Työ"kaverit" jätti kutsumatta pikkujouluihin :(
Mun on aivan pakko tänne avautua, kun oma mieli on jotenkin niin sekaisin ja surullinen.
Muutan vähän yksityiskohtia, tunnistusvaaran vuoksi, mutta luulen että joku silti tunnistaa :D
Eli meillä töissä ei tänä vuonna juhlittu virallisia pikkujouluja. Työpaikka on jakautunut erillisiin osastoihin ja sain viikonloppuna tietää, että tällä hetkellä kaikki muut oman osastoni työkaverit ovat kokoontuneet näistä yhden luo viettämään pikkujouluja, paitsi minä ja eräs toinen osastolainen. Työvuorot ja kaikki oli järjestetty nämä pikkujoulut huomioonottaen, eli tästä on tiedetty jo viikkoja. Itselläni on todella petetty olo, en pysty käsittämään, kuinka joku voi olla noin törkeä... Ja tämähän ei ole ollut vahinko, vaan jo aiemmin juonittiin, kuinka jätetään tämä toinen kutsutta jäänyt pois eräistä toisista kekkereistä. (Ja tässä työkaverissahan ei ole mitään vikaa, ihan kiva tyyppi!) Minä en juoninut, minulle vaan kerrottiin tästä ideasta. Ärsyttää itseäni, että olin silloin vain hiljaa, vaikka päässäni ajattelin että ei hemmetti mitä touhua! Kyseessä on vieläpä aikuiset ihmiset neljänkympin molemmin puolin. Mukana menossa myös osastoni päällikkö, tietysti.
Olen vain niin loukkaantunut etten edes tiedä miten toimia, miten minun tulisi käyttäytyä töissä. Saanko osoittaa mieltäni, vaikka tiedän sen kääntyvänkin niin, että minä olen se pahis tässä :( Olen töissä aina ollut ihan hirmu mukava ja avulias, en tiedä mitä niin pahaa olen tehnyt, että tämän ansaitsen. Kaikki se jousto ja työ... Ja tämä on palkinto. Onko muilla vastaavia kokemuksia tai vinkkejä kuinka hoitaa tilanne? En halua olla yhtä lapsellinen ja alhainen ihmisenkuvatus kuin muut. Enkä tähän tilanteeseen potkujakaan halua, ainakaan ennen kuin uusi työ on löytynyt.
Niin törkeää, etten edes tiedä mitä ajatella.
Kommentit (42)
Mitä menetit? Huonoa seuraa eikös?
Älä ota koko asiaa edes puheeksi töissä. Hoida työsi, niin ettei sinulle päästä kostamaan mitään. Muuten ota etäisyyttä. Vaihda työpaikkaa, jos löytyy parempi.
Ovatpa törkeitä, kauhea tilanne. Jos olisi mahdollista vaihtaa työpaikkaa, alkaisin etsiä uutta. Ainahan se ei onnistu. Miksi tuollaisia k***päitä pitää olla olemassa? Olisin itsekin tolaltani tuollaisessa tilanteessa.
Omassa työpaikassa oli yksi henkilö sellainen, että jos hänelle ei henkilökohtaisesti ilmoitettu pikkujouluja sun muita tapahtumia niin hän aina piti sitä merkkinä ettei häntä haluta niihin. Todella rasittava tyyppi. Luonnollisesti koki että häntä kiusataan ja syrjitään.
Kaikille muille riitti että luki ilmoitustaululta
Samoja kokemuksia on. Sain vielä tietää tästä siten, että törmäsin tähän muuhun porukkaan, kun olin menossa mieheni kanssa oluelle. No, vaihdettiin sitten paikkaa. Otin asian puheeksi maanataina töissä ja kerroin kuinka paskamaista tommoinen on, ja kuulin sitten, että illanvieton 'järjestäjä' oli itse juoninut siten ettei ollut minua pyytänyt, eivätkä muut sitten lampaina pyytäneet kun huomasivat että en olekaan paikalla. No, muutama kuukausi sen jälkeen tämä illanvieton järkkääjä sai potkut ja jäi kiinni muustakin juonimisesta. Jäi harmittamaan kuitenkin, että kenessäkään ei ollut munaa puolustaa minua, koska aika varmasti tiedän ainakin muutaman olleen minun puolella. Olen vaihtanut jo työpaikkaa. Ehkä sinunkin työpaikalla on joku yksi joka sinua haluaa sorsia, eivätkä kaikki.
