Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko joku mennyt seiskan keskiarvolla lukioon? Kuinka sujui?

Vierailija
12.12.2017 |

Ysiluokkalaisella Pojalla keskiarvo sellaista seiskan pintaa. Ei kyllä ole tehnyt töitäkään sitä nostaakseen. Ei lue läksyjä ja koealueen katselee edellisenä iltana. Onkohan hänellä mitään mahiksia pärjätä lukiossa, kun ei yhtään tiedä minne muuallekaan pyrkisi. Ei siis ole kiinnostunut mistään tietystä ammatista tällä hetkellä.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pärjää lukiossa! Ei se mitään tähtitiedettä ole 😏 jos omaa normaalin järjen, niin ei ongelmaa. Kielet ja matikka aika vaativia mutta ei mahdottomia.

Vierailija
22/38 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin keskiarvolla 6,9. Kirjoitin ylioppilaaksi yleisarvosanalla C ja keskiarvona 7,4. Turhat paperit mut lukio oli ainakin hyvä paikka yleissivistää itseään (ainakin niissä aineissa mitkä aidosti kiinnosti :D heh) ja miettiä mitä haluaa tehdä isona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai mihinkään lukioon edes pääse 7 keskiarvolla...

Sellaisiin pääsee, mihin ei ole mitään keskiarvorajaa ja joihin on niin vähän hakijoita, ettei kaikki paikat edes täyty. Eli riittää, että on peruskoulun päättötodistus saatu, arvosanoista viis. Itse tiedän ainakin yhden, joka on alle kutosen keskiarvolla päässyt lukioon.

Vierailija
24/38 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ceen paperit mä kirjoitin, olisi ollut rahkeita parempaankin, mutta ei vielä motivaatiota riittänyt. Matikka oli oikeasti ainoa, joka oli vaikeaa.

Vierailija
25/38 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä. Mulla oli motivaatiota huomattavasti enemmän lukiossa ( halusin ylioppilaaksi) ja 8.0 keskiarvolla lukiosta.

Vierailija
26/38 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

K.a.:ni oli tasan seiska lukioon mennessä. Silloin aikoinaan pääsi vielä sisään tuollakin, tosin "huonomaineiseen" lukioon. Yläasteen hoidin läpi huonommin kuin ap kertoi. Lukiossa alkoi opiskelu kiinnostaa, ja k.a. nousi yli yhdeksään. Kaksi L:ää, kaksi E:tä ja yksi C kirjoituksista.

Vierailija
27/38 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin voi opiskelumotivaatio lisääntyä lukiossa ja joku voi juuri tuossa iässä aikuistua vähän ja tajuta opiskelun merkityksen. En tiedä nykyisistä lukion keskiarvorajoista mutta itse pääsin lukioon n. 7 keskiarvolla 70-luvun lopulla. Muistaakseni silloin piti olla paremmat keskiarvot lähinnä ns eliittilukioihin kuten Syk ja muut vastaavat. Olin hyvä kielissä ja reaaliaineissa eikä ollut vaikeuksia lukiossa. Kirjoitin kaksi laudaturia. Pääsin sitten yliopistoon ja olen pärjännyt kohtuullisesti. Ei pitäisi lannistaa ketään koska kun ihminen löytää itsestään motivaation niin kyllä sitä pärjää. Ihan yhtä hyvä ratkaisu on mennä amikseen jos löytää sieltä itselleen sopivan alan.

Vierailija
28/38 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukioon seiskan keskiarvolla. Lukio jäi aikanaan kesken. Nykyään eri opiskelujen kautta opettaja.

Vierailija
29/38 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työnope ammiksessa.

Toivoisin, että opiskelijoilla olisi lukio takanaan.

Tiedän, että mielipiteeni tuomitaan, mutta olen vahvasti sitä mieltä, että yo-taustaiset oppilaat ovat parempia oppilaita myös käytännön töissä. Heillä on yleensä enemmän motivaatiota, kokeilunhalua ja kunnianhimoa. Puhumattakaan sitten siitä yleissivistyksestä.

Tietysti heillä on myös se kolmen vuoden etumatka.

Lukion käyneet oppilaat ovat yleensä aina olleet rohkeampia tarttumaan toimeen, ahkerampia työssä ja tunnollisempia.

Ehkä se ikä selittää tämänkin.

Eli tervemenoa lukioon!

Vierailija
30/38 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiarvo oli 7,3, räpistelin pari vuotta ja otin hatkat.

Parin vuoden kuluttua otin uusiksi ja menin iltalukioon, kirjoitin 4 kieltä, matematiikan ja realin, 3xL, 2xM ja C, keskiarvo oli 9,6.

Vierailija
31/38 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla paikkakunnilla ei lukioon pääse alle 7,5 keskiarvolla.

