismissa.
Tästä on niin vaikea keskustella, kun Suomessa on niin paljon meitä alkoholitraumatisoituneita. Ex-mieheni nautti mielellään "lasillisen" (=pullollisen ja ehkä toisenkin) rentoutuakseen, tarjotakseen naapurille, kesän kunniaksi, syysillan lämmikkeeksi, juhliakseen tai sitten vain siksi kun muija nalkutti. Siinä toilaillessa murtui sormi, hajosi ja hukkui kamoja, soiteltiin ovikellolla koko perhe hereille aamuyöllä ja tietysti ex myös makasi krapulassa hyvin monia viikonloppuaamuja.
Arvaat varmaan, miltä minun korviini kuulostaa se, että te molemmat otatte "pari lasillista" "juhliaksenne hauskaa lautapeli-iltaa". Enkä ole ainoa. Mä olen nykyään lähes absolutisti, enkä ole tainnut tänä vuonna olla sellaisessa tilassa etten voisi ajaa autoa. Se normaalikin alkoholinkäyttö alkaa ällöttää ja ahdistaa. Olen varta vasten ostanut limua tölkeissä, jotta sain harjoitettua itseni pois siitä, että tölkin sihahdus aiheuttaa ahdistuksen.
Tämän kirjoitan selittääkseni, miksi reaktiot ovat niin kauhistuneita ja mustavalkoisia. Meitä on Suomessa monta.
Typeriä jeesustelijoita koko ketju täynnä. Kilpaa ollaan sitä mieltä, että jos on lapsia, ei alkoholia voi käyttää normaalisti. Mistäköhän luulette, että se suomalainen ongelmakäyttö sikiää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Se kertoo aika paljon sun maailmankuvasta kun et ymmärrä että jotkut juo vaan pari lasia. Taidat itse olla aikamoinen alkoholisti kun et ymmärrä miten joku voi juoda vaan pari lasia vaan heti pitäis kännätä ihan kunnolla!
Toisaalta, ihan hyvä että kaltaisesi alkoholisti pysyttelee absolutismissa.
Haha, tissuttelija-mamma älähti, kun kalikka kalahti :))
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joutuisitte lähtemään lääkäriin taksilla ja lääkäri näkee, ettei vanhempi ole ajokunnossa niin mitä luulet, että se tekee? Totta kai sen pitää tehdä siitä lastensuojeluilmoitus.
No minäpä laskin: näissä illanistujaisissa juon normaalisti pari lasia viiniä ja päälle vielä ehkä drinkin, joten jos pitäisi lähteä esim. 3 tuntia juomisen alettua kuskaamaan lasta sairaalaan niin vereni alkoholipitoisuus olisi 0,45 promillea. Minähän voisin jopa ajaa itse autoa! Mutta ajaisinko? No en tietenkään, vaan tilaisin taksin. Näkeekö lääkäri että olen "kännissä"? No ei.
ap
Ihan varmasti sinä et itse näe sitä, että olet juonut kaksi lasia viiniä mutta mistä vetoa, että ihminen, joka ei ole juonut, näkee sen? Voin tulla teille ensi kerralla ja kertoa, missä vaiheessa olet selvästi juonut alkoholia.
En ole väittänyt, että olette kännissä. Vesilinjan ja kännilinjan välille mahtuu monta lasillista hyvää viiniä.
Onko joku syy sille, että lapset on kotona eivätkä esim. isovanhemmilla hoidossa teidän peli-iltoina? Tai mikä se syy nyt sitten on sille, ettei kukaan aikuinen voi olla kokonaan juomatta? Koska te ette halua, eikö niin? Tai se, että et pysty?
Sinähän voi ensi kerralla tehdä niin, että et itse juo mitään ja jäät katsomaan, miten kaverit muuttuvat, kun ne ottavat sen yhden tai kaksi lasia. Katsotaan, huomaatko eroa.