Ne on hei vaan työpaikkoja, ei teidän omia kavereita. Mitä väliä!
Vierailija kirjoitti:
Omassa työpaikassa oli yksi henkilö sellainen, että jos hänelle ei henkilökohtaisesti ilmoitettu pikkujouluja sun muita tapahtumia niin hän aina piti sitä merkkinä ettei häntä haluta niihin. Todella rasittava tyyppi. Luonnollisesti koki että häntä kiusataan ja syrjitään.
Kaikille muille riitti että luki ilmoitustaululta
Olisikin lukenut jossain :D olisi voinut kysyä olenko tervetullut. Tilanteeseeni tämä ei sikäli liity, että minua ihan oikeasti pimitettiin tästä. Kukaan ei näinä viikkoina sanallakaan maininnut mitään pikkujouluja, ei edes järjestäjä, vaikka oltiin samassa vuorossa juuri ennen. Ja olin ainoa tästä porukasta, jolle oli vuoro laitettu seuraavaan päivään. Koska en tulossa, voinkin olla yksin töissä. ":D"
Ap
Eräässä työpaikassa tykkäsivät keskenään järjestää tyttöjen peli-iltaa ym biletyksiä, mutta ei mua niihin kutsuttu. Kerran sentään kutsuttiin läksiäisiin !!!:D Ja niistä pippaloista piti jauhaa kaikkien kuullen,ettei kenellekään jääny varmasti epäselväksi mitä ovat suunnitelleet. Eräänlaista kiusaamista tuokin. Tosin empä tiiä menetinkö mitään, en välittäny niistä tyypeistä muutenkaan. Sinuna en välittäis.
MInä saan kutsua kotiini työajan ulkopuolella juuri ne ihmiset, jotka haluan kutsua. Ei tarvitse kysyä lupaa koko osastolta, jos haluan kutsua vain osan. Töissä ollaan töissä, vapaa-aika on omaa aikaa, eikä silloin tarvitse ajatella, kuka työpaikalla loukkaantuu mistäkin. Töissä riittää, että työtehtävissä porukkaa kohdellaan tasapuolisesti, työajan ulkopuolella ei tarvitse mittatikulla mitata, että kaikki saavat yhtä paljon elämästä.
Joten ap: sinua ei kutsuttu työkaverin luokse vapaa-ajalla. Se ei tarkoita, ettetkö olisi osa työyhteisöä, et vain ole osa tuon kutsujan kaveriporukkaa. En minäkään ole,mutta en rutise siitä tällä palstalla.
Siellä on porukan vetäjänä joku ilkeä ihminen. Ja toiset menvät kuin lampaat perässä. Älä välitä. Koska tiedät että olet parempi ihminen kuin tuo porukan vetäjä. Kun katsot häntä, laita mielessäsi hänet omalle paikalleen eli puoli metriä pienemmäksi kuin itse olet ja johan helpottaa. Ja naurattaa.
Vierailija kirjoitti:
Samoja kokemuksia on. Sain vielä tietää tästä siten, että törmäsin tähän muuhun porukkaan, kun olin menossa mieheni kanssa oluelle. No, vaihdettiin sitten paikkaa. Otin asian puheeksi maanataina töissä ja kerroin kuinka paskamaista tommoinen on, ja kuulin sitten, että illanvieton 'järjestäjä' oli itse juoninut siten ettei ollut minua pyytänyt, eivätkä muut sitten lampaina pyytäneet kun huomasivat että en olekaan paikalla. No, muutama kuukausi sen jälkeen tämä illanvieton järkkääjä sai potkut ja jäi kiinni muustakin juonimisesta. Jäi harmittamaan kuitenkin, että kenessäkään ei ollut munaa puolustaa minua, koska aika varmasti tiedän ainakin muutaman olleen minun puolella. Olen vaihtanut jo työpaikkaa. Ehkä sinunkin työpaikalla on joku yksi joka sinua haluaa sorsia, eivätkä kaikki.
