Mitä haittaa niistä äidimaidonkorvikkeista nyt sitten on?
Tilanne on siis se, että imetän, mutta annan päivittäin noin desin verran korviketta, jotta saan vauvan rauhoittumaan, tai että saan nukkua. Joskus myös jos olen poissa kotoa, mies juottaa hänelle korvikkeita. Haluaisinkin nimenomaan tietää, että liittyykö korvikkeiden haitat siihen, että se on pois äidinmaidon saannista, vai onko korvikkeissa itsessään jotain sellaista, joka altistaa jollekin (mille?). Olen yrittänyt kysyä tuota asiaa neuvolassa ja imetyksen tuki ry:n sivuilla, mutta tämä kysymys aina ohitetaan ja vaihdetaan aihetta. Eivätkö he tiedä vai mikä on? Muutenkin väsyttävää, kun suosituksia ja sääntöjä on äitiyteen vaikka kuinka, mutta niitä ei koskaan perustella erityisen syvällisesti, jos ollenkaan.
Jos olet joku hullu imetysnatsi ja tarkoituksesi on tulla tähän nyt syyllistämään korvikkeen antamisesta, niin ole hyvä ja perustele siis asiasi.
Kommentit (16)
Vierailija kirjoitti:
Kummasti niillä korvikkeillakin kasvaa lapsia. Eihän työssäkäyvä äiti voi niiltä välttyä, kaikki eivät istu vuotta kotona.
Niin kasvaa.En imettänyt päiväkään,maitoa ei tullut.Hyvin kasvoi vähän vaille 190cm:ksi.
Ainakin lehmänmaidon koostumus on täysin eri eläimelle tarkoitettu (mietipä vasikan kasvutahtia), kaseiinipitoisuus suuri ja proteiinin määrä rasittaa vauvan munuaisia. Korvike sulaa hitaammin ja huonommin, voi tulla vatsavaivoja. Lisäksi lehmänmaito on yleinen allergeeni.
Ootko kokeillut pumpata omaa maitoasi pulloon ja isä antaisi sitä?
Niistä ei ole mitään haittaa. Toki ne saattaa mahan puruja lapselle aiheuttaa mutta sitten vaihtaa merkkiä kunnes se sopiva löytyy. Nykyisin korvikkeet on todella hyviä ja niitä on joka lähtöön. Itse en edes imetä vaan korvikkeella on menty alusta asti ja lapsi on terve ja potra. Ainoa huono minkä keksin on se että jos imettää samalla ja syöttää lapselle korviketta voi olla että lapsi vähentää rinnalla oloa ja tämä taas vähentää maidon eritystä äidiltä. Myös joillakin vauva saattaa pulloon tottuessa lopettaa rinnan imemisen kun pullo on yleensä helpompi lapselle saada maitoa joten lapsi "laiskistuu" imemään.
Siitä ei ole mitään haittaa jos sopiva valmiste vauvalle löytyy. Ainut mitä voi käydä on, että vauva alkaa vieroksua rintaa kun pullosta maito tulee helpommin.
Siitä purkin kyljestä näkee, ainesosaluettelo kilometrin pituinen :D
Vierailija kirjoitti:
Siitä purkin kyljestä näkee, ainesosaluettelo kilometrin pituinen :D
Mikäli luet mitä äidinmaidossa on se luettelo on kilometrin pituinen myös.
Korvike on mahdollisimman hyvä kopio äidinmaidosta, mutta kuitenkin vain kopio. Selkeimmät erot on äidinmaidon sisältämät (juuri ko. perheen pöpöihin erikoistuneet) vasta-aineet, joita äidinmaidossa on korvikkeessa ei ole. Ja muut pienaineet (hormoonit, probiootit...) joita ja joiden vaikutusta ei tunneta vielä niin hyvin, että niitä pystyttäisiin kopioimaan.
Korvikeiden proteiini koostumus ja sulavuus ei ole aivan äidinmaidon veroinen, sen vuoksi suuret määrät korviketta voivat rasittaa vauvan munuaisia. (huom. eivät automaattisesti rasita vaan ongelmia ilmenee hyvin pienellä osalla erittäin suuria korvikemääriä syövistä ja vain hyvin suuret määrät, suuruusluokkaa 1-1,5l/päivässä vauvan koosta riippuen on riskiraja).
Osa vauvoista, jotka saa pulloa ja rintaa alkaa suosia pulloa, koska siitä maidon saa nopeammin (ns. helpommalla). Pullosta syödessä imuote on myös erilainen, joka voi vaikuttaa imuotteeseen rinnalta. Tämän vuoksi rintaruokinta voi hiipua ennen aikojaan, vaikka äiti haluaisikin imettää Nämäkään riskit ei toteudu kaikilla, mutta ne on hyvä tiedostaa ja tarvittaessa miettiä antaisiko korvikkeet tuttipullon sijaan hörpyttämällä tai imetysapulaitteella. Tai ainakin suosia mahdollisimman anatomista ja hidasvirtauksista tuttia tuttipullossa ja tutustua tahdistettuun pulloruokintaan.
Eli ihan turvallisin mielin voi vauvansa ruokkia myös korvikkeella, jos rintamaitoa syystä toisesta ole saatavilla. Ja vielä turvallisemmin mielin voi antaa korviketta pienen määrän rintaruokinnan ohella.
Aiemmin mainittujen lisäksi äidinmaidossa on sellaisia mm. lapsen immuniteetille tärkeitä aineita, joita ei korvikkeesta löydy, se on selvästi hyödyllisempää lapselle pitkälläkin tähtäimellä. Mutta en silti lähtisi lyttäämään niiden käyttöä kokonaan kuin siinä tapauksessa, että laiskuuttaan tai kosmeettisista syistä käyttää joko kokonaan tai melkein kokonaan niitä. Jos lasta imetetään myös (järjellisen ajan), ja lapsi saa sen lisäksi noista aloittajan ihan pätevistä syistä hieman korviketta, niin minusta homma ok.
