Kuinka usein riiteleminen parisuhteessa on teistä erityisen paljon?
Oon ihan hämmentynyt kun mulle annettu yhdessä toisessa keskustelussa "kannattaisko teidän erota" -ehdotuksia kun kerroin riiteleväni pari kertaa kuukaudessa (ehkä 1-2h/yks riita). Mä en oo koskaan kokenut tätä mitenkään liiaksi enkä edes paljoksi. Eikä riitely tai riidat pyöri koskaan mun päässä kuin pelkästään sillä riidan hetkellä, kunnes asia sovitaan samalla kertaa ja kaikki on taas hyvin.
Kuinka usein teillä riidellään ja mikä on mielestänne paljon?
Kommentit (36)
Miksi pitää riidellä? Olemme olleet yhdessä yli 40 v. ja olemme riidelleet tasan kerran ja sekin oli jälkeenpäin ajatellen pikkujuttu.
9v yhdessä 1 isompi riita. Ei varsinaista riitelyä muutoin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää riidellä? Olemme olleet yhdessä yli 40 v. ja olemme riidelleet tasan kerran ja sekin oli jälkeenpäin ajatellen pikkujuttu.
Ei kukaan sanokaan että pitäisi riidellä. Kysymys kuuluukin että miksi ei saisi riidellä? Uskon että paljon myös vaikuttaa riidan aiheet ja se että jääkö riita pyörimään mieliin pidemmäksi aikaa. Meillä kuitenkin riidat alkaa aika naps ja loppuu aika naps, jonka jälkeen se ratkeaa ja kaikki on taas hyvin ja koko riita jo unohdettu, eikä asioita siten jäädä koskaan hautomaan.
ap
Tää riippuu niin paljon ihmisten temperamentista. Jotkut riitelee lähes päivittäin, jotkut kerran vuodessa. Tärkeämpää on miten muuten kohdellaan toista, puhutaanko ystävällisesti, vai onko kommunikointi päivästä toiseen tyyliin "etkö sä tajua ja sä oot niin tyhmä".
Itse olen reippaan riitelyn kannalla, silloin kun siihen on aihetta. Kun riita on ohi ja selvitetty, asiasta ei enää jankata.
3 vuotta yhdessä ja ei ole kyllä oikeastaan riidelty. Eri mieltä ollaan joskus, mutta ei oo riidaksi asti päässeet. Tai mikä nyt onkin jonkun mielestä riitelyä 🤔
Vierailija kirjoitti:
Tää riippuu niin paljon ihmisten temperamentista. Jotkut riitelee lähes päivittäin, jotkut kerran vuodessa. Tärkeämpää on miten muuten kohdellaan toista, puhutaanko ystävällisesti, vai onko kommunikointi päivästä toiseen tyyliin "etkö sä tajua ja sä oot niin tyhmä".
Itse olen reippaan riitelyn kannalla, silloin kun siihen on aihetta. Kun riita on ohi ja selvitetty, asiasta ei enää jankata.
Mä ajattelen asiasta samoin. Kuitenkaan kun yksikään riita ei edes sen riidan hetkellä kyseenalaista keskinäistä rakkautta tai välittämistä.
Mitä on riitely? Kyllä me ainakin kinataan kaikista maailman asioista päivittäin. En olisi edes ottanut miestä, joka ei pistä mulle vastaan ja olisi joku nössykkä.
Sitten isomman riidan jälkeen ilma puhdistuu ihanasti ja sovitaan. Sitten menee tosi hyvin taas. Meillä ainakin riita/kriisi lähentää.
Mulla on jotain sukulaisia, jotka ei ikinä ole mun kuulleen moittineet puolisoaan. No hups vaan, yhtäkkiä eroavat.... Mä en ymmärrä tollasta, että ongelmista ei puhuta!
Aaahhahahaaa... Me riidellään jatkuvasti... Eikä erota.
Vierailija kirjoitti:
Mitä on riitely? Kyllä me ainakin kinataan kaikista maailman asioista päivittäin. En olisi edes ottanut miestä, joka ei pistä mulle vastaan ja olisi joku nössykkä.
