Kuinka sisustaa nuorekkaasti?
Minulla on ilmeisesti joku kolmenkympin kriisi päällä. Ahdistaa kun kotini näyttää samalta kuin keski-ikäisillä. Kun luen sisustusblogeja, niin tavarani ovat sellaisia kuin äitini ikäisillä. Kuinka jotkut 20-30 -vuotiaat laittaa kämppänsä?
Kommentit (33)
Sisusta mieluummin ajattoman klassisesti niin ei heti kyllästytä. Kaikki keski-ikäiset sisustavat joko niitä tylsiä design-koteja tai jos on romanttinen maku, se on aina se maalais-versio. Miksi ei koskaan raikkaan romanttista tai raikasta modernia? Design-kodit on niin nähty, etten tunnista niitä edes toisistaan sisustusblogeissa. Kummastakin saa valkoisia, mustia, harmaita, ruskeita tai vaikka vaaleanpunaisia jos siitä tykkää. Omalla maulla värimaailma.
Vierailija kirjoitti:
Ikea?
Mulla oli nuorempana sekalainen kokoelma suvun vanhoja keskenään epäsopivia... teepä sellainen.
Pitää käydä Ikeasta katsomassa mutta sielläkin on paljon sellaista mikä sopii keski-ikäisten kotiin. En vain tiedä miltä nuorekas asunto näyttää. Pitää alkaa seuraamaan nuoria youtubettajia ja katsoa miltä heidän asunnot näyttävät.
Ap
20-vuotiailla on vaaterekki, lehti- ja kirjapinoja, kauneimmat kengät esillä ja ikkunalaudalla sekalaisissa vintagepulloissa muutamia kukkia tai vihreitä oksia.
Tavaraa on vielä vähän ja se on sekalaista. Seinällä on printtejä, ei ns. oikeaa taidetta. Älä ainakaan osta Ikeasta saman sarjan huonekaluja.
Vierailija kirjoitti:
Sisusta mieluummin ajattoman klassisesti niin ei heti kyllästytä. Kaikki keski-ikäiset sisustavat joko niitä tylsiä design-koteja tai jos on romanttinen maku, se on aina se maalais-versio. Miksi ei koskaan raikkaan romanttista tai raikasta modernia? Design-kodit on niin nähty, etten tunnista niitä edes toisistaan sisustusblogeissa. Kummastakin saa valkoisia, mustia, harmaita, ruskeita tai vaikka vaaleanpunaisia jos siitä tykkää. Omalla maulla värimaailma.
Tuo on totta. Klassinen sisustus on hyvä idea. Olen säästänyt rahaa designiin mutta jätän niiden oston väliin.
Ap
No, nuorten koti on rakennettu viihde-elektroniikan ehdoilla, tosin telkkaria ei välttämättä ole eli siitä nyt heti eroon ja tilalle läppäripöytä ja ostat mäkin siihen pöydälle.
Osta sellaista, mistä tykkäät. Meillä on värejä sohvissa ja tekstiileissä, muutoin puuta (tammea) ja valkoista metallia.
Oli muuten viime vuonna ihan helvetin vaikea löytää sohvaa, joka ei olisi ollut musta, harmaa, valkoinen ja ei-divaanillinen, mutta silti tyylikäs, ajaton ja hyvä istua.
Ja tosiaan, minimalistista. Nykyajan liikkuvassa elämäntavassa ei ole tilaa ylenmääräiselle tavaralle, esim. itse olen nyt muuttamassa maasta toiseen pysyvästi ja on kaksi matkalaukkua vaan, tavaraa ei tosiaan tarvitse haalia pula-ajan mentaliteetilla.
Vierailija kirjoitti:
20-vuotiailla on vaaterekki, lehti- ja kirjapinoja, kauneimmat kengät esillä ja ikkunalaudalla sekalaisissa vintagepulloissa muutamia kukkia tai vihreitä oksia.
Tavaraa on vielä vähän ja se on sekalaista. Seinällä on printtejä, ei ns. oikeaa taidetta. Älä ainakaan osta Ikeasta saman sarjan huonekaluja.
Tuo Ikea vinkki on hyvä. Vaaterekeistä en pidä, en osta lehtiä ja kirjat lainaan kirjastosta. Voisin hankkia kenkätelineen ja pistää siihen parhaat kenkäni. Nyt kaikki kengät ovat kaapin sisällä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Osta sellaista, mistä tykkäät. Meillä on värejä sohvissa ja tekstiileissä, muutoin puuta (tammea) ja valkoista metallia.
Oli muuten viime vuonna ihan helvetin vaikea löytää sohvaa, joka ei olisi ollut musta, harmaa, valkoinen ja ei-divaanillinen, mutta silti tyylikäs, ajaton ja hyvä istua.
Asuntoni kaipaa väriä. Nyt se on musta-valko-harmaa.
Ap
Paljon valkoista ja Ikeaa. Vaihda matto jos se on nyt sellainen keski-ikäisten lentävä matto.
