Hyvä ystäväni haisee aivan järkyttävän pahalta - miten ottaa asia puheeksi loukkaamatta häntä?
Kyseessä on hyvin uusi ystävä, jonka olen tavannut tänä syksynä, kun aloitimme opinnot uudessa koulussa samassa ryhmässä. Nainen on todella mukava - ystävällinen kaikkia kohtaan ja kuuntelee jos muilla on jotain ongelmia, on auttanut minuakin vaikka missä. Hän kuitenkin haisee niin pahalta, että hänen lähellään on vaikea olla. Olemme tämän haisulin ja yhden toisen tytön kanssa kolmistaan viettäneet paljon aikaa tiiviisti, ja olen tälle toiselle puhunut asiasta ja hänenkin mielestään sille pitäisi tehdä jotain. Emme halua, että muut puhuvat hänestä ilkeästi ja toki olisihan se mukavaa, jos aina hänen lähellään ei haisisi. Liikumme kuitenkin paljon yhdessä koulun ulkopuolella kaupungilla, kahviloissa, kauppakeskuksissa, viikonloppuisin baareissa jne. Olemme kaikki nuoria naisia.
Tänään tauolla yksi toinen ryhmäläisemme (hänkin hyvä kaverini) sanoi, että hänen oli edellisenä päivänä pitänyt vaihtaa paikkaa ruokalassa, kun tämä kaverini oli haissut niin pahalle, että alkoi oksettaa. Tämä oli ensimmäinen kerta, kun kukaan meidän kolmen kaveruksen ulkopuolinen henkilö on ottanut asiaa puheeksi minun kuulleni, mutta en todellakaan usko, etteivätkö jotkut muut olisi jutelleet asiasta keskenään - haju on kuitenkin niin voimakas.
Hajua on vaikea kuvailla, mutta mielestäni se tulee jopa kahdesta paikasta: alakerrasta ja kainaloista. Hän siis haisee hielle, mutta välillä kun istun ja hän tulee siihen viereeni seisomaan tuntuu, että haju on erilainen ja tulee hänen housuistaan. Olen huomannut, ettei hän pese käsiään vessassa käymisen jälkeen. Voiko olla, ettei hän muillakaan tavoin huolehdi henkilökohtaisesta hygieniastaan vessareissuihin liittyen (ts. pyyhi) ja siksi hän haisee vai mistä on kyse?
En tiedä, onko mahdollista, että haju johtuu jostain sairaudesta. Opiskelemme ulkomaila (hän on siis myös ulkomaalainen täällä) ja kouluun päästäksemme kaikkien on pitänyt toimittaa tänne lääkärintodistus siitä, että esteitä opiskelulle ei ole. Todistushan ei tietenkään kaikkea kerro, mutta kuka myöskään lähtisi sairaana opiskelemaan ulkomaille (älkää tarttuko tähän, en tietenkään tarkoita tässä mitään hallinnassa olevia perussairauksia kuten diabetesta, mutta se tuskin aiheuttaa hajua)?
Emme kavereideni kanssa halua loukata tätä haisevaa kaveria, mutta ei tämä voi jatkua näin. Hänen seurassaan on todella vaikea olla, varsinkin kun hän hakeutuu aina hyvin lähelle, esim. halailee paljon ja koskee. Tuo koskeminen on erityisen ällöttävää juuri kun hän ei pese käsiään. Kerran sanoin hänelle että etkö meinaa pestä käsiä kun olimme lähdössä vessasta, jolloin pesi kyllä, mutta sen jälkeen taas ei ole pessyt enkä minäkään aina viitsi huomauttaa kuin mikäkin vessapoliisi, enkä kai muutenkaan aina voisi olla siellä kyttäämässä.
Hänellä on muutenkin joitakin ällöttäviä tapoja: syö suu auki niin että ruokamössö näkyy hänen suustaan ja on vaikea katsoa häntä jutellessamme samalla kun syömme, nyppii jotain näppylöitä ja hinkkaa ihoa hyvin näkyvästi tunnilla, kerran tunsi menkkojensa alkavan ja tunnusteli asiaa kädellä jalkojen välistä, housujen ulkopuolelta kylläkin mutta yleisessä rappukäytävässä.
