Mikä on yleissihteeri? Tunnetko ketään sellaista?
Aina uutisoidaan, viimeksi tänään, että yleissihteereistä on ylitarjontaa työmarkkinoilla, että yleissihteerejä on runsaasti vailla työtä ja yleissihteerien keskuudessa yhteen avoimeen työpaikkaan on ihan kamalasti hakijoita.
Yleissihteereitä täytyy siis olla Suomessa hyvin paljon, mutta en tunne ainuttakaan, en ole koskaan edes netissä nähnyt kenenkään sanovan että hän on ammatiltaan yleissihteeri. Mikä on yleissihteeri? Auttakaa tietämätöntä. Mitä yleissihteeri oikein tekee?
Kommentit (5)
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ollut "yleissihteerinä" mm. Yhdistyksessä sekä yrityksessä joka vuokraa asuntoja.
Työtehtäviä esim:
-Puhelimeen vastaaminen
-Sähköpostit
-Asiakaspalvelu
-Vuokra yms sopimukset
-Kokous pöytäkirjat/esityslistat/kokouskutsut
-Alustava kirjanpito
-KAHVIN KEITTO
-Some/nettisivu päivitykset
-Juoksevat asiat, kuten postittaminen, kokous valmistelut (osta pullaa + kahvia) ja yleisesti pienimuotoiset ostokset jos työpaikalle tarvittiin jotain.. vaikkapa liimapuikkoa, niin minä hain..
Eli tämmöistä mitä kuka vaan voi tehdä ilman mitään koulutusta.
Eikö tuollaiset työt ole jo kadonneet, kun somepäivitykset tekee viestintäsuunnittelija, puhelimeen vastaamiset ja sähköpostit hoitaa asiantuntijat itse, kahvia keittää asiantuntijat ja pomot jne?
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ollut "yleissihteerinä" mm. Yhdistyksessä sekä yrityksessä joka vuokraa asuntoja.
Työtehtäviä esim:
-Puhelimeen vastaaminen
-Sähköpostit
-Asiakaspalvelu
-Vuokra yms sopimukset
-Alustava kirjanpito
-KAHVIN KEITTO
-Juoksevat asiat, kuten postittaminen, kokous valmistelut (osta pullaa + kahvia) ja yleisesti pienimuotoiset ostokset jos työpaikalle tarvittiin jotain.. vaikkapa liimapuikkoa, niin minä hain..
Ei tuo ihan ilman koulutusta suju. Pitänyt opetella monta asiaa, merkonomitutkinto ihan hyvä noihin tehtäviin mutta merkonomilla toki enemmänkin osaamista. Yleissihteereitä varmaan aika paljon siksi että se on melko mukava ammatti tosin nykyään sihteereiltäkin vaaditaan syvällistä substanssiosaamista esimerkiksi talouteen-, henkilöstöasioihin, tietojärjestelmiin, matkahallintoon, ostoihin, markkinointiin, vientiin. Usein jopa samassa sihteerin tehtävässä kaikkiin noihin. Siksi sihteerit nykyään useimmiten laskenta-, henkilöstö, markkinointi-, vienti tai jos kaikkea pitää osata niin johdon sihteereitä ja etenkin viimeisessä tapauksessa tradenomeja. Hyvä sihteeri ja etenkin johdon sihteeri on yrityksissä arvostettu. Yleissihteereitä on lähinnä julkisella puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtehtäviä esim:
-Puhelimeen vastaaminen
-Sähköpostit
-Asiakaspalvelu
-Vuokra yms sopimukset
-Alustava kirjanpito
-KAHVIN KEITTO
Eikö tuollaiset työt ole jo kadonneet, kun somepäivitykset tekee viestintäsuunnittelija, puhelimeen vastaamiset ja sähköpostit hoitaa asiantuntijat itse, kahvia keittää asiantuntijat ja pomot jne?
Ei kuule alle 10-hengen työpaikalle tuollaisia ole varaa palkata (viestintäsuunnittelijaa) eikä mitään järkeä, jos päivityksiä on vain muutama vuodessa. Asiantuntioilla ja pomoilla on parempaa tekemistä kun vastata turhanpäiväisiin kyselyihin. Sen takia niihin vastaa joku muu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtehtäviä esim:
-Puhelimeen vastaaminen
-Sähköpostit
-Asiakaspalvelu
-Vuokra yms sopimukset
-Alustava kirjanpito
-KAHVIN KEITTO
Ei tuo ihan ilman koulutusta suju. Pitänyt opetella monta asiaa, merkonomitutkinto ihan hyvä noihin tehtäviin mutta merkonomilla toki enemmänkin osaamista. Yleissihteereitä varmaan aika paljon siksi että se on melko mukava ammatti tosin nykyään sihteereiltäkin vaaditaan syvällistä substanssiosaamista esimerkiksi talouteen-, henkilöstöasioihin, tietojärjestelmiin, matkahallintoon, ostoihin, markkinointiin, vientiin. Usein jopa samassa sihteerin tehtävässä kaikkiin noihin. Siksi sihteerit nykyään useimmiten laskenta-, henkilöstö, markkinointi-, vienti tai jos kaikkea pitää osata niin johdon sihteereitä ja etenkin viimeisessä tapauksessa tradenomeja. Hyvä sihteeri ja etenkin johdon sihteeri on yrityksissä arvostettu. Yleissihteereitä on lähinnä julkisella puolella.
Itselle olen koulutukseltani pieneläinhoitaja, eikä ollut mitään kokemusta koko alalta. Mutta pääsin hommiin koska "sinä olet nuori, joten opit varmasti" olen siis 28v. Ja viimeisemmässä paikassani olen ollut kohta 5v, ja olen kyllä tykännyt. :)
Mutta varmasti vaativampiin hommiin, tarvitsisi jotain koulutusta.. Mutta tämän kaltaiset hommat oppii kuka vain jos vain haluaa. Tämän kaltaiset paikat on kyllä katoamassa kokonaan.. :/
-ap-
Työtehtäviä esim:
-Puhelimeen vastaaminen
-Sähköpostit
-Asiakaspalvelu
-Vuokra yms sopimukset
-Alustava kirjanpito
-KAHVIN KEITTO