Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Erot viikko-opetustuntien määrässä, lukio ja amis

Vierailija
13.12.2017 |

Eikö olekin aika outoa, että lukiossa opetusta on joka päivä, 8-14, tai 8-16, säännöllisesti ja joka viikko, kun taas amiksessa saattaa olla lyhyitä päiviä, poikkeusviikkoja tai pidempiaikaisesti kolmi- nelipäiväistä työviikkoa? Lukiossa on valtakunnallinen opetussuunnitelma, amiksessa taas tuntuu että alasta ja oppilaitoksesta riippuen saatetaan puuhata "mitä sattuu" (kuullut juttuja) ja opetuksen taso on pitkälti opetushenkilökunnan motivaation varassa.
Samanlaisia 16-vuotiaita opiskelee molemmissa oppilaitoksissa, toiset vaan saavat säännöllisen ja valvotun ympäristön. Itse en ainakaan uskaltaisi päästää lastani amikseen, saatika sellaiseen jossa asutaan asuntolassa koululla. Vaikuttaa ihan villiltä länneltä lukioon verrattuna.
Ylellä oli tänään juttu amisopetuksen tasosta: https://yle.fi/uutiset/3-9972680

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amiksessa on se hankalaa, että lukujärjestys vaihtuu viikottain, joutuu tarkkailemaan ja ennakoimaan enemmän kuin lukiossa, jossa lukkari vaihtuu harvemmin.

Vierailija
2/4 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman lapseni viikko lukiossa on käytännössä 8-15 joka päivä. Naapuri ihmetteli, kun heillä tyttö on maanantaina 8-16, tiistaina tekee etätehtäviä, keskiviikkona 8-10 ja 14-16, välissä olisi ryhmätöitä, mutta ne on jo saatu valmiiksi, torstaina etätehtäviä ja perjantaina on joku käytännön harjoittelun päivä, jolloin voi mennä koululle harjoittelemaan tai olla menemättä. Etätehtävät ovat laadultaan 2-3 sivun pieniä ainekirjoituksia tyyliin "mitä pitää ottaa huomioon vanhusasiakasta autettaessa - kerro 3 esimerkkiä" tai "mistä maito tulee - selvitä maidon tie lehmästä ruokapöytään".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ero onkin siinä että ammattikoulussa opetellaan vain siihen ammattiin ja oikeastaan historia, äidinkieli, kielet, liikunta, yhteiskuntaoppi, biologia, kemia ja siis oikeastaan riippuen alasta voi jäädä peruskoulun tasolle. Joten siitä voi miettiä olisiko ammattilukio paras vaihtoehto mutta silti jää vajaaksi jostain kun pystyy vain neljä ainetta lukion oppimäärästä ottamaan. Ja pakolliset niissä ovatkin äidinkieli, kieli, yhteiskuntaoppi, matikka. Itse kävisin ammattilukion. Se on hyvä ja jos varsinkin ei ole sellainen tyyppi joka hakee mm. Jonnekin yliopistoon. Tosin itse kävin amatsun, ammattikorkean ja minut valittiin vielä diplomi insinööriksi lukemaan mutta en enään jaksanut. Kyllä ammattikoulu siis käy ihmiselle joka on kiinnostunut tietystä alasta ja on peruskoulun jälkeen siitä varma tai vanhemmat tietävät mikä kiinnostaa ja osaavat ohjata. Kyllä koko muu luokka ammattikoulussa oli hirveää katseltavaa mutta viisaana itse otin koulutuksen ja sain siitä valmiudet ammattikorkeaan joten se on ihan miten se teidän lapsi ottaa koulutuksen vastaan ei siitä ketä muita sielä on opiskelemassa. Lukiossa puolestaan joutuu lukemaan asioita jotka ei välttämättä kiinnosta ja näin ollen poissaoloja voi tulla tai kokeet mennä huonosti ja tulla huonoja numeroita eikä se lopputodistuksessa näytä hyvältä

Vierailija
4/4 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amiksessa lähiopetustunteja on vähemmän kuin lukiossa, koska resursseja on leikattu niin paljon. Lukiossa pystytään vähäisillä resursseilla tarjoamaan täyspäiväistä opetusta, koska kiellä raha ei seiso koneissa laitteissa kuten amiksessa, joka kyllä saa huomattavasti enemmän rahaa per oppilas kuin lukio. Amiksessa on tarkoitus opiskella itsenäisesti niinä päivinä, kun en ole oppitunteja tai niitä on vain vähän. Tosin harva taitaa osata työskennellä itsenäisesti, vaan vetelehtii jossakin. Kun joutuu sitten työssäoppimisjaksolle ja työpaikalla on oltava joka päivä koko päivän, niin uupuvat alta aikayksikön. Ovat vain oppineet lusmuilemaan. Minkähänlaista työväkeä niistäkin joskus tulee?