Tämä haisuli haluaisi poikaystävän ja on jutellut minulle joistakin ihastuksistaan... Vähän mietityttää, että eikö jotain miestäkin vähän haittaisi tämä asia. Vähän aikaa sitten oli treffeillä jonkun eteläkorealaisen miehen kanssa ja ihmettelin suuresti sitä, että tämä mies olisi kuulemma halunnut seksiäkin. Etelä-Koreassahan on varmaan maailman tiukimmat ulkonäköstandardit ja luulisi että haju olisi vähän samaa sarjaa.. Haiseva kaverini on kotoisin yhdestä Euroopan maasta. En ole huomannut, että muut maan tai lähimaiden edustajat, joita olen tavannut, olisivat haisseet.
Kommentit (19)
Nivushiki? Voisko jotenkin hienovaraisesti vain vihjaista tai ohimennen kysäistä vain, muka ei mitään tajuamatta, että mikä täällä haisee? Voi olla, että itsekin tietää tuon, tai aavistelee. T. Nivushikiongelma tekee elämästä helvettiä
No yritä huomauttaa siitä hienovaraisesti. Kauhea tilanne kyllä. Ja vielä kamalampi hänelle jos tietää tilanteen mutta ei saa sille mitään tehtyä.
Haisemistauti, trimethylaminuria. Yleisin tyyppi siitä on että ihminen haisee mädälle kalalle tai vanhalle virtsalle, mutta voi haista myös ummehtuneelle, tai jopa ulosteelle. Haisee vaikka miten pesisi itseään, se on aineenvaihduntasairaus. Haju erittyy hien mukana ja ihohuokosista.
Jotenkin hienovaraisesti pitäisi tuosta hänelle kertoa. Voi olla että on niin tottunut hajuun ettei huomaa sitä.
En kyllä tiedä miten huomauttaa asiasta ilman että loukkaa?
The Food Hospital -sarjassa (Frii) mainittiin naisesta, joka haisi mädälle kalalle.
Hän oli aiemmin karsinut ruokavaliostaan hajua aiheuttavat aineet ja söi mm. marjoja ja hedelmiä tuoksuakseen paremmalta. Hajuhaitoista oli kadonnut 70 prosenttia ja hän oli laihtunut alipainoiseksi. Hän sai klinikalta ohjeet lisäproteiinin syömisestä (mm. paistetut kananmunanvalkuaiset). Hän kokeili proteiini kerrallaan, mistä hän saa luustolle tarpeellisia aineita. Hän vältti jatkossakin lihaa, joka vaikutti hajuun ikävästi.
Olisiko terveydenhoitajan tms. mahdollista puhua tuttusi kanssa peseytymisestä, ruokavaliosta jne. Te otatte yhteyttä terveydenhoitajaan ja hän pyytää kyseisen henkilön juttusilleen eikä tietenkään kerro, kuka ilmoitti.
Haisevan ihmisen kanssa on erittäin vaikeaa olla.
Vierailija kirjoitti:
Nivushiki? Voisko jotenkin hienovaraisesti vain vihjaista tai ohimennen kysäistä vain, muka ei mitään tajuamatta, että mikä täällä haisee? Voi olla, että itsekin tietää tuon, tai aavistelee. T. Nivushikiongelma tekee elämästä helvettiä
Ystäväni tosiaan tuntuu haisevan myös kainaloista, mutta voihan se olla, että hänellä on jotain liikahikoilua, joka vaikuttaa vähän joka paikassa. Vaikea sanoa, aavisteleeko itse mitään. Jotenkin tuntuisi käsittämättömältä jos ei, mutta kuten joku toinen olikin kommentoinut niin ehkä siihen tottuu. Nimittäin jos itse tajuaisi niin luulisi haluavan ottaa edes vähän etäisyyttä mutta kaikista ihmisistä täällä juuri hän hakeutuu kaikista eniten lähelle eikä kyse ole edes mistään latinokulttuurin edustajasta.
Lisäksi jos itse aavistelisi niin luulisi, että hän kiinnittäisi sitten muuten huomiota hygieniaan.. En kyllä tiedä kuinka usein pesee vaatteita ja käy suihkussa, mutta lauantaina olimme baarissa ja hänellä oli vielä maanantaina kädessä ensimmäisen baarin ranneke ja toisen baarin leima - muilla ei. Tästä kuulemma toinen kaverini olikin sanonut hänelle, että käy suihkussa ikään kuin vitsillä. En ollut itse paikalla tässä tilanteessa joten en tiedä miten oli reagoinut.