Ihmisestä ei näe jos on juonut kolmekin lasia viiniä. Paitsi jos on täysin kokematon pentu, joka ei kestä vielä alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Tästä on niin vaikea keskustella, kun Suomessa on niin paljon meitä alkoholitraumatisoituneita. Ex-mieheni nautti mielellään "lasillisen" (=pullollisen ja ehkä toisenkin) rentoutuakseen, tarjotakseen naapurille, kesän kunniaksi, syysillan lämmikkeeksi, juhliakseen tai sitten vain siksi kun muija nalkutti. Siinä toilaillessa murtui sormi, hajosi ja hukkui kamoja, soiteltiin ovikellolla koko perhe hereille aamuyöllä ja tietysti ex myös makasi krapulassa hyvin monia viikonloppuaamuja.
Arvaat varmaan, miltä minun korviini kuulostaa se, että te molemmat otatte "pari lasillista" "juhliaksenne hauskaa lautapeli-iltaa". Enkä ole ainoa. Mä olen nykyään lähes absolutisti, enkä ole tainnut tänä vuonna olla sellaisessa tilassa etten voisi ajaa autoa. Se normaalikin alkoholinkäyttö alkaa ällöttää ja ahdistaa. Olen varta vasten ostanut limua tölkeissä, jotta sain harjoitettua itseni pois siitä, että tölkin sihahdus aiheuttaa ahdistuksen.
Tämän kirjoitan selittääkseni, miksi reaktiot ovat niin kauhistuneita ja mustavalkoisia. Meitä on Suomessa monta.
Ihan ymmärrettävää, että alkoholi aiheuttaa joillekin kammoja. Mutta kai ymmärrät myös, että tuolla asenteella oletat, että me kännättäisiin ja toilailtaisiin koska sinun ex-miehesikin teki näin? Ei keneltäkään ole murtunut sormi, hajonnut ja hukkunut kamoja, soiteltu ovikellolla koko perhe hereille aamuyöllä ja maattu krapulassa hyvin monia viikonloppuaamuja. Ei mitään näistä lähellekään :D Musta on aika surullista, että Suomessa on näin monta jotka mieltää alkoholin kännäämiseksi, toilailuksi ja krapulassa makaamiseksi.
Ja ihan mielenkiinnosta, kuinka moni tällainen teidän tuntema riehuva kännääjä pelaa lautapelejä? Sen ihmeen minäkin haluaisin nähdä :D
ap
Olen asunut seitsemässä eri maassa lapsiperheenä ja kyllä ap., kaikissa näissä maissa tuo on ihan normaalia toimintaa. Paljon on ollut illanistujaisia yms. ja lapset kulkevat aina mukana. Suomesta en osaa sanoa koska en ole siellä lasten kanssa asunut.
Me laitetaan lapset hoitoon, sillon ku kerran kuussa on tarkoitus juoda hieman enemmän kuin pari olutta, eli pidetään kunnon illanistujaiset kavereiden kans. Silloin kun ottaa muutaman oluen tai pari lasia viiniä, lasten ei tarvitse lähteä mihinkään. Kuten esim. Arkisin tulee saunapäivinä (ke ja la) juotua se 2 olutta saunajuomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ymmärrettävää, että alkoholi aiheuttaa joillekin kammoja. Mutta kai ymmärrät myös, että tuolla asenteella oletat, että me kännättäisiin ja toilailtaisiin koska sinun ex-miehesikin teki näin? Ei keneltäkään ole murtunut sormi, hajonnut ja hukkunut kamoja, soiteltu ovikellolla koko perhe hereille aamuyöllä ja maattu krapulassa hyvin monia viikonloppuaamuja. Ei mitään näistä lähellekään :D Musta on aika surullista, että Suomessa on näin monta jotka mieltää alkoholin kännäämiseksi, toilailuksi ja krapulassa makaamiseksi.
Ja ihan mielenkiinnosta, kuinka moni tällainen teidän tuntema riehuva kännääjä pelaa lautapelejä? Sen ihmeen minäkin haluaisin nähdä :D
ap
En järjellä oleta, mutta tunne on eri asia. Tuo yllä oleva viesti oli ensimmäinen tähän ketjuun kirjoittamani, eli en ottanut kantaa teidän viinilasillisiinne, vaan halusin vain valottaa, mistä mustavalkoinen suhtautuminen voi johtua.
