Imetyksestä: Onko kenellekään käynyt niin,
että esikoisen imetys on onnistunut ja seuraavan kohdalla ei? Itse imetin esikoistani 1v5kk ja nyt jännittää, miten seuraavan kohdalla tulee käymään. Nouseeko maito yleensä helpommin / nopeammin?
Kommentit (19)
sen takia että esikoinen stressasi minua ja vauvaa. Hän oli kovaääninen ja hankala. Vauva ei sietänyt levotonta mölinää ja sähellystä syödessään ja minä uuvuin ja hermostuin sen katseluun niin ettei maito herunut kunnolla. Niinpä oli pakko syöttää kakkonen tuttipullosta paitsi aamulla ja illalla ja päiväuniaikaan, jolloin sain teljettyä esikoisen huoneeseensa.
Kuullostaa siltä että kun vauva tuli taloon, esikoinen menetti oman osansa... :(
sen takia että esikoinen stressasi minua ja vauvaa. Hän oli kovaääninen ja hankala. Vauva ei sietänyt levotonta mölinää ja sähellystä syödessään ja minä uuvuin ja hermostuin sen katseluun niin ettei maito herunut kunnolla. Niinpä oli pakko syöttää kakkonen tuttipullosta paitsi aamulla ja illalla ja päiväuniaikaan, jolloin sain teljettyä esikoisen huoneeseensa.
Kuullostaa siltä että kun vauva tuli taloon, esikoinen menetti oman osansa... :(
Mutta se menetys on terveellistä kokea. oppiipahan mitä elämä on.
eihän esikoinen enää vauvan tulon jälkeen ole perheen ainoa lapsi.....
Sinun viestistäsi sai sen vaikutelman että esikoinen oli vain tiellä, haittasi ja oli harmiksi ja hänet piti teljetä (puhe kuin koirasta) pois tieltä...
että onko kenellekään käynyt niin, että imetyksen käynnistyminen olisikin ollut hankalampaa tai että maitoa ei olisi tullut lainkaan. Mulla alkoi maito nousta oikeastaan vasta kun pääsin sairaalasta kotiin, joten nyt mietin käykö taas niin, vai alkaisiko maito nousta nopeammin.
t. ap
eihän esikoinen enää vauvan tulon jälkeen ole perheen ainoa lapsi.....
helpompia kuin ensimmäinen. Maito nousi minulla ekassa 5. tokassa 4. ja kolmannessa jo 3. päivänä synnytyksestä. Maitoa suihkusi tokassa ja kolmannessa imetyksessä, kun ekassa maito tuntui riittävän juuri ja juuri täysimetyksellä (tiheät syöttövälit).
vauvaa on syötetty pinnasänkyyn sidotusta tuttipullosta? Eihän siinä vauva saa tarvitsemaansa läheisyyttä ja voi tukehtua! Muut työt eivät ole niin tärkeitä kuin lasten hoito! Hyviä työihmisiälö yritätte kasvattaa jo vauvasta asti? Hyödyllisiä, mutta ei niin rakkaita, että sylissä pidettäisiin?
Kyllä se olikin harmiksi. Mutta se pantiin pois tieltä vain uniajaksi, jolloin se joka tapauksessa "teljettiin" huoneeseensa. Eli velvoitettiin pysymään huoneessaan tai tarvittaessa lukittiin ovi että pysyi. Muut ajat oltiin nimen omaan esikoisen kanssa ja kakkonen sai syödä ruokansa yksin pinnasängyn laitaan sidotusta tuttipullosta. Niin että hän "menetti osansa" heti syntymästään.
vauvaa on syötetty pinnasänkyyn sidotusta tuttipullosta? Eihän siinä vauva saa tarvitsemaansa läheisyyttä ja voi tukehtua! Muut työt eivät ole niin tärkeitä kuin lasten hoito! Hyviä työihmisiälö yritätte kasvattaa jo vauvasta asti? Hyödyllisiä, mutta ei niin rakkaita, että sylissä pidettäisiin?
Johan selitin että vauva ei voinut syödä jos isoveli oli läsnä. Hän vaan huusi kaarella eikä rauhoittunut millään. Eli ratkaisin asian niin että kun oli isoveljen nukkuma-aika (eli 20-8.00 ja 12-14.00), olin vauvan kanssa ja kun isoveli oli hereillä, vauva sai olla yksin. Hän viihtyi jo puolivuotiaana parikin tuntia yksin sängyssään leikkimässä.
Saattaa se itseltäsikin hymy hyytyä kunhan arkitodellisuus kahden lapsen äitinä valkenee sinullekin. Pääongelma ei todellakaan ole sinun omien tissiesi toiminta...
ps. kannattaa ehdottomasti hankkia enemmän lapsia niin saa korjaavia kokemuksia tuon kauhukokemuksen jälkeen.
Ette sotke mun ketjua näillä höpöpuheilla.......
- ap -
Laajan imettäneiden/imettävien tuttuvapiirin kokemusten perusteella sanoisin, että yleensä maito nousee nopeammin toisen lapsen kohdalla, mutta riittävyyden kanssa voi joutua tekemään töitä.
