Lapsella tulee rautahammas toisen hampaan takaa
Moi! Eli lapseni (joka on 13 v) suusta alakulmahampaan takaa puskee pintaan rautahammas. Se ei ole vielä tullut ulos ikenestä, mutta maitohampaan takana on selvästi näkyvä valkoinen kova möykky, joka tuntuu kokeillessa kulmahampaalta. Neuvoin lastani heiluttamaan hammasta, mutta hän sanoi sen sattuvan. Mitäs nyt? Pitääkö tästä jo hammaslääkäriin mennä? Lapsella on myös hammaslääkärikammo.
Kommentit (6)
Kuulostaa siltä, että joku hammaslääkäri poistaa, joku sanoo että antaa irrota itsestään. Jos hammas on puhkeamassa väärään paikkaan, pitää alkaa miettiä oikomishoitoa. Lapsesi ikä olisi sopiva siihen. Menkää hammaslääkäriin.
Ei _pidä_ mennä. Asiaa voi ihan rauhassa katsella ja yrittää mahdollisuuksien mukaan heiluttaa hammasta. Kammoa ei hirveästi helpota, jos hammaslääkärin ottaa hampaan tässä vaiheessa.
Moikka. Hampaan voi irroittaa itse jos sen saa? Ilmeisesti kuitenkin aina tiukassa, kun kulmahampaiden vaihdunnan pitäisi olla jo tapahtunut. Menkää lääkäriin ja tarvittaessa pyytäkää esilääke ( rauhoittava). Kulmahammas poistetaan ja saatte oikomiseen lähetteen tarvittaessa. Joissain tapauksissa uusi hammas voi ohjautua itse paikalleen, mutta hankala sanoa näkemättä. Olisiko aika harjoitella hammaslääkärissä käyntiä, koska joutuu varmasti siellä vielä aikuisiälläkin käymään. T. Hammashoitaja
Oli mulla ainakin. Viimeiset lähti vasta 15 v
Pitää mennä. Lapsellani oli sama.