Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Masentunut/ahdistunut: onko sinulla varaa hoitoon?

Vierailija
08.12.2017 |

Mietin tässä, että haluaisin hakeutua hoitoon, koska arjen asiat alkaa kärsiä, kun koko ajan ahdistaa. Luulen vain, etten saisi kelalta tukea, koska olen vielä periaatteessa työkykyinen ja nippa nappa hoidan lapsen ja kodin kunnialla. En varmaan ole tarpeeksi sairas, vaikka on pakko-oireita, jatkuva ahdistus, ärtyneisyys koko ajan, muisti on tosi huono. Kuvittelen koko ajan että joku suuttuu mulle, tai jotain kamalaa tapahtuu.

Mitähän lääkkeet ja terapia suunnilleen maksaa? Paljonko teillä menee kuussa rahaa hoitoon? Mietin, onko perus palkansaajalla varaa omakustanteena hoitaa päänsä kuntoon.

Nyt The way, luin toisesta keskustelusta, että lastensuojelu oli saman tien kotiovella, kun muuan perheenäiti halusi apua omaan oloonsa. Pitääkö siihen varautua?

Viisastelijoita en halua tähän keskusteluun. Turha luulla, etten olisi jo yrittänyt auttaa itseäni omin keinoin!!

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimusten mukaan nettiterapia on yhtä toimivaa kuin naamakkain annettukin. Ja halvempaa. Myös erilaisia vertaisryhmiä kannattaa kokeilla. Oikea terapeutti maksaa siinä 80 € /kerta.

2/14 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei ap.

Eri kunnissa on tarjolla erilaisia mielenterveyttä tukevia palveluja. Joissain psykiatrian poliklinikka tarjoaa terapiaa.  Joissain terveyskeskuksissa taas psykiatrista sairaanhoitajaa voi tavata maksuttakin. Yksityiseen terapiaan voi saada Kelalta tukea lääkärinlausuntojen perusteella, mutta siitä jää omavastuu maksettavaksi. Eli se ei ole täysin ilmaista, tuettua kyllä, mutta silti omavastuuta voi jäädä kymppejä per kerta.

Älä missään nimessä jätä hakeutumatta hoitoon lastensuojelun pelossa. Ensinnäkin lapsi voi paremmin, jos hoidat itseäsi, mutta toisekseen, vanhemman sairaus ei sinänsä ole lastensuojelun tarve. Vaan ainoastaan lapsen hyvinvointi ratkaisee sen. Jos last.suojelu tulisi kuvioon, se olisi lapsen hyväksi, jotta lapsi saisis tukea.

Rohkaisen siis hankkiutumaan avun piiriin viivyttelemättä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lääkkeisiin menee kympin verran kuussa, välillä vähän enemmän. Terapiaan mulla ei ole varaa. Lastensuojeluun ei ole kukaan tehnyt mitään ilmoituksia, eikä tässä kohtaa ole kyllä tarvettakaan. Nyt olotilaa ahdistaa se, että jäin nyt syksyllä työttömäksi.

Vierailija
4/14 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin minulle psykiatri sanoi, että yksi peruste kelan tukemaan terapiaan on työkyvyn säilyttäminen. Asia on minullakin vireillä ja varmaan kevättalvella pääsisin aloittamaan. Lääkkeet maksaa runsaan kympin kuukaudessa, riippuu tietysti lääkkestä ja annostuksesta. Paljon kalliimpiakin on. Älä missään tapauksessa jätä huolehtimatta omasta hyvinvoinnistasi vain sillä verukkeella, ettet ehkä saisi apua. Ennen psykoterapiaan pääsyä on monilla paikkakunnilla myös mahdollisuus maksuttomiin psykologin tai psykiatrisen sairaanhoitajan keskusteluaikoihin. Yleisesä parjauksesta huolimatta ne eivät ole lainkaan huono vaihtoehto.

Vierailija
5/14 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä minä sinne hoitoon haluaisikin, että lapsella olisi parempi äiti. Pitääpä yrittää päästä jonkun ammattilaisen juttusille!

Vierailija
6/14 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ollut. Yths olisi lähettänyt mut kelan tukemaan terapiaan, mutta ei mulle ollut taloudellisesti mahdollista mennä edes siihen.

Vierailija
7/14 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettiterapiaa http://headsted.com

Vierailija
8/14 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenterveystoimistosta saa ilmaiseksi psykiatrisen sairaanhoitajan palveluita, ja kohtuuhinnalla lääkärin. Suosittelen.