Lukiopaikkoja jätetään mieluummin täyttämättä.

Vierailija
32/38 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monilla paikkakunnilla ei lukioon pääse alle 7,5 keskiarvolla.

Lukiopaikkoja jätetään mieluummin täyttämättä.

Tämä on oikeastaan aika jännää, että osaan lukioista on hyvin tiukka keskiarvoraja ja toisiin pääsee suunnilleen kaikki, jotka ovat oikeaan aikaan paikalla. Kuitenkin kaikista lukioissa suoritetaan samat ylioppilaskirjoitukset.

Usein sellaiset lukiot, joiden sisään pääsemiseksi edellytetään erinomaisia arvosanoja tavallisimmin peruskoulun (oppivelvollisuuden) suorittamisesta annetussa todistuksessa on tavattu kutsua "eliitti lukioiksi"

Ottamatta kantaa nyt siihen miten paljon erilaista ja tai samanlaista lukio-opiskelu on kaikissa  lukioissa, niin munusta olisi kiinnostaa tietää, mitä tai miten opetusta toteutetaan erityisesti niissä lukioissa, joissa sisään on päässyt kärjistäen kuka tahasa ja tästä huolimatta ylppäreissä pärjätään hyvin tai toisnaan erinomaisesti.

- Koska tuskin on kovinkaan suuri ihme, että jos lukioon pääsemiseksi on edellytetty oppivelvollisuuden suorittamista osoittavan todistuksen on ollut kaikilla valituilla  keskiasrvoltaan kiitettävää tasoa, niin tästä joukosta saattaa yksi ja toine kirjoittaa vähintäänkin hyvin. (Olkoonkn, että peruskoulun kiitettäviin arvosanoin läpäisseet ovat muutoin aika heterogeeninen joukko; eivätkä  vain esimerkiksi sulkeutuneista hiljaisia nörttejä, joilla ei ole mitään muuta elämää kuin lukea kokeisiin ja tehdä koulutehtäviä).     

Vierailija
33/38 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua hämmästyttää tää, että lukiosta on tehty nykyisin (viimeisen parinkymmenen vuoden aikana) taas joku luokkakysymys.

Oli outoa kuulla töissä, että ollaan niin ylpeitä duunaritaustoista. Siitä ettei kukaan ole käynyt ylioppilaaksi.

Ylpeillään siis siitä, ettei kukaan ole halunnutkaan opiskella mitään muuta.

Mun mielestä se asenne on kummaa.

(Meni ohi. Mutta ihmettelen.)

Vierailija
34/38 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli joku 7,6 keskiarvo ja myönnän, että oli vaikeaa. Toisaalta ne vaikeat aineet olivat juuri niitä samoja, jotka olivat yläkoulussakin hankalia. Muuten pärjäsin ihan hyvin, vaikka kielet ja matikka juuri välillä takkusivat. Otin sitten ihan yksityisopetustakin kumpaankin ja selvisin niistä. Helppoa ei silti ollut ja minäkin kuitenkin tein paljon töitä opiskelun eteen. Muuten meni todella hyvin, kun nyt lopputulosta ajattelee. Ehkä joku pitää tyhmänä jos lukion lyhyt matikka tuottaa vaikeuksia, mutta itselle se oli alkuun ihmeenkin hankalaa ennen kuin petrasin.

Vierailija
35/38 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinne lukioon kannata mennä. Ovat vaan leuhkoja eikä opi mitään ammatti alaa.

Poikasi on varmasti käytännön ihminen ja paikkansa on ammattikoulussa.

Vierailija
36/38 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummipoika surkea koulussa, mutta nyt DI. Ja hyvä työssään ja ihmisenä Ok.

Toinen samanlainen sukulaispoika on yliopistossa. Rallatteli lukion läpi, mutta pärjännyt hyvin yliopistossa ja valmistuu ennätysajassa.

Vierailija
37/38 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö 7:n ka ole ihan perussettiä yläasteen janttereilla?

Silti niistä suuri osa menee lukioon ja pärjää ihan kohtuullisesti.

Täälläkin on ollut monta mainintaa niistä pojista, jotka yläasteen ja lukion chillailtuaan ovat kunnostautuneet myöhemmissä opinnoissa.

Lukiopohja tekee jatko-opinnot helpommiksi, ovat ne sitten akateemisia tai käytännöllisiä.

Vierailija
38/38 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pojalla pahin murrosikä alkoi ysillä ja nyt joutunee käyttämään neljä vuotta lukioon jotta saa suoritettua opinnot, joiden runkona ovat pitkä matematiikka, fysiikka ja kemia.

Vieläkin on aivan tolkuton lapsellisessa uhmassaan mutta käy sentään koulua. Amikseen menneet kaverit pelaavat yötä päivää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan seitsemän