Saako työntekijän pakottaa aina pyhäpäiviksi töihin?
Olen ollut 8 vuotta töissä eräässä kaupassa, jossa valtaosa työntekijöistä on perheellisiä. Tänä aikana olen ollut valehtelematta lähes kaikki pyhäpäivät töissä, esim. kirjaimellisesti joka ikisen uudenvuodenaaton ja -päivän.
Tänä vuonna toivoin, että saisin molemmat tai edes jommankumman päivän vapaaksi, koska täytän uudenvuoden aikaan pyöreitä ja olisi kiva juhlistaa. No, en saanut, vaan olen tänäkin uutena vuotena aattona illan ja päivänä aamun töissä.
Kiinnostaisi tietää, onko tämän suhteen olemassa mitään käytäntöä? Kaikkien ystävieni työpaikoilla juhlapyhiä näytetään kierrätettävän niin, että työntekijät saavat olla vuoronperään vapaalla.
Kommentit (8)
Tasapuolinen pitää olla. Voi syyttää työpaikkakiusaamisesra, jos tietyt vuorot aina lankeaa yhdelle ja samalle, vaikka muitakin työntekijöitä on. Liiton luottamusmieheen yhteys.
Tarkista ensin, mitä työehtosopimuksessa ja työsopimuksessasi sanotaan. Keskustele sitten työvuorosuunnittelijan kanssa ja kysy perusteet. Jos perusteet ovat syrjiviä (esim. perheellisyys/perheettömyys) tai ympäripyöreitä, yhteys liittoon tai työsuojeluun. Auttaa asiaa, jos sinulla on näyttää työvuorolistoista mustana valkoisella (vaikka omat kalenterit, jos et pääse käsiksi vanhoihin listoihin), että vuorot ovat jakaantuvat epäoikeudenmukaisesti vuosien ajan.
Kai sinä ap kuulut liittoon?
Ja kun kerran kuulut liittoon, niin tiedät varmasti mitä työehtosopimus sanoo.
Jatka vaan kiukuttelua.
Kohta sulla on kaikki pyhät hyvinkin vapaita.
Niihin pyhäliksavuoroihinhan onkin tosi vaikea löytää tekijöitä SINUN tilallesi.
Happy holidays!
Mitään muuta ei ole pakko kun hengittää ja maksaa veroja.
Tuskin pomos on sua tullu kotoota aseella uhaten repimään töihin. Pakkohan sinne ei oo siis missään tapauksessa mennä. Monet ihmiset kuitenkin arvostaa sitä että saa pitää katon päänsä päälle, syödä ruokaa ja säilyttää yksityisyytensä ilman tilivelvollisuuksia viranomasille.
Eiköhän sun tilalle sinne joku löydy tekemään ne pyhätki.
Saa