Lähinnä olenkin huolestunut siitä, miten imetys lähtee sairaalassa sujumaan vai alkaako maito nousta vasta kotiin päästyä, kuten esikoisen kanssa kävi. Täällä päin kun lisämaidon antamiseen suhtaudutaan sairaalassa niin kovin nihkeästi.
Mutta siitä arjesta. Ei minulla ole mitään ruusunpunaisia kuvitelmia arjen autuudesta ja ihanuudesta, arki on tullut erittäin tutuksi voimakastahtoisen uhmaikäisen esikoisen kanssa taisteltaessa. Mutta järki on kuitenkin pysynyt päässä. Esikoista ei ole koskaan tarvinnut lukita omaan huoneeseensa - eikä tulla lukitsemaankaan, oli tilanne mikä hyvänsä. Kuten myöskään vauvaa ei tulla jättämään yksin pinnasänkyyn kahdeksi tunniksi - tai lyhyemmäksikään aikaa, reunaan kiinni sidotun tuttipullon kanssa. Jos tilanne äityy noin pahaksi, että tuollainen käy edes mielessä, silloin on viisainta tunnustaa omien hermojen rajallisuus ja hakea apua.
Saattaa se itseltäsikin hymy hyytyä kunhan arkitodellisuus kahden lapsen äitinä valkenee sinullekin. Pääongelma ei todellakaan ole sinun omien tissiesi toiminta...
ole tuurista kiinni. Imetys on pitkälti tekniikkalaji, ja kun sulla on yksi onnistunut imetys takana, olet varmempi imettämään toistakin lasta.
Maito saattaa toisen lapsen kohdalla nousta hitaammin (tai ainakaan se ei ole yhtä voimakasta), mutta sillä ei ole oikeastaan merkitystä. Imetä vauvaa usein, katso että imuote on kunnossa ja siitä se sitten lähtee.
Ekaa imetin vuoden ja kun toinen syntyi niin sairaalssa sanoivat että vauvalla laskee paino ja masennuin hirveästi kun en halunnut korviketta antaa tai toisen äidin maitoa. Sitten olin joten varma että maito ei nouse rintoihin tai sitä alkumaitoa yritin tarjota vauvalle. No sitten sanoivat että käy tarkistaas painoa viikon päästä ja kun pääsin kotiin niin nousi maito rintoihin ja imetys alkoi sujumaan. mutta alussa oli rintatulehduksia ja oli vaikeaa imettää kun esikoinen oli lähellä ja riehui. Siis imetys onnistui toisellakin sen vuoden mutta oli paljon haastavampaa koska esikoista piti vahtia ja koska kakkonen ei meinannut huolia toista rintaa kunnolla.
Kolmas ei suostunut imemään ollenkaan! Maidon nousussa ei ollut mitään eroja, kolmannella ehkä hieman nopeammin (3.päivä synnytyksestä). Lapsi on syntymästään saakka ollut hyvin temperamenttinen ja määrätietoinen, imuote oli ok, mutta imetyssessioista tuli monen tunnin mittaisia ja väsyin siihen. Vauvan maidonsaanti vei suurimman osan päivästäni (imetysyritykset, lypsäminen, pullosta syöttäminen, pullojen keittämiset ja taas imettäminen...) Kaksi kuukautta tuota jaksoin, kunnes luovutin ja vauva siirtyi korvikkeeseen. Rauha palasi taloon ja vanemmillekin lapsille jäi aikaa. Suhde vauvaan muuttui rakastavammaksi, imetystaistelun ajan se oli ollut lähinnä mekaaninen =( Eli ei aina onnistu!
Itse olen ainakin huomannut, että isommille sisaruksille vauvan hoito ja vauvan kanssa oleminen on tärkeää.
He haluavat olla osallisena ja saada ilon ja onnen kokemuksia perheenä olemisesta, kaikki yhdessä.
Eikä tule mustasukkaisuuttakaan kun vauva on koko perheen yhteinen juttu.
Johan selitin että vauva ei voinut syödä jos isoveli oli läsnä. Hän vaan huusi kaarella eikä rauhoittunut millään. Eli ratkaisin asian niin että kun oli isoveljen nukkuma-aika (eli 20-8.00 ja 12-14.00), olin vauvan kanssa ja kun isoveli oli hereillä, vauva sai olla yksin. Hän viihtyi jo puolivuotiaana parikin tuntia yksin sängyssään leikkimässä.
ei itse asiassa ollut yhtään mustasukkainen. Hän ei ollut juurikaan kiinnostunut vauvasta. Hän oli kiinnostunut vain huutamisesta, pomppimisesta ja juoksemisesta. Ja siitä tietysti että jokainen apinantemppu tulisi esitellyksi äidille. Mutta se pikkuveli taas oli äärimmäisen herkkä eikä sietänyt yhtään huutavaa apinaa lähellään.
Itse olen ainakin huomannut, että isommille sisaruksille vauvan hoito ja vauvan kanssa oleminen on tärkeää.
He haluavat olla osallisena ja saada ilon ja onnen kokemuksia perheenä olemisesta, kaikki yhdessä.Eikä tule mustasukkaisuuttakaan kun vauva on koko perheen yhteinen juttu.