Onko 45v liian vanha saamaan vauvan?
Kun ei vielä tule isovanhemmaksi pariinkymmeneen vuoteen. Oletko tehnyt lapsen 45v?
Kommentit (13)
Kyllä 45 vuotias on jo enemmänkin mummoiässä kuin lapsentekoiässä. Ja varsinkin jos hän täällä asiaa kyselee, niin on paras jättää lapsentekohaaveet kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 45 vuotias on jo enemmänkin mummoiässä kuin lapsentekoiässä. Ja varsinkin jos hän täällä asiaa kyselee, niin on paras jättää lapsentekohaaveet kokonaan.
Mutta kun mummoksi ei vielä tule vuosikymmeniin?
Mun mielestä ns mummoikä alkaa vasta 60 vuodesta. Mutta siinä rajoilla taitaa 45 olla, mutta jos hedelmällisyyttä riittää, niin siitä vaan
Vierailija kirjoitti:
Paras ystäväni sai vauvan 45-vuotiaana, mies oli vähän nuorempi.
Äidille se on ihan hyvä ikä, isän paras ikä on alle 35 vuotta. Liian vanha isä aiheuttaa lapselle mm. värisokeutta, adhd:tä, reumaa ja astmaa.
No nyt oli kyllä päivän paras.. :D Värisokeus periytyy resessiivisesti X-kromosomin kautta ja ilmenee sen takia vain pääasiassa miehillä toisen X-kromosomin puuttuessa.. Miesten värisokeus perityy aina äidiltä.
Ja mitä tulee Down Syndroomaan eli 21 kromosomiparin trisomiaan niin todennäköisyys sille alkaa kasvamaan aika eksponentaalisesti äidin täytetettyä 34...
Ei, sopiva synnytysikä naiselle on max. 25v. Heti ylioppilaaksi pääsemisen jälkeen olisi hyvä tehdä peräkanaa kaksi ja sitten 22-24-vuotiaana kolmas.
Kaipa tuo pitää ihan itse päättää, haluaako tuossa iässä vielä vauvan. Itse en haluaisi mutta ei ole multa pois, jos joku muu haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun mummoksi ei vielä tule vuosikymmeniin?
Mistä tiedät että tulet mummoksi ollenkaan?
pseudotieteilijät palstalla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidille se on ihan hyvä ikä, isän paras ikä on alle 35 vuotta. Liian vanha isä aiheuttaa lapselle mm. värisokeutta, adhd:tä, reumaa ja astmaa.
No nyt oli..
Ja mitä tulee Down Syndroomaan eli 21 kromosomiparin trisomiaan niin todennäköisyys sille alkaa kasvamaan aika eksponentaalisesti äidin täytetettyä...
Isän liian vanha ikä vaikuttaa vahvasti myös downin syndrooman kehittymiseen.
Miehet rupsahtavat nuorempina kuin naiset, eikä heidän viriliteettinsäkään riitä lasten hankkimiseen 4-, 5- tai 6-kymppisinä,
jolloin naiset taas muuttuvat puumiksi.
Vierailija kirjoitti:
pseudotieteilijät palstalla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt oli..
Ja mitä tulee Down Syndroomaan eli 21 kromosomiparin trisomiaan niin todennäköisyys sille alkaa kasvamaan aika eksponentaalisesti äidin täytetettyä...
Isän liian vanha ikä vaikuttaa vahvasti myös downin syndrooman kehittymiseen.
Miehet rupsahtavat nuorempina kuin naiset, eikä heidän viriliteettinsäkään riitä lasten hankkimiseen 4-, 5- tai 6-kymppisinä,
jolloin naiset taas muuttuvat puumiksi.
Taidat elää jossain rinnakkaistodellisuudessa. :D
Ai kauheeta, ainokaiseni täyttää ensi vuonna 18v ja olen itse 42v. En hitossa aloittaisi alusta sitä rumbaa, kun olen pian virallisestikin vapaa! Lapse(i)ssa ei ole mitään vikaa, mutta aikansa kutakin.
Ystäväni sai kaksoset luomuna vähän ennen kun täytti 51. Raskautta seurattiin tosi tarkasti. Terveet lapset sieltä tuli.
Naisen kunto, terveys, perintötekijät ym. ovat yksilöllisiä. Toki riskit esim. Downiin kasvavat iän myötä. Ihmisten elinikä on noussut. Mä en lähtisi ensi kädeltä tuomitsemaan ketään yli 45-vuotiasta synnyttäjää.
En ymmärrä tuota kun sanot, ettet tule mummoksi jne., joten sivuutan sen.
Olen 43, lapsistani yksi on täysi-ikäinen. En halua enää vauvaa/lapsia, sillä arvostan unta ja tiettyä rauhallisuutta elämässäni. Olen fyysisesti väsynyt, ehkä henkisestikin, en jaksaisi niitä vauva-aikoja ja pikkulapsiarkea. Varmasti olisin nyt joidenkin asioiden suhteen maltillisempi itse, enkä kouhottaisi niin paljon. Uskon sen kuitenkin johtuvan kokemuksesta lasten kanssa, en iästä.
Neuvolassa työskennellyt tuttuni kertoi, että ainakin hänen kokemuksensa mukaan ensikertalaiset äidit, jotka olivat yli 40, olivat pahimpia hössöttäjiä, koska olivat tietysti kuulleet paljon kokemuksia, mutta myös selvittäneet paljon teoriaa siitä, miten kuuluu olla raskaana, synnyttää ja olla vauvan kanssa. Monilla oli urasuorittaminen siinä vaiheessa, että oli vihdoin aikaa suorittaa projekti vauva.