Jotenkin tuntuu, ettei vatteitakaan pese riittävän usein sillä haju vaikuttaa jotenkin pinttyneeltä/ummehtuneelta. Tätähän en tietenkään voi tietää mutta jotenkin tuntuu ettei nivushikikään voi haista ihan niin voimakkaasti jos on edes puhtaat vaatteet..? En ole mikään hajuekspertti mutta kun tätä tilannetta on jo pohtinut toista kuukautta on tullut tehtyä jonkin verran analyysiä :D
Joskus olen yrittänyt ottaa asiaa puheeksi sitä kautta että kysyn mukamas, että enhän minä itse haise, mutta keskustelu ei ole sitten sitä pidemmälle edennyt aiheesta. Jos kysyn vain että mikä täällä haisee luulen, että hän vain kohauttaa olkia ja sivuuttaa asian enkä minäkään sitten varmaan enää voi olla niin että ai se oletkin sinä..? Ja jos siinä on muita ihmisiä niin onko se sitten nöyryyttävää?
Ap
Tulosta vaikka netistä joku hygieniaohjeistus (ok en tiedä onko semmosia, mutta joku sivu jossa kerrotaan henkkoht hygienian, päivittäisen peseytymisen ja puhtaiden vaatteiden tärkeydestä) ja sujauta kenenkään huomaamatta tytön reppuun?
Miksi olette missään tekemisissä tuollaisen ihmisen kanssa? Jos ihmiset vain ovat hänen kanssaan kohteliaasti, hän ei koskaan ymmärrä yskää (sanan varsinaisessa merkityksessä). Sanokaa, että kannattaisi käydä suihkussa ja pestä vaatteet ja sitten ette ole hänen kanssaan, jos hän haisee.
Muistuttaa ikävästi erästä tuttavaani.
Tämän kotona ei ole koskaan wc paperia.
Ei siis pyyhi takalistoaan/alapäätä vessareissujen jälkeen. Luonnollisesti ei myöskään pese käsiään.
Hän vaihtaa vaatteet kerran vuodessa, ei myöskään pese niitä kuin kerran kuussa joten haju on sen mukainen.
Sellainen ummehtunut ja mädän sekoitus.
Asun yksiössä ja tämän tuttavan jäljiltä täytyy aina tuulettaa, koska hän jättää jälkeensä järkyttävän löyhkän.
Hänen hajunsa on oma valinta, en ole koskaan huomauttanut tästä vaikka inhottavaa se onkin olla hänen seurassaan muualla kuin ulkona.
Käsien pesemättä jättäminen on jo mielestäni vittumaista. Koske nyt sitten samoihin pintoihin kun tämä kusikäsi.
Sano suoraan niin voit hyvässä tapauksessa päästä haisulista eroon.
Vierailija kirjoitti:
Muistuttaa ikävästi erästä tuttavaani.
Tämän kotona ei ole koskaan wc paperia.
Ei siis pyyhi takalistoaan/alapäätä vessareissujen jälkeen. Luonnollisesti ei myöskään pese käsiään.
Hän vaihtaa vaatteet kerran vuodessa, ei myöskään pese niitä kuin kerran kuussa joten haju on sen mukainen.
Sellainen ummehtunut ja mädän sekoitus.
Asun yksiössä ja tämän tuttavan jäljiltä täytyy aina tuulettaa, koska hän jättää jälkeensä järkyttävän löyhkän.
Hänen hajunsa on oma valinta, en ole koskaan huomauttanut tästä vaikka inhottavaa se onkin olla hänen seurassaan muualla kuin ulkona.
Käsien pesemättä jättäminen on jo mielestäni vittumaista. Koske nyt sitten samoihin pintoihin kun tämä kusikäsi.
Anteeksi mutta onko tuttavallasi jonkinlaisia mielenterveydellisiä ongelmia? Vaikea uskoa että kukaan täyspäinen voisi elää tuolla tavalla.
Taitaa olla niin, että toinen ei voi tuolle mitään, ellei henkilö itse tajua. Voit vain ottaa etäisyyttä.
Huono hygienia voi olla perua vaatimattomista kotioloista. Kaikilla ei ole suihkua tai kotona ei vaan välitetty.
Vauva av:lla oli kerran ketju pesemättömyydestä (joku oli retkeilly viikon peseytymättä tms) joten useimmista voisi tulla jonkinlainen haju, jos ei koskaan peseydy.
Ketään ei tarvi päästää liian lähelle. Sinun ei tarvi halata tuota.
