Ovatko kaikki amiksen käyneet automaattisesti tyhmiä?
Kommentit (11)
Etkö sä tiedä että amiksen eka luokalla poistetaan opiskelijoilta aivot?
Itse ajattelen, että ehkä heillä ei ole ollut resursseja kouluttautua eli ei tarpeeksi älyä tai kunnianhimoa.
Itse pidän älyä ja kunnianhimoa (siedettävissä määrin) hyveinä, joten mielestäni amiksen käyneet eivät ole ihmisinä niin kiinnostavia kuin korkeammin koulutetut.
Olen itse maisteri ja tein monta vuotta kaupassa töitä opiskelun ohella. Lähes päivittäin hämmästelin näiden kouluttamattomien naisten ja miesten logiikkaa, arvoja, sivistymättömyyttä, saamattomuutta, kunnianhimottomuutta, katkeruutta jne.
Itse ajauduin aikoinani lukioon, koska mulla ei ollut aavistustakaan, mitä haluaisin tehdä ja kun numerot oli ok, se oli helppo vaihtoehto.
Lukio on yleissivistävä koulu ja se näkyy ihmisillä yleensä juuri tällä saralla. Lukion käyneen yleissivistys on luultavasti keskimäärin hieman parempi kuin saman ikäisen ammattikoulun suorittaneen.
Mutta mielestäni, jos jo yläasteella tietää, miksi haluaa ruveta aikuisena ja jos tämä haave ei vaadi lukiopohjaa, niin miksi ihmeessä ei haavettaan heti ryhtyisi toteuttamaan.
Se, että menee ammattikouluun, ei tarkoita, etteikö olisi kyllin fiksu lukioon. Se tarkoittaa usein sitä, että ihminen tietää mitä haluaa.
Joku sanoi, että ammatikoululaiselta puuttuu kunnianhimoa.
Voisiko joku selventää, mitä on kunnianhimo? Onko se sananmukaisesti sitä, että himoaa kunniaa? (Ei mielestäni ole hyve) Vai tarkoittako se sitä, että ihminen sitkeästi pyrkii päämääräänsä? (On hyve) Jos se tarkoittaa tätä jälkimmäistä, niin silloin koulutus ei kerro mitään kunnianhimosta. Ei suinkaan kaikkien ihmisten haaveena ole päästä kovalle palkalle vastuulliseen työhön. Monen tavoitteena on kotiäitiys. Tai oman kampaamon perustaminen. Minusta siis tärkeintä on, että ihmisellä on haaveita ja tavoitteita ja että hän tehokkaasti pyrkii niihin. Sekin riittää, että tietää mitä elämältään EI tahdo, jotta voi omalla toiminnallaan tämän välttää.
ja älyllä ei välttämättä ole tän yhdistelmän kanssa paljoa tekemistä.
En lakkaa hämmästelemästä, kuinka pihalla voi olla ympärillään olevan maailman toiminnasta ja lainalaisuuksista.
Mutta valitettavasti suurin osa ammattikoulussa on ikäluokkansa pohjasakkaa: kunnianhimottomia, laiskoja, lyhytjänteisiä ja yksinkertaisia. Liiallinen lukion ihailu on johtanut siihen, että jokainen " kynnelle kykenevä" hakeutuu lukioon. Tämä johtaa siihen, että suurin osa putkimiehistä, kirvesmiehistä ja autokorjaajista on todella tumpeloita. Ja ei nuokaan ammatit ihan helppoja ole...
terv. ammattikoulussa ja lukiossa opettanut
Nyt, kun olen lapsen kanssa kotona, suoritan sitten sitä lukiota samalla, ettei kellään vaan ois mitään sanottavaa siitä, että oon laiska ja typerä ammattikoulun käynyt kotiäiti ;)
Ei vaan, ammattikoulusta sain sen mitä halusinkin ja alalla pysyn niin kauan, kunnes keksin mitä sitten oikeasti opiskelen " isona" . Siihen asti lukio-opinnot pitäkööt mielen virkeenä... :)
Siis kertokaa mulle että kuka muu sitten tekee esim. nämä hommat kuinammiksen käynyt:
-tekee ruoan koululaisille, päiväkotilaisille yms.
-korjaa pyykkikoneesi
-auraa tiet että pääset sinne akateemiseen työhösi
-kuskaa tavarat kauppoihin että voit niitä ostaa
-rakentaa talot, ja kunnossapitää ne
-ajaa metroa, bussia, junaa että pääset töihin tai ainakin lapsesi kouluun
-painaa Hesarisi
lista on loputon.
Kuten se entinen mies sanoi että filosofian maistereita on joka lähtöön, mutta saapa putkimies samana päivänä korjaamaan haljenneen vesiputkesi, niin eipä tähdo onnistua!
Niin, minäkin olen käynyt amiksen ja lukion, vieläpä tässä järjestyksessä. Ehkä mä olen jotenkin neutraali sitten.
En siksi, että yliopistossa olisi ollut liian vaativaa, vaan koska tajusin ajoissa, että luovana ja käsistäni kätevänä en olisi kestänyt koko elämääni teoreettisessa työssä.
Eivätkä kaikki lukion käyneet ole fiksuja!