Mitä jos työnantaja palkkaa vahingossa huonon työntekijän ja haluaa perua palkkauksen?
Missä vaiheessa työnhakuprosessia työnantaja voi vielä perua palkkauksen?
Hain siis työpaikkaa ja sain sen haastattelun ja CV:n perusteella. Opintoni ovat vielä kesken, mutta opiskelemani ala ei suoranaisesti edes liity tähän työpaikkaan. Olen mielestäni työhön pätevä työkokemukseni perusteella, mutta mitä jos työnantajani ajatteleekin tehneensä virheen, kun minulla ei ole sitä "muodollista pätevyyttä".
Tähän liittyy vielä sellainen pieni juttu, että muutan työn perässä toiselle puolelle Suomea, joten jään täysin tyhjän päälle, jos tämä nyt jostain syystä ei toteudukaan. Minulta on pyydetty tiedot sopimuksen laatimista varten, mutta tästä alkaa olla jo viikko aikaa, eikä mitään kuulu. Olen siis jo luonnollisesti irtisanonut aiemman työpaikkani ja asuntoni tämän työn takia.
Onhan tietenkin olemassa koeaika, mutta miten sen kanssa toimitaan, jos ei ole vielä edes ehtinyt allekirjoittaa sopimusta? Voiko työnantaja vain päättää olla antamatta sopimusta ilman, vaikka "sainkin" työn jo?
Ahdistaa.
Kommentit (10)
Huom! Tutkintoa ei missään vaiheessa ole vaadittu tai siitä ei ole kummemmin kysytty. Enkä oikein tiedä, miten tutkintoni tässä työssä edes auttaisi.
Juu, valitettavasti voi jotain tapahtua, että ilmoittavat, etteivät palkkaakaan sinua.
Suullinenkin sopimus on sitova, mutta vain hölmö tekee peruuttamattomia toimenpiteitä ennen kirjallista sopimusta.
Suullinen sopimus on sopimus siinä, missä kirjallinenkin, huono puoli vaan, että siinä on sit vaan sana sanaa vastaan. En ole ihan varma voiko laillisesti irtisanoa osaamattomuuden takia, jos henkilö olisi kuitenkin perehdytettävissä tehtävään.
Ja sinuna olisin itse yhteydessä työnantajaan päin tuon sopparin kirjoittamisen suhteen, mua ainakin ärsyttä, kun asiat jätetään viime tippaan eli olen itsekin muutaman kerran "hätyytellyt" työnantajaa sopimuksen teossa, kun ei ole alkanut mitään kuulumaan sieltä päin.
Koeajan puitteissa sopimuksen voi purkaa, mikäli siihen on juridisesti pätevä peruste. Muodollisen pätevyyden puute ei ole juridisesti pätevä peruste, jos se on jo ollut työnantajan tiedossa jo rekrytointipäätöstä tehdessä. Jos työntekijä on hakuvaiheessa antanut väärää tietoa muodollisesta pätevyydestään, niin se toki on asia erikseen.
Työnantaja voi tottakai olla tarjoamatta sopimusta, vaikka siitä olisikin suullisesti jo sovittu. Tällaisessa tilanteessa sinulla olisi velvollisuus osoittaa, että suullinen sopimus on syntynyt, mikä olisi käytännössä hyvin hankalaa.
Kyseessä on työ, jota olen käytännössä tehnyt aiemminkin opintojen ohessa, joten näkisin, että osaan kyllä. Siitä en itseasiassa ole edes huolissani saati koskaan kyseenalaistanutkaan itseäni. Käytössä oleva järjestelmä on minulle uusi, mutta sen kyllä sanoin haastattelussa. Käsittääkseni minulla on viikon kestävä perehdytys.
En olisi todellakaan tehnyt mitään peruuttamattomia päätöksiä, jos aikataulu ei olisi näin tiukka.
Tuntuu typerältä, jos nyt sitten kaiken vaivannäön ja innostuksen jälkeen tämä nyt sitten lässähtääkin johonkin paperinpalaan, jota tähän työhön ei hakemuksessa edes vaadittu.
No oletan, että murehdit nyt turhaan, miksi edes pohdit tätä? Erittäin harvinaista, että nyt jotain pskaa sattuis käymään.
Älä enää pohdi, "mitä teit väärin ja mitä et osaa", koska siitä tuo ei voi johtua. Sinut on jo kertaalleen todettu parhaaksi. Ainut mahdollisuus on se, että yhtäkkiä on ilmestynyt joku työnantajalle tuttu "hyvä tyyppi", joka on tarvinnut uutta työpaikkaa. Se olisi tosi ikävä tilanne sinulle, mutta ainakaan omaa taidottomuuttasi et voi syyttää.
Ensi kerralla kun sinulle luvataan työ, sanot, että haluat allekirjoittaa työsopimuksen ennen kuin teet mitään ratkaisevia siirtoja nykyisessä elämässäsi. Älä irtisano itseäsi pelkkien puheiden ja lupailujen perusteella! Mustaa valkoisella pitää olla. Jos uusi työnantaja haluaa sinut asap, niin sitten se on hänen hommansa laatia työsoppari asap!
Tai palkatkoon työttömän, joka voi aloittaa heti huomenna.
Ehkä stressaan turhaan. Tein kyllä tosi typerästi, kun tein näin isoja liikkeitä ilman sopimusta. Oli niin monta haastattelukierrosta ja viimeinen haastattelu oli niin haastava, että totta kai kun kuulin saaneeni työn oletin asian olevan selvä. Enpä tosiaan toiste enää tee tätä virhettä.
Voi