Sitten isomman riidan jälkeen ilma puhdistuu ihanasti ja sovitaan. Sitten menee tosi hyvin taas. Meillä ainakin riita/kriisi lähentää.
Mulla on jotain sukulaisia, jotka ei ikinä ole mun kuulleen moittineet puolisoaan. No hups vaan, yhtäkkiä eroavat.... Mä en ymmärrä tollasta, että ongelmista ei puhuta!
Meillä ei arkipäiväisistä asioista kinata normaalisti koskaan. Isoista asioista ei riidellä myöskään. Suurin osa riidoista on jotain merkityksettömiä, sellasia ettei kumpikaan välttämättä edes enää muista seuraavana päivänä mistä se riita lähti. Riidellessä ääni kyllä painottuu ja kovenee helposti, mutta en koe sitä mitenkään huonoksi asiaksi vaan aika neutraaliksi. Siinä vaan sitä omaa tunnetilaansa voi viestittää ja purkaa toiselle äänenpainolla ja -kovuudella.
Naapurin pariskunta riitelee noin klo 17.00 -21.00 ja jatkavat riitelyä noin klo 22.30 - 01.30 tämä toistuu joka veen päivä...
Jaa-a, ehkä pitäisi määritellä ensin, mitä tarkoitetaan riidalla. En ole ikinä ollut suhteessa, jossa ei olisi riidelty vähintään kuukausittain. Minulle riitely tarkoittaa erimielisyyttä jostain asiasta, ei sitä että oltaisiin lopettamassa suhdetta. Eikä todellakaan henkistä tai fyysistä väkivaltaa! Viimeksi suutuin perjantaina, kun oli selvästi miehen kanssa sovittu, että tavataan tietyssä paikassa tiettyyn aikaan, ja sitten hän oli kuitenkin myöhässä.
Ihanan täydellisiä puolisoita teillä on, jos tällaisia tilanteita ei satu edes kerran kymmenessä vuodessa. Tai sitten olette ihan erinomaisen joustavia itse, kun ette yhtään hermostu siitä, ettei toinen pidä kiinni sovitusta asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Naapurin pariskunta riitelee noin klo 17.00 -21.00 ja jatkavat riitelyä noin klo 22.30 - 01.30 tämä toistuu joka veen päivä...
Mitähän kummaa oikein tekevät tuossa välissä. Käyvät syömässä yhdessä? Yrittävät sovintoseksiä ja tajuavat ettei se auta? Mököttävät?
Ei me oikein riidellä.
Aiemmassa suhteessa "riideltiin" eli keskusteltiin joskus ja mielestäni se on tervettä. Jos usein olisi sellaista erimielisyyttä että tulee ihan riitaa, en varmaan jaksaisi olla suhteessa, riitely on kuluttavaa.
Tässä nyt on varmaan se vaikeus, että pitäisi ensin määritellä mitä sillä riidalla tarkoitetaan. Toiset kokee että riita on jokin megalomaaninen välienselvittely, ja kaikki sitä pienemmät jutut "erimielisyyksiä". Joku toinen taas pitää jokaista erimielisyyttä riitana. Lisäksi jotkut voi "riidellä" tai toisin sanoen väitellä vaikka joka päivä, mutta silti aidosti tykätä toisistaan, jos heillä vaan sattuu olemaan sellainen toista haastava vuorovaikutustyyli parisuhteessa. Ja nuokin jotka sanoo etteivät ole koskaan riidelleet, niin epäilen vähän etteivätkö koskaan olisi tiuskineet toisilleen väsyneenä tms. Varmasti ovat, mutta eivät vain laske sitä riitelemiseksi.
Mistä te oikein riitelette?
Mielenkiinnosta haluaisin tietää kun ei minun elämässäni ole mitään riitelyä aikuisten ihmisen kesken ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a, ehkä pitäisi määritellä ensin, mitä tarkoitetaan riidalla. En ole ikinä ollut suhteessa, jossa ei olisi riidelty vähintään kuukausittain. Minulle riitely tarkoittaa erimielisyyttä jostain asiasta, ei sitä että oltaisiin lopettamassa suhdetta. Eikä todellakaan henkistä tai fyysistä väkivaltaa! Viimeksi suutuin perjantaina, kun oli selvästi miehen kanssa sovittu, että tavataan tietyssä paikassa tiettyyn aikaan, ja sitten hän oli kuitenkin myöhässä.