Mun ex muuten pelasi lautapelejä usein ja mielellään ainakin silloin kun me oltiin yhdessä. Ei toki sitten enää tolkuttomassä kännissä, koska ei tykännyt hävitä. Eikä sinällään riehunut, kaatuili ja muuten toilaili vain.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut seitsemässä eri maassa lapsiperheenä ja kyllä ap., kaikissa näissä maissa tuo on ihan normaalia toimintaa. Paljon on ollut illanistujaisia yms. ja lapset kulkevat aina mukana. Suomesta en osaa sanoa koska en ole siellä lasten kanssa asunut.
Tätä mieltä minäkin olen :) Lapsetkin saisi pelata meidän lautapelejä ja syödä herkkuja ja käydä saunassa (samalla kun me aikuiset juomme sen pari lasia viiniä, hui sentään!!) mutta kun ne ei vielä ymmärrä noiden lautapelien sääntöjä :D Ja se, että lasten isä juo just saunapäivänä sen oluen kun syödään vaikka pizzaa ja katsellaan telkkaria, niin on ihan normaalia myös :)
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
En järjellä oleta, mutta tunne on eri asia. Tuo yllä oleva viesti oli ensimmäinen tähän ketjuun kirjoittamani, eli en ottanut kantaa teidän viinilasillisiinne, vaan halusin vain valottaa, mistä mustavalkoinen suhtautuminen voi johtua.
Mun ex muuten pelasi lautapelejä usein ja mielellään ainakin silloin kun me oltiin yhdessä. Ei toki sitten enää tolkuttomassä kännissä, koska ei tykännyt hävitä. Eikä sinällään riehunut, kaatuili ja muuten toilaili vain.
Olen pahoillani että olet ollut tuollaisen kanssa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Olen pahoillani että olet ollut tuollaisen kanssa.
ap
Kiitos!
Suomessa tullaan niin jälkijunassa. Muualla Euroopassa alkoholin kanssa läträäminen, myös kohtuullinen sellainen, on last season. Terveydestään, hyvinvoinnistaan ja kropastaan huolehtivat eivät juurikaan viinaa juo. No, suomalaiset naisethan kasvattavat nykyään jo parikymppisinä siiderimahan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä mieltä minäkin olen :) Lapsetkin saisi pelata meidän lautapelejä ja syödä herkkuja ja käydä saunassa (samalla kun me aikuiset juomme sen pari lasia viiniä, hui sentään!!) mutta kun ne ei vielä ymmärrä noiden lautapelien sääntöjä :D Ja se, että lasten isä juo just saunapäivänä sen oluen kun syödään vaikka pizzaa ja katsellaan telkkaria, niin on ihan normaalia myös :)
ap
Meilläkin oli varmaan satoja illanistujaisia lasten kanssa ja aina he olivat innoissaan kun uusi kutsu tuli. Aikuiset joivat viiniä ja olutta koko illan ja silti lapset viihtyivät hyvin muiden lasten kanssa. En ole ikinä ulkomailla törmännyt että tälläistä illanviettotapaa ihmeteltäisiin, vaan nimenomaan se on aina ollut normi että lapset ovat mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun kerran kysyit ap, niin vastataan.
Ei ole ollenkaan hyvä juttu, että teidän lautapeliporukassa kaikki ovat juoneet. Kyse ei ole siitä, tuleeko ambulanssi tarvittaessa hakemaan vaan siitä, että pienten lasten kanssa pitää aina jonkun aikuisen olla vesiselvä. Ihan vaan siksi, että se aikuinen pystyy varmasti toimimaan, jos jotain tulee.
Jos vaikka joku lapsista herää ja sitä alkaa ahdistaa se, että aikuiset ovat juoneet.
Nyt otat pääsi sieltä navasta ja mietit asiaa lapsen kannalta. Mikään teidän viinipullonpyöritys ei ole yhtä tärkeää kuin se, että lapsella on aina lähellä aikuinen, joka ei ole humalassa. Otatte miehen kanssa kännivuorot, jos kerran on pakko järjestää illanistujaisia (jotka kuulostavat ihan opiskelijameiningiltä muuten, paljon teillä on ikää?)