Voit haisulin kuullen jutella toisen kaverin kanssa innostuneesti suihkugeelien tuoksuista ja kuinka ihanaa on puhdas pyykki ja mennä kotiin puhtaisiin petivaatteisiin. Että kaipaat saunaa ja raikasta ilmaa..ilmoita terveydenhoitajalle tai terveystarkastajalle tai jollekin opintokuraattorille, että valistaisivat häntä.
Apropoo, joskus huonoa hajua tulee suusta kun henkilö ei lankaa ruoanjätteitä hampaiden välistä, tai varsinkin jos proput haisee. Tai ihminen haisee kun ei tajua että päällysvaatteetkin pitää pestä.
Onko haju missään määrin verrattavissa esim. katujuoppoon/spurguun/kodittomaan? Jokainen on varmasti ollut joskus liian lähellä em. ihmistä ja huomannut sen kummallisen virtsan, ulosteen ja hien sekoittuneen hajun. Sehän on niin voimakas ettei sellaisen lähellä kamalan pitkää aikaa voi viettää ilman että tulee paha olo.
Alatte harrastaa yhdessä uintia, vaikka pari kertaa viikossa😆
Yläasteella oli kaveri, joka haisi. Muut alkoi puhua selän takana. Jonkun oli pakko kertoa. Oli järkyttynyt, kun ei itse huomannut hajuaan. Korjasi tilanteen ja muistutti meitä kertomaan mikäli vielä haisee. Ei haissut.
Kivasti otti.
Kerroin aikuiselle kaverilleni kuvottavasta hajusta ihan nätisti kahden kesken. Olin kuulemma ilkeä ja hän vain kiltti uhri. Se siitä. Ei olla paljon tekemisissä, joten en tiedä haiseeko vielä. Oltiin silloin risteilyllä ja koko pieni hytti haisi imelälle ja kuvottavalle. Siihen vielä rupsut päälle jne....
Tosi harmillinen tilanne. Toisaalta ei haluis loukata, mut toisaalta ihminen saattaisi hyötyä tiedosta, etenkin jos siihen voi itse vaikuttaa pelkällä hygienian parantamisella. Minusta on parempi kertoa asiasta kuin hylätä kaveri syytä kertomatta. Alkaisi miettiä ties mitä syitä tajuamatta kuitenkaan sitä oikeaa.
Jonkun terkkarivinkki kuulosti ainakin ihan järkevältä? Jos haluaa itse kertoa, yksi tapa olisi "vähemmän henkilökohtaisesti" vihjata, että hänen vaatteensa ilmeisesti haisevat. Tosin onko kiertelykään hyvä. Suoraan sanomalla tulis faktat perille. Sitten jäis kaverin osaksi miettiä suhtautuminen eikä teidän pitäisi tuntea syyllisyyttä loukkaantumisesta, jos ette ole asiaa tarkoituksella ilkeästi töksäyttäneet. Voi sanoa vaikka jotain "susta lähtee aika voimakas tuoksu" mieluummin kuin "haiset pahalta".
Yksi tapa on ottaa puheeks suihkussa käymisen tiheys. Hänen vastatessaan voitte sitten kauhistella, että kyllä sitä nyt pitäisi päivittäin tai edes joka toinen käydä.
(Kerro sitten miten asia ratkesi?)
Voihan hänellä olla huonot asuinolot. Itselläni oli Viron itsenäistymisen aikaan ystävä jolla oli puhtausongelmia. Tiesin hänen olevan köyhä ja annoin vaatteita ja ssamppoita yms. Kerran kävin hänellä kylässä. Pieni huone jossa alkeellinen keittiö. Vanerilevyllä oli korjattu ainoa ikkuna. Ämpäri vessana ja hanasta lirutti kylmää vettä. Tosi likainen yleinen vessa kerrostalon aulassa johon ämpäri tyhjennettiin. Ämpäri oli siihen nähden parempi vaihtoehto. Kylmää, pimeää ja todella köyhää. Siinä ei juuri voinut muuta kuin antaa kaikkia kasvovesiä ja savetteja. Mutta niidenkin edestä hän olisi varmaan mieluummin ottanut ruokaa.
En tiedä mitä hänelle nykyään kuuluu.
Niin ratkaisu on hyvä lämminhenkinen keskustelu. Ongelman kartoittaminen ja ratkaisujen etsiminen.
Tuli mieleen se Kosteikkoja-leffa 🤢