Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sektiolla synnyttäneiden virtsavaivat

Liruttelija
08.12.2017 |

Haluaisin löytää kohtalotovereita sektion jälkeisiin virtsaamisvaivoihin... Neuvolan mukaan ovat yleisiä, mutta netistä googlailemalla löytyy tosi vähän mitään tietoa/kokemuksia.

Olen siis synnyttänyt kahdesti sektiolla, 06/2014 ja 08/2017 eli n. 3,5kk sitten viimeksi. Lisäksi samasta pystyviillosta tehty laparotomia 05/2008.

Nyt sitten erilaista virtsaoireilua tuon viimeisimmän sektion jälkeen (sektion jälkeen ilmeisesti katetroinnista johtuen 2 virtsatieinfektiota, jotka hoidettu antibiootein). Mm. tihentynyttä virtsaamistarvetta, tunnetta että virtsarakko ei tyhjene kunnolla- jos jään ponnistelemaan pöntölle niin vielä lirahtaa usemman kerran sekä tunne, että virtsaamisen jälkeen pissaa jäisi valumaan. Kuitenkin housut pysyy kuivana, eli joko kyse on vain tunteesta tai virtsaa tulee muutama tippa, joka ei kastele housuja. Virtsasuihku myöskin heikko, etenkin jos rakko ei ole aivan täynnä.

Neuvolalääkäri ja gynekologi tsekkailleet tilannetta molemmat kertaalleen. Kuulemma tyypillistä sektion jälkeen ja sinne on ehkä jäänyt joku pussukka (?) johon virtsaa jää. En täysin ymmärtänyt asiaa. Lisäksi kuulemma synnytyksen jälkeen (kuten myös minulla) limakalvot ohuet ja punoittavat, ja tämäkin altistaa virtsaongelmille. Tähän aloitettu paikallisestrogeeni, josta ei ainakaan vielä apua. Pissanäyte tutkittu toistuvasti pyynnöstäni ja se ok.

Itsellä ahdistus siitä, että paljonkohan sitä jäännösvirtsaa jää, virtaako se takaisin munuaisiin ja kohta käyn jossain dialyysissä. Tai katetroin ja kuljen vaipoissa lopun ikääni.

Kohtalotovereita?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ketään? :/

Vierailija
2/3 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa! Mulle tehtiin hätäsektio 5 viikkoa sitten ja meni semmoset 2 viikkoa, ennen kuin pystyin pissaamaan normaalisti. Sitä ennen ei pahimmassa tapauksessa tullut mitään tai sitten ohutta lirua vain... Olin ihan paniikissa, että joudun taad katetriin (vai mikälie se on), ja että mulle kehittyy virtsaumpi. Mut tosiaan 2 viikon ja hervottoman juomisen jälkeen homma alkoi pelittää. Tsemppiä!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua neuvottiin sektion jälkeen, että pitää käydä pissalla heti "normaalisti". Virtsasuihkua ei saa keskeyttää ja käydä vain oikeassa hädässä pissalla eikä kokeeksi (rakko voi tuntua ärsyyntyneeltä ja reagoida). Katetri otettiin pois nopeasti ja jalkeilla piti käydä samana päivänä. Ei jäänyt ihmeemmin vaivaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kolme