Millaisia oireita teille on tullut jatkuvasta nenäsumutteen käytöstä?
Jos olette käyttäneet ja jääneet koukkuun näihin avaaviin (Otrivin, Nasolin jms.)?
Kommentit (12)
Nenä on todella kuiva ja menee tukkoon heti kun käy maate.
Itselläni ei siis erityistä tukkoisuutta, mutta sen verran, että hieman vain häiritsee öisin. Minulla on outo oire, että ääneni on kadonnut lähes kokonaan, vaikea puhua ja ääni särkyy, tuntuu työläältä. Nyt kun en ole kolmeen yöhön käyttänyt avaavia sumutteita, tilanne on hieman helpottanut. En tiedä onko sattumaa, vai voiko näillä tosiaan olla jokin yhteys?
Ap
Käytin erään flunssan aikana, enkä todellakaan jäänyt koukkuun, mutta huomasin, että hajuaistini heikkeni pysyvästi.
Puutuu välillä puoli naamaa kun käyttää. Voi olla kyllä jostain muusta johtuvaa. Ilman niitä ei tosin flunssassa nenän kautta hengitellä. Ahtaat käytävät, menee pahasti tukkoon jos niistämällä yrittää ja menee todella kipeäksi! Huuhtelua voisi seuraavan kerran kokeilla.
Kyllähän noihin tulee herkästi sellainen riippuvuus, että tuntuu nenän olevan kokoajan tukossa ja pitää suihkutella lisää. Haittana myös voimakas karstan muodostuminen, joka taas itsessään tukkii nenää enemmän. Kuivat limakalvot ja verenvuoto on myös yleistä, jos ei yhtään käytä nenäkannua tai öljysuihkeita.
Tuttu korvalääkärikollega kertoi vastaanotollansa melkein kuukausittain olevan joku, jolla on syöpynyt septumiin (nenän väliseinä) reikä joko suoraan suihkeen käytöstä tai sitten mekaanisesta rasituksesta. Jos nenä viheltää, vaikka se tuntuu aukinaisilta niin hakeudu lääkäriin.
Hmm, kuivalle nenälle ja flunssaiselle nenälle kuuluu kyllä ensinnäkin ihan eri lääkkeet. Jos ei ole flunssaa niin ei niitä flunssalääkkeitä kannata käyttää.
Töissä on homeongelmaa ja siellä oon käyttänyt 7v. Kotona en tarvi.
Verenvuotoa, kuivumista nenän limakalvoilla jne. Polttelua pienistäkin Nasolin-määristä.
Joo, minä huuhtelen nenäkannulla ja lisäksi mm. höyryhengitän.
*
Nuo avaavat sumutteet eivät ole pitkässä käytössä hyväksi limakalvoille tai kallon onteloille, jotka vaikuttavat myös kurkkuun ja kurkunpäähän - ja sitä kautta äänihuuliin ja äänentuottoon.
t. laulua harrastava
Heitä puteli pois, ettei ole saatavilla. Käytä esim. Humidose suolasuihketta sen tilalla. Mä olen näin poskiontelovaivaisena jäänyt useita kertoja koukkuun avaaviin nenäsuihkeisiin vuosikymmenien varrella.
Tiukasti vaan ilman, niin parissa-kolmessa päivässä/yössä helpottaa. Ja jos oireet jatkuu, niin piipahda korvalääkärissä, voi olla, että tarvitset kortisonisuihketta tai vastaavaa.
Nykyään käytän enää flunssassa ja poskiontelotulehduksissa. Olen pystynyt jopa pitämään Nasolinia ihan yöpöydällä, mutta en käytä kuin äärimmäisessä hädässä 😁
Verta nenästä. Kannattaa oikeasti yrittää päästä eroon noista max viikon käytön jälkeen. Keinoja itsellä mm. huuhtelu "sarvikuonolla" pari-kolme kertaa päivässä plus kortisonisuihkekuuri (reseptilääke).