Äideillä valtavan yleinen vaiva, ja tunnen lukemattomia naisia, joilla on ollut mielialalääkitys pikkulapsiaikana, eikä mitään puhetta lastensuojelusta. Fiksuja koulutettuja pärjääviä naisia.

Joten hae apua ihan huoletta. Iloa ja voimia!

Vierailija
9/14 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on masennuspainotteinen 2-suuntainen ja olen osatyökykyinen. Ei ole varaa kuntouttavaan psykoterapiaan. Jos olisin joka kuukausi toimeentulotukiasiakas eikä olisi osa-aikatyötä, voisin ehkä saada terapian omavastuuosuuden sossusta. Kelan korvaamaan psykoterapian omavastuu olisi noin 100€/kk, jos käy kerran viikossa. Lääkkeisiin menee n.600€/vuosi, tästä summasta n. puolet psyykenlääkkeisiin.

Vierailija
10/14 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan tukeman terapiapäätöksen saa kaikki jos vain hoitava psykiatri puoltaa terapiaa. Kuntoutusterapia. Kelan osuus on n 57 e ja asiakas maksaa lopun.

Vierailija
11/14 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa terapian saamisessa on sellainen tavallaan hassu juttu, että siksi että olet vielä työkykyinen, todennäköisemmin saat sitä. Ei siinä ihmisistä niin välitetä, kun mietitään kuka saa yhteiskunnan tukemaa terapiaa, vaan halutaan vain potentiaaliset veronmaksajat pysymään veroja maksavina työntekijöinä, eikä tukien nettosaajina kuten mt-syistä eläkeläisinä. Sitten kun on niin huonossa kunnossa että mietitään eläkettä jo, niin ei tipu kuin neuroleptireseptejä.

Vierailija
12/14 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu, että luulet, että todellinen terapeutti voisi antaa sinulle jotain enemmän. Ei se voi. Löydät paljon enemmän vastauksia lukemalla itse. Terveisiä 10 vuoden terapia kokemuksella ja silti olen itse etsimällä löytänyt ne toimivat jutut jotka terapeutti "on todennut hyviksi ja sopiviksi".. Ei sillä terapeutilla oikeasti ole mitään sellaista annettavaa mitä et itse voisi löytää.

Vierailija
13/14 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mene lääkäriin ja sano, että olet voinut huonosti jo pidempään. Että pelkäät nyt työkykysi puolesta, että haluat jaksaa vastaisuudessakin työelämässä ja äitinä, ja että tarvitset siihen apua nyt, ennen kuin tilanne pääsee pahaksi. Pääset luultavasti aluksi psykiatriselle sairaanhoitajalle, joka kartoittaa tilannettasi ja tarvittaessa suosittelee lääkärille, että saat lähetteen psykiatrian poliklinikalle. Poliklinikalla pääset tapaamaan psykiatria ja saat keskusteluaikoja psykologille, nämä käynnit ainakin Helsingissä maksuttomia. Tilannettasi kartoitetaan taas muutaman kuukauden ajan ja mikäli todetaan että hyötyisit kuntoutuspsykoterapiasta, psykiatri kirjoittaa Kelalle lausunnon ja sinä laadit sen oheen hakemuksen. Kelan tukemasta terapiastakin joutuu maksamaan omavastuun (joitakin kymppejä per käynti), mutta itsensä kuntouttamiseen käytetty raha on paras sijoitus, minkä ihminen voi tehdä. Yksityisellä terapiaan toki pääsee saman tien, jos on varaa maksaa jopa 100€ käynniltä.

Vierailija
14/14 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuntuu, että luulet, että todellinen terapeutti voisi antaa sinulle jotain enemmän. Ei se voi. Löydät paljon enemmän vastauksia lukemalla itse. Terveisiä 10 vuoden terapia kokemuksella ja silti olen itse etsimällä löytänyt ne toimivat jutut jotka terapeutti "on todennut hyviksi ja sopiviksi".. Ei sillä terapeutilla oikeasti ole mitään sellaista annettavaa mitä et itse voisi löytää.

Muuten hyvä, mutta luuletko, etten olisi yrittänyt? Kaikenlaista tullut luettua viimeiset 10 vuotta, mielialaan liittyen, mutta keskittymiskyky on nykyään aika huono. Siksi haluan apua toiselta ihmiseltä, edes aluksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän seitsemän