Milloin kerroitte olevanne raskaana ja koska hankitte vauvan tavarat?
Odotan ensimmäistä lastamme. Olen nyt raskaana viikolla 32. Asiasta tietää suurin osa sukulaisistani. Puolisoni suvusta tietää vain hänen perheenjäsenensä. Hänen ystävistään ei tiedä yksikään. Omista ystävistäni tietää pari. Olen työharjoittelussa ollut monta kuukautta ja siellä raskaudestani tietää vain työparini. Työni loppuvat viikon kuluttua.
Milloin te olette kertoneet raskaudesta muille? En tykkää puhua omista asioistani toisille, jonka takia olen vetkutellut asian kertomisen kanssa. Muutamalle ystävälleni olisi korkea aika kertoa, mutta en vain saa asiaa sanotuksi. Nämä ystävät ovat sellaisia, jotka eivät välttämättä osaa aidosti iloita minun ja puolisoni puolesta.
Entä milloin olette hankkineet vauvan tavaroita? Meillä on vasta äitiyspakkaus ja puolison äiti osti turvakaukalon vauvalle. En halua täyttää taloa vauvan tavaroilla ennen kuin vauva on syntynyt ja on varmasti terve. Olisi kamalaa olla vauvan tavaroiden keskellä, jos on juuri menettänyt hänet. Vanhempieni ensimmäinen lapsi kuoli muutama tunti synnytyksen jälkeen.
Kommentit (10)
Kerrotkin viikolla 13 kun eka ultra oli takana ja tavaroita alettiin hankkia sitten kun rakenneultra oli käyty. Ja hyvä niin koska vauva syntyi juuri täysiaikaisena.
Miehelle kerroin, kun raskaustesti näytti plussaa. Seuraavaksi kerroin ystävälleni joskus rv8, kun oli tulossa yhdet juhlat joihin olisi pitänyt osallistua.
Esimiehelle kerroin viikolla 14, samoihin aikoihin kerrottiin molempien vanhemmille ja siitä juttu lähti liikkeelle sukulaisille. Työkavereille kerroin joskus viikon 20 tienoilla, kun maha alkoi näkyä.
Vauvatavaroita hankittiin/saatiin pikkuhiljaa viikon 25 jälkeen. Olen itse syntynyt keskosena rv30+ ja ajattelin, että jos itsekin synnytän etuajassa on edes jotain valmiina.
Perusjutut kannattaa hommata nyt,sitten kun vauva syntyy ei oiken ehdi (siis sängyt,vaunut,hoitopöytä).Vaatteet vasta sitä mukaa kuin tarvitsee..
Miehelle kerroin ku olin tehny 5 positiivista raskaustestiä :D
Muille kerrottiin sitten ku keskenmenon suurin vaara-aika oli menny ohi ja raskaus rupes näkymään.
Kyllä niitä tavaroita jo kannattaisi hankkia. Suru lapsen menettämisestä on ihan yhtä suuri, oli niitä kamoja tai ei. Mutta synnytyksen jälkeen toipuessa ja pikkuista hoitaessa 24/7 on huomattavasti mukavampaa ottaa kaapista valmiiksi pestyjä, sopivan kokoisia vaatteita sitä mukaa kun niitä likaantuu kuin kierrellä kauppoja tai pyydellä sukulaisia ostelemaan niitä juttuja.
Turvakaukalonkin tarvitsee heti laitokselta lähtiessä eikä siellä univeloissa niin kauheasti kiinnosta ottaa selvää tollasista jutuista.
Pistä toimeksi vaan!
Raskaudesta kerroin, jos joku siitä kysyi. Miehelle kerroin, kun testi näytti plussaa (erittäin toivotusti) ja omille vanhemmille/sisaruksille kerroimme, kun raskausviikkoja oli takana 22. Kaikki vauvantavarat hankittiin vasta sitten, kun vauvat olivat olemassa. Kyllä ainakin meillä mies oli tarpeeksi täyspäinen menemään kauppaan ostamaan ne etukäteen katsotut turvaistuimet, sängyt ja muut tarvikkeet, ei siinä minua mukaan tarvittu. Vaatteita vauvoille kantoi koko suku, ensimmäiseen puoleen vuoteen ei tarvinnut kaupasta ostaa muuta kuin vaippoja.
Jos aiotte käyttää rattaita niin ne kannattaa ostaa jo etukäteen koska vauvan kanssa on sitten tympeetä metsästää niitä oikeita kun ominaisuuksia on niin monia ja jos haluaa turvakaukaloon sopivat rattaat (adaptereilla voi onnistua).
Itse kerroin osalle heti, osalle ekan ultran jälkeen, osalle sitten kun tuli muutenkin juteltua ja osa varmaan sai facesta vasta selville.
Hankintoja tehtiin hissukseen koko raskauden ajan, ei tuntunut kukkarossa kovinkaan paljoa kun kaikkea ei tarvinnut ostaa kerralla.
Asun ulkomailla ja menin jouluksi pidemmäksi aikaa kotiin. Kärsin alkuraskaudessa kovasta pahoinvoinnista, joten perheenjäsenille oli pakko kertoa jo 8.viikolla. Muille kerroin vasta kun raskaus alkoi näkyä, joskus viikolla 25.
Miten ihmeessä ap olet onnistunut salaamaan, eikö ole vatsaa? En itse minkäänlaisella vaatetuksella onnistunut enää salaamaan siinä H24 tienoilla ainakaan.
Kamalaa mitä vanhemmillesi on tapahtunut, kuulostaa, että se saattaa sinullakin vaikuttaa siihen, että mietit niin tarkkaan sopivaa aikaa kertoa raskaudesta ja alkaa ostamaan tavaroita?
Vastauksena kysymykseen, kerroin silloin kun raskaus alkoi näkyä/siitä kysyttiin ja tavaroita ostin viimeisen kolmanneksen aikana ne perustarpeet, joita pidin "välttämättöminä", loput lapsen synnyttyä.
Oletko pystynyt nauttimaan raskaudesta? Oletko puhunut neuvolassa mahdollisista huolista?