Vierailija kirjoitti:
Ja tosiaan, minimalistista. Nykyajan liikkuvassa elämäntavassa ei ole tilaa ylenmääräiselle tavaralle, esim. itse olen nyt muuttamassa maasta toiseen pysyvästi ja on kaksi matkalaukkua vaan, tavaraa ei tosiaan tarvitse haalia pula-ajan mentaliteetilla.
Tuo minimalistisuus sujuu minulta hyvin jo nyt. Ap
Sain jo nyt hyviä vinkkejä. Vaihdan puupöydän valkoiseen Ikean pöytään. Jätän designtuolit ostamatta, vaihdan harmaan sohvan johonkin värikkäämpään ja matto olisi hyvä olla yksivärinen ja klassinen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mä ostin viime vuonnna sohvan joka on ei-divaanillinen, mutta silti tyylikäs, ajaton ja hyvä istua. Väri- ja kangasvaihtoehtoja oli jotain 500.
Mä olen kolmekymppinen, ja koti on sisustettu vintage- ja antiikkihuonekaluilla, muutamilla design-hilpehööreillä, perityllä tauluilla ja taidegrafiikalla. Ikeasta on lähinnä pieniä käyttöesineitä. Laadukkaat mittatilaustekstiilit (verhot, sohvatyynyt, päiväpeitteet) antavat myös ryhdikkään ja laadukkaan fiiliksen, jos muuten ei halua ostaa mitään arvokkaampaa.
Mun mielestä paras vinkki sisustukseen on kerroksellisuus: eri aikakausien esineitä luontevasti ja väjästi. jos kaikki on kerralla hankittu ruotsalaiselta luontopolulta, tulee vaikutelma jostain majoitusliikkeestä.
Mutta onneksi tärkeintä on se että itse tykkää.
Katselen paljon parikymppisten tubettajien videoita, vaikka keski-ikäinen olenkin. Sisustusvideot ovat aina samaa: pelkistettyä mustaa ja valkoista (enemmän valkoista), huonekalut Ikeaa ja seinillä erilaisia kehystettyjä sisustusjulisteita. Muutamia koristejuttuja HM Homesta. Kengät usein avohyllyssä esillä, samoin korut ja aurinkolasit organisoitu esille.
Kaikilla trendijuttuja, kuten skandinaavisia ruokapöydöntuoleja, salmiakkiruutuisia vaaleita mattoja. Youtubesta löytyy paljon näiden kaksikymppisten sisustusvideoita.
Minimalismi on varmaan yksi avainsana. Nuorilla ei ole edes kerennyt sitä tavaraa kertyä. Monet nuoret ovat myös hyvin tiedostavia, ja välttelevät kerskakulutusta ja koristeroinan hankkimista.
Vierailija kirjoitti:
Katselen paljon parikymppisten tubettajien videoita, vaikka keski-ikäinen olenkin. Sisustusvideot ovat aina samaa: pelkistettyä mustaa ja valkoista (enemmän valkoista), huonekalut Ikeaa ja seinillä erilaisia kehystettyjä sisustusjulisteita. Muutamia koristejuttuja HM Homesta. Kengät usein avohyllyssä esillä, samoin korut ja aurinkolasit organisoitu esille.
Kaikilla trendijuttuja, kuten skandinaavisia ruokapöydöntuoleja, salmiakkiruutuisia vaaleita mattoja. Youtubesta löytyy paljon näiden kaksikymppisten sisustusvideoita.
Pitää alkaa katsomaan noita videoita ja hakea inspiraatiota.
Ap
Tässä jotain trendijuttuja:
- paimentolaismatto, paksu ja pehmeä
- nahkarahit
- sametti
- Mix and Match - ei kaikki samaa tyyliä
- taulukollaasit - kehysten ei ole pakko sopia yhteen
- joku yksittäinen antiikkihuonekalu ja siihen ympärille moderneja huonekaluja
- viherkasvit
- näyttävät pöytävalaisimet esim. sohvan molemmilla puolin tai sivupöydällä
- metallinsävyt ja marmoripinnat
- raikkaus ja vaaleus, mutta ei kliinisellä tavalla, vaan yhdistetään siihen pehmeitä ja luonnollisia materiaaleja kuten punottuja koreja, tammea jne.
Tavallaan kyse on siis kontrastien luomisesta ja tasapainosta. Tammipöydän päälle sopii betoniset kynttilänjalat, lasipöydän päälle sopii puutarjotin, metallijakkaralle lampaantalja jne. Sillä tavalla luodaan kerroksellisuutta tilaan ja sitä on mielenkiintoista katsoa. Makkarissa mielenkiintoa voi tuoda petauksella. Yhdistä useaa eri kuviota, esim. pienikuvioiset lakanat, koristetyynyt joissa suurempia kuvioita. Laita päälle päiväpeitto joka ei peitä koko sänkyä. Pehmustettu sängynpääty on myös tosi muodikas.
Ikea?
Mulla oli nuorempana sekalainen kokoelma suvun vanhoja keskenään epäsopivia... teepä sellainen.