Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi äidit ovat niin väsyneitä vauva-aikana?

Vierailija
11.12.2017 |

Te, jotka olette kärsineet väsymyksestä vauva-aikana, oletteko pulloruokkijoita ja/tai nukutteko eri sängyssä vauvan kanssa?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukuin vauvan kanssa samassa sängyssä ja imetin. Helppoa oli yölläkin kun ei tarvinnut paljoa liikahtaa tai kunnolla herätä syöttämään vauvaa. Aamulla sai nukkua pitkään jos vauva oli illalla huutanut koliikkia. En ollut väsynyt. Varmasti olisin ollut jos pitäisi vauvaa noutaa eri sängystä öisin syömään, tai vielä lämmittää maitoa ja pestä pulloja jne. Imetys on niin paljon mutkattomampaa.

Vierailija
22/32 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkään en ymmärrä, vauvathan vaan nukkuu, syö ja pissii ja paskoo.

Ja voi että on väsyttävää antaa lapselle maitoa/vaihtaa muutamat vaipat vaatteineen. Huhhuh... mut ei kait nää nykyajan prinsessat jaksa

Koitappa saada keskonen. Elää 3h sykleissä 24 / 7. Ruokit vauvan pullosta ja loput mitä ei jaksa syödä nenämahaletkuun, jonka valumista on vahdittava jottei vauva oksenna / tukehdu. Tämän jälkeen vaihdat vauvan vaipat ja laitat takaisin nukkumaan. Nyt voitkin alkaa pumpata maitoa seuraavalle syöntikerralle.. Pumppauksen jälkeen peset pumput / pullot jne laitat ne valmiiksi seuraavaa kertaa varten. Nyt katsot kelloa ja huomaat että helposti 1,5h / 2h on kulunut siitä kun vauva viimeksi söi. Ok, sinulla on 1h Aikaa ennenkuin rundi alkaa alusta. Syötkö vai yritätkö nukahtaa? :)

Ja tähän lisäyksenä, ei se vauva välttämättä nukukkaan sitä viimeistä tuntia :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja voi että on väsyttävää antaa lapselle maitoa/vaihtaa muutamat vaipat vaatteineen. Huhhuh... mut ei kait nää nykyajan prinsessat jaksa

Koitappa saada keskonen. Elää 3h sykleissä 24 / 7. Ruokit vauvan pullosta ja loput mitä ei jaksa syödä nenämahaletkuun, jonka valumista on vahdittava jottei vauva oksenna / tukehdu. Tämän jälkeen vaihdat vauvan vaipat ja laitat takaisin nukkumaan. Nyt voitkin alkaa pumpata maitoa seuraavalle syöntikerralle.. Pumppauksen jälkeen peset pumput / pullot jne laitat ne valmiiksi seuraavaa kertaa varten. Nyt katsot kelloa ja huomaat että helposti 1,5h / 2h on kulunut siitä kun vauva viimeksi söi. Ok, sinulla on 1h Aikaa ennenkuin rundi alkaa alusta. Syötkö vai yritätkö nukahtaa? :)

Ihan hyvä yritys, mutta mulla on ollut keskonen!

Ja kyllä olen luovuttanut umetysaikaan yli 80 litraa äidinmaitoa siihen päälle.

Vierailija
24/32 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä yritys, mutta mulla on ollut keskonen!

Ja kyllä olen luovuttanut umetysaikaan yli 80 litraa äidinmaitoa siihen päälle.

Tälläistä meillä oli, mihin kohtaan olisit itse sijoittanut ne 8h keskeytymättömät yöunet? Niin?

Vierailija
25/32 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on käynyt vain hyvä tuuri. Minun toinen lapsi oli helppo. Nukkui alusta lähtien pitkät yöunet, söi hyvin ja oli rauhallinen.  Ja minä olin pirteä, ei väsymyksestä tietoakaan. Toinen vauva taas oli koliikkinen ja huusi joka ilta monta tuntia. Heräsi yöllä kahden tunnin välein. Ero oli kuin yöllä ja päivällä. Eli turha puhua, että kaikki vauvat ovat helppoja. Kaikki vauvat eivät myöskään ole koliikkisia. Tästä olen oppinut, että on oikeasti turha verrata toisen äidin jaksamista omaansa, koska lapset voivat olla todella erilaisia samankin perheen sisällä.

Vierailija
26/32 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin väsynyt koska lapsi nukkui max parin h pätkiä ja päiväunillakin kitisi puolen tunnin välein. Imetin ja nukuttiin vierekkäin minä ja vauva. Maitoa tuli hirveällä paineella ja vauva sitten pulautteli paljon ja valitteli oloaan öisin. Vaunuissa ei viihtynyt pulauttelun takia. Varsinaista refluksia ei kuitenkaan ollut.

Öisin nukahdin mitä oudoimpiin asentoihin ja päivisin kannoin vauvaa. Tissit painoi ku synti hyvistä liiveisrä huolimatta. Tästä kroppa meni aivan juntturaan ja kärsin kovasta pää-

ja niskasärystä, joka sai oksentelemaan.