Korvikkeen huono maine varsinkin kehitysmaissa lienee siltä ajalta jolloin korvikeyhtiöt saivat aika pitkälle uskoteltua korvikkeen olevan parempaa, ja äidit sitä käyttämään äidinmaidon sijaan, vaikka äidinmaitoakin olisi ollut käytettävissä, erittäin huono. Ja kun vielä korviketta sekoitettiin saastuneeseen veteen kun parempaakaan ei ollut saatavilla, oltiin vielä huonommassa jamassa. Tietääkseni mitään vaarallista ei korvikkeessa oikein käytettynä ole, se vain puutteellista äidinmaitoon verrattuna.
Joku kysyikin, että olenko pumpannut omaa maitoa. En saa pumppaamalla kovin suuria määriä, paitsi joskus aamulla. Joskus onnaa ja syötän siis pullosta myös omaa.
Ap
Ei niistä terveelle lapselle mitään haittaakaan ole, tärkeintähän se on, ettei toisella ole nälkä.
Mutta lähdetään siitä, että oman emon maito on räätälöity omalle jälkeläiselle sopivaksi - ja tätä pyritään tukemaan. Sen takia korvikkeita ei saa esimerkiksi mainostaa, ettei annettaisi mielikuvaa että ostettu tuote olisi jotenkin parempi kuin itsetehty.
(Ja sitten mennään siihen Nestlén korvikekatastrofiin, tai ei mennä, se on vaan se pahin esimerkki)
Itse imetin, kunnes jälkikasvu siirtyi juomaan lasista. Nuorempi
Vierailija kirjoitti:
Ei niistä terveelle lapselle mitään haittaakaan ole, tärkeintähän se on, ettei toisella ole nälkä.
Mutta lähdetään siitä, että oman emon maito on räätälöity omalle jälkeläiselle sopivaksi - ja tätä pyritään tukemaan. Sen takia korvikkeita ei saa esimerkiksi mainostaa, ettei annettaisi mielikuvaa että ostettu tuote olisi jotenkin parempi kuin itsetehty.
(Ja sitten mennään siihen Nestlén korvikekatastrofiin, tai ei mennä, se on vaan se pahin esimerkki)
Itse imetin, kunnes jälkikasvu siirtyi juomaan lasista. Nuorempi
...ei pulloon edes suostunut, esikoinen taas kiskoi vellit ja lypsetyt pullosta mielellään.
Meillä lapset ovat olleet maidon suhteen sekäkäyttäjiä alusta asti :) Olen siis imettänyt pääasiassa, mutta ovat saaneet myös pumpattua maitoa sekä korviketta. Alkuun siksi, ettei maitoa ekan kuukauden aikana tullut riittävästi, oli siis annettava myös korviketta imetyksen jälkeen, varsinkin illalla ennen unia, kun ei vauvat saaneet muuten tarpeeksi evästä. Myöhemmin sitten myös kerättyä äidinmaitoa, sillä sitä tuli sitten myöhemmin runsaasti, kun vauvau oli isänsä kanssa ja olin asioilla tms.
No meidän poika ei olisi hengissä ilman korviketta.Aluksi sitä maitoa ei vaan tullut.Nyt tulee,mutta otetaan myös pullo korviketta suurimpaan hätään päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Aiemmin mainittujen lisäksi äidinmaidossa on sellaisia mm. lapsen immuniteetille tärkeitä aineita, joita ei korvikkeesta löydy, se on selvästi hyödyllisempää lapselle pitkälläkin tähtäimellä. Mutta en silti lähtisi lyttäämään niiden käyttöä kokonaan kuin siinä tapauksessa, että laiskuuttaan tai kosmeettisista syistä käyttää joko kokonaan tai melkein kokonaan niitä. Jos lasta imetetään myös (järjellisen ajan), ja lapsi saa sen lisäksi noista aloittajan ihan pätevistä syistä hieman korviketta, niin minusta homma ok.
Korvikkeen huono maine varsinkin kehitysmaissa lienee siltä ajalta jolloin korvikeyhtiöt saivat aika pitkälle uskoteltua korvikkeen olevan parempaa, ja äidit sitä käyttämään äidinmaidon sijaan, vaikka äidinmaitoakin olisi ollut käytettävissä, erittäin huono. Ja kun vielä korviketta sekoitettiin saastuneeseen veteen kun parempaakaan ei ollut saatavilla, oltiin vielä huonommassa jamassa. Tietääkseni mitään vaarallista ei korvikkeessa oikein käytettynä ole, se vain puutteellista äidinmaitoon verrattuna.
Itse syötän lapselle korviketta ihan vaan siksi että se on helpompaa. Sairaalassa sai luovutettua äidinmaitoa eli sai sieltä jonkun verran niitä hyviä juttuja ja sitten ollaan menty korvikkeella. En katso että olen sen takia huonompi äiti vaan parempi. Minulle jää enemmän aikaa huomioida esikoista myös ja saan myös omaa aikaa ja nukkua täysiä öitä vuorollani kun mies voi myös ruokkia lapsen. Olen levännyt ja hyväntuulinen ja hyvin jaksaa äiti on lapselle parempi kaikin puolin kun se että imettää hampaat irvessä.
Kummasti niillä korvikkeillakin kasvaa lapsia. Eihän työssäkäyvä äiti voi niiltä välttyä, kaikki eivät istu vuotta kotona.