Ihanan täydellisiä puolisoita teillä on, jos tällaisia tilanteita ei satu edes kerran kymmenessä vuodessa. Tai sitten olette ihan erinomaisen joustavia itse, kun ette yhtään hermostu siitä, ettei toinen pidä kiinni sovitusta asiasta.
Varmaan luonne ja ikäkysymys. Me ei miehen kanssa suututa toisillemme tyhjästä, mies tietää, että olen helposti myöhässä, saattaa vain huokaista ja naurahtaa ja minä teen saman hänen tapojensa suhteen. Olemme eri mieltä asioista, mutta niistä puhutaan kun molemmat ovat rauhallisia, ei edes yritetä jos näkee toisen olevan väsynyt tai kiukkuinen jostain arjen jutusta. Miksi pitäisi kaataa oma väsy toisen päälle? Edellisessä liitossani kuuntelin liian paljon huutamista, nykyään en halua eikä halua nykyinen miehenikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan luonne ja ikäkysymys. Me ei miehen kanssa suututa toisillemme tyhjästä, mies tietää, että olen helposti myöhässä, saattaa vain huokaista ja naurahtaa ja minä teen saman hänen tapojensa suhteen. Olemme eri mieltä asioista, mutta niistä puhutaan kun molemmat ovat rauhallisia, ei edes yritetä jos näkee toisen olevan väsynyt tai kiukkuinen jostain arjen jutusta. Miksi pitäisi kaataa oma väsy toisen päälle? Edellisessä liitossani kuuntelin liian paljon huutamista, nykyään en halua eikä halua nykyinen miehenikään.
Minulle se ei ole tyhjästä suuttumista, jos joudun 15-20 minuuttia odottamaan kylmissäni, varpaat jäässä ja muutenkin jäässä vain siksi, että hän unohtui juttelemaan tuttavansa kanssa. Ja tämä oli siis vain yksi esimerkki, vastaavasti hän suuttuu minulle asioista, joissa hän joutuu pettymään, koska en syystä tai toisesta tajua miten tärkeää olisi ollut pitää kiinni sovitusta asiasta.
Mutta lucky you, ette koskaan kiukuttele, tiuski, huuda tai murjota, puhumattakaan että tuottaisitte pettymyksiä toisillenne - aina ymmärrätte toistenne puutteita ja kommunikoitta vasta kun olette rauhallisia ja levänneitä. Siinäpä esimerkkiä meille muille.
Jos riitaisa sanaharkka kestää kauemmin kuin 10min, sanoisin että jossain hiertää ja pahasti. Jälkikäteen tapahtuva mökötys, jos sitä on, on ihan normaalia, mutta jatkuva huutaminen ja syyttely ei.
Vierailija kirjoitti:
Mistä te oikein riitelette?
Mielenkiinnosta haluaisin tietää kun ei minun elämässäni ole mitään riitelyä aikuisten ihmisen kesken ikinä.
Ei me edes riidellä mistään oikeista isommista asioista. Ehkä se onkin syynä sille miksi siitä riitelystä ei seuraa riitaa pidemmäksi ajaksi mitään pahaa oloa tai vastaavaa. Riidat yleensä jostain niin epämääräisistä aiheista että välillä saatan jopa kesken riidan pyytää muistutusta että "mistä tää alkoikaan? AINIIN!" En siis oikeestaan edes osaa antaa esimerkkejä.
Mistään isoista elämän asioista ei olla riidelty koskaan, ei myöskään mistään kotitöistä tms.
ap
Meillä ei riidellä koskaan, mutta ymmärrän, että monet on temperamentiltään kiivaampia, ja riitojakin syntyy. Pitäisin kuitenkin useammin kuin kerran kuussa riitelemistä liikana.