Muutaman kuukauden iässä helpotti.. kunnes, hampaat ja sairastelu astuivat kuvioon. Hampaita tehdessä kitisi monta yötä putkeen, viihtyi vain sylissä ja silloinkin kitisi. Tähän päälle vauvarokko ja muuta flunssaa. Ihme, että olen elossa nyt kun vauva on 9kk. En muista milloin viimeeksi nukuin yli 3h putkeen.

Vierailija
27/32 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin väsynyt koska lapsi nukkui max parin h pätkiä ja päiväunillakin kitisi puolen tunnin välein. Imetin ja nukuttiin vierekkäin minä ja vauva. Maitoa tuli hirveällä paineella ja vauva sitten pulautteli paljon ja valitteli oloaan öisin. Vaunuissa ei viihtynyt pulauttelun takia. Varsinaista refluksia ei kuitenkaan ollut.

Öisin nukahdin mitä oudoimpiin asentoihin ja päivisin kannoin vauvaa. Tissit painoi ku synti hyvistä liiveisrä huolimatta. Tästä kroppa meni aivan juntturaan ja kärsin kovasta pää-

ja niskasärystä, joka sai oksentelemaan.

Muutaman kuukauden iässä helpotti.. kunnes, hampaat ja sairastelu astuivat kuvioon. Hampaita tehdessä kitisi monta yötä putkeen, viihtyi vain sylissä ja silloinkin kitisi. Tähän päälle vauvarokko ja muuta flunssaa. Ihme, että olen elossa nyt kun vauva on 9kk. En muista milloin viimeeksi nukuin yli 3h putkeen.

Kyllä se siitä hiljalleen helpottaa. Minulla on samantyylinen kokemus. Lääkäri selitti, että pienillä vauvoilla ruokatorvi on suora ja siihen kehittyy mutka vasta n. 4  kuukauden ikäisenä. Sen vuoksi ruoka nousee ylös, ja vauvan olo on kurja. Meillä lapsi itki iltaisin monta tuntia ja heräili monta kertaa yössä, vaikka sängynpäätyä oli nostettu. Ajattelin silloin, että en tee enempää lapsia. Mutta toinen vauva päätettiin kuitenkin tehdä ja hän olikin todella helppo. Ei iltaitkuja, nukkui yöt hyvin, eikä puklaillut. Olin todella pirteä, vaikka minulla oli vielä taapero vauvan lisäksi. Tuttavalla oli toisinpäin: ensimmäinen helppo ja kuopus koliikkinen. Eli riippuu ihan tuurista.

Vierailija
28/32 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni on helppo ja nukkuu melko hyvin, mutta äidin vaistot saa heräämään öisin muutamia kertoja, kun lapsi ynisee ja syvä uni jää vähiin. Kroppa ei siis ehdi levätä ja särkyjen takia unen saanti on haastavaa seuraavana yönä.

Eli, kun lisää vähän haastetta hampailla ja vaikka vatsavaivoja, niin väsyttäähän se. Ei monta lyhyttä pätkää korvaa yhtäjaksoista unta.

Vierailija
29/32 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nukuin vauvojen vieressä ja imetin molempia vuoden. Vauva-aikoina en ollut oikeastaan väsynyt, vaikka heräilin syöttämään. Sen sijaan esikoisen taaperoaikana olin kuolemanväsynyt, tämä kun heräsi joka ikinen yö vähintään 3 kertaa yli 3-vuotiaaksi. Vaikka ei tarvinnut enää imettää ja lapsi nukkui omassa huoneessaan (juu yritettiin myös ottaa viereen, heräili aivan yhtä paljon).

Vierailija
30/32 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se äidiksi tulo henkisestikin tosi iso muutos, kaipa se väsyttää ja kuormittaa kun käsittelee sen prosessin läpi myös päänsä sisällä. Se on ihan oikein ja normaalia, ei minusta pitäisi siihen heti mennä huutelemaan että olet huono äiti jos et heti sopeudu uuteen rooliisi terhakkaana. Jos kumminkin vauvansa hoitaa asianmukaisesti niin kyllä siinä saa suoraan sanoa että väsyttää ja harmittaa.

Vierailija
31/32 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen imettänyt jokaista lastani kauan. Esikoisella oli koliikki. Olin todella väsynyt. En olisi jaksanut kyllä pestä pulloja, joten onneksi maitoa tuli riittävästi. Esikoisen kanssa vei aikaa myös sopeutua siihen kun, suku tosiaankin jätti minut yksin, tai siis mieheni kanssa kaksin, vauva-arkeen. Tilannetta hankaloitti vielä miehen matkatyö. Seuraavat lapset olivatkin helpompia. Onneksi sain nukkua tarpeeksi!

Joissakin maissa ollaan varmasti yhteisöllisempiä kuin Suomessa monissa suvuissa. Ei ajatella, että äiti yksin huolehtii kaikesta. Suomessa ajatellaan, että apua saa, mutta enää ei ole kodinhoitajia kuin niukasti yksinhuoltajille ja lastensuojelun asiakkaille, ei perheille, joissa käytännössä äiti on yh miehen työn vuoksi! 

Jättikö sinut yksin suku. ..vai miehesi.

Vierailija
32/32 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa.. Ap ihmettelee varmaan myös miksi yöllä on pimeää tai miksi bussissa on kuski.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yksi