Selvästi tunnet syyllisyyttä teidän peli-illoista kun tällä tavalla puolustautumalla avaudut. Ja se, että epäilet, ettei teidän juominen olekaan ihan ok, kertoo nimenomaan siitä, ettei se ole ok. Jos joudut kamalasti tätä nyt puolustamaan, niin saatat tosiasiassa olla alkoholisti.
Tämä teidän kuvio on ihan eri asia kuin se, jos vanhemmat ottavat ruoan kanssa lasillisen viiniä tai saunan jälkeen oluen ja sinä tiedät sen.
Kuinkahan monta kertaa se pitää sanoa että me ei kännätä, näiden illanistujaisten aikana minä yleensä juon kaksi lasia viiniä juustojen ja keksien kanssa ja ehkä jonkun hienon drinkin, alkoholilla tai ilman. Mieheni harvemmin juo viiniä näissä illanistujaisissa mutta illan aikana 2-4 olutta. Onpa paljon! Ja kaverit juovat kukin mistä tykkää, joku tykkää viinistä, joku siideristä, joku oluesta, joku drinkkisekoituksista. Näitä menee ehkä 3 per nuppi illan aikana (ilta tarkoittaa noin kello yhdeksästä yhteen). Onpa paljon! Ja enpä tiennyt että illanistujaiset ovat kiellettyjä! Kuulostaapa oudolta, että vanhemmilla ei saa olla omaa elämää vaan lasten nukkumaan menon jälkeen pitäisi käydä itsekin nukkumaan tai katsoa leffa miehen kanssa ja käydä nukkumaan. Meille kaverit on aika tärkeitä ja meidän lapset tykkää meidän kavereista ihan hirveästi (kaverimme ovat heidän kummejaan) ja nähdään lähes joka päivä ihan leikkipuistoissa tai kotona kahvitellen ja lasten kanssa leikkien ja kyllä, aikuisten kesken lautapelejä pelaillen :) Tämä "känniporukka" koostuu minusta, miehestä, ja yhdestä toisesta pariskunnasta sekä kahdesta sinkkukaverista (toinen on miehen kaveri ja toinen on minun). Joskus ollaan kolmistaan, joskus täydellä porukalla kuudestaan. Ollaan 31-33 -vuotiaita.
ap
Terveisiä 70-luvulta, naapureitten kanssa vietettiin usein peli-iltoja ja lapset nukahti sohvalle, josta ne kannettiin kotiin omaan sänkyyn nukkumaan ja kunnon kansalaisia kaikista on tullut ilman traumoja. Tuntuu että osalla nykyvanhempia on järki kadoksissa.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa tullaan niin jälkijunassa. Muualla Euroopassa alkoholin kanssa läträäminen, myös kohtuullinen sellainen, on last season. Terveydestään, hyvinvoinnistaan ja kropastaan huolehtivat eivät juurikaan viinaa juo. No, suomalaiset naisethan kasvattavat nykyään jo parikymppisinä siiderimahan..
Alkoholi juu mutta marihuana sauhuaa ja myös vahvemmat aineet.
Mikä helvetin tarve AP:lla on päteä tästä asiasta? Tuntuu ettet itekään hyväksy teidän illanviettotapaa kun pitää täältä koittaa hakea hyväksyntää.
Lavita kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholi juu mutta marihuana sauhuaa ja myös vahvemmat aineet.
No just. En ole missään Euroopan maassa törmännyt että alkoholia ei käytettäisi. Marihuanaa kyllä käytetään, niinkuin alkoholiakin.
Totta, Ap: Suomi on joka suhteessa tosiaankin surkea maa, jonka väestöstä yli puolet on jollain tavoin surkeita tapauksia, kuten nyt noistakin sinua ja perhettäsi nokkivien paskonärhien puheenvuoroista näkee. Suurin osa suomalaisista näyttää olevan nykyään hulluja.
Mutta tuon viimeisen lauseesi haluan ihan ehdottomasti ja selkokielisesti kumota, kun sen tarkoitusta ja sävyä näiden palstalaisten enemmistö ei kuitenkaan ymmärrä: suomalaiselle lastensuojelulle tai millekään muillekaan systeemeille ei ole tarvetta missään.
Finland, You have no future.