Itseasiassa tämä kenen luona nämä juhlat oli haukkuu minua kuulemani mukaan seläntakana. On voinut olla tämän yhden idiootin aivotuksia, ainakin osittain. Mutta juurikin tuo, että miksi kukaan ei puolusta. Miksi kukaan ei kertonut, jos eivät ole mukana juonittelussa? Olen mielestäni tullut hyvin toimeen kaikkien kanssa, jutellaan aina ja naureskellaan yhdessä. Tunsin kuuluvani porukkaan. Sen sijaan tämä, jonka luona juhlat olivat, on varmasti yksi työpaikan vihatuimpia. Kaikki haukkuu sitä koko ajan ja paljon. Itse olen jopa välillä häntä puolustanut tai ollut vain hiljaa, kun muut haukkuu sitä minulle.
Ja vielä, että kavereiden kesken kekkerit ymmärrän, ja niitäkin työyhteisössäni on. Ei aina voi päästä sisäpiiriin. Mutta kun kutsutaan yksi oma osasto pikkujouluihin, niin silloin kutsutaan kaikki. Myös muut ovat vähintään niin olleet mukana, että ovat olleet hiljaa ja järjestäneet vuorot tietyllä tavalla. Ikävää kun ihan oikeesti tykkäsin niistä ihmisistä, yksikin kun on alottanu mun kanssa lähes samaan aikaan on ollu vähän niinku mun sellanen luotettava kaveri. Mutta ei, hänkin mukana menossa. Tuli todella petetty fiilis. :/
Kaverille tehtiin samalla tavalla. Tosi ilkeetä käytöstä kyllä, ei tulis itselle mieleenkään, että jättäis pari työkaveria kutsumatta ja muut kutsuttaisiin. Silti kuitenki kannattaa miettiä, että työkaverit on vaan työkavereita. Et oo töissä hakemassa muiden hyväksyntään vaan tekemässä töitä rahan eteen. Kannattaa jättää huomioimatta tuollainen käytös. Tiedän että se on vaikeaa ja varsinkin jos ei ennen ole joutunut kokemaan tuollaista käytöstä. Toisaalta ehkä oon väärä ihminen puhumaan tästä, koska olen aina joka työpaikassa ollut se ns. syrjitty ihminen ja siten tottunut siihen etten ole erityisen pidetty henkilö. Toisaalta oon ylpeä siitä, että nää tilanteet on vaan vahvistanut mua ihmisenä. En tarvitse enää kenenkään hyväksyntää, eikä pahan puhuminen tai muu selän takana kieroilu tunnu enää missään. Ja nyt pakko mainita, että olen aina todella ystävällinen kaikille ja huomioin muut (silti työpaikkajakiusaajat ottavat aina mut kohteeksi).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa tämä kenen luona nämä juhlat oli haukkuu minua kuulemani mukaan seläntakana. On voinut olla tämän yhden idiootin aivotuksia, ainakin osittain. Mutta juurikin tuo, että miksi kukaan ei puolusta. Miksi kukaan ei kertonut, jos eivät ole mukana juonittelussa? Olen mielestäni tullut hyvin toimeen kaikkien kanssa, jutellaan aina ja naureskellaan yhdessä. Tunsin kuuluvani porukkaan. Sen sijaan tämä, jonka luona juhlat olivat, on varmasti yksi työpaikan vihatuimpia. Kaikki haukkuu sitä koko ajan ja paljon. Itse olen jopa välillä häntä puolustanut tai ollut vain hiljaa, kun muut haukkuu sitä minulle.
Ja vielä, että kavereiden kesken kekkerit ymmärrän, ja niitäkin työyhteisössäni on. Ei aina voi päästä sisäpiiriin. Mutta kun kutsutaan yksi oma osasto pikkujouluihin, niin silloin kutsutaan kaikki. Myös muut ovat vähintään niin olleet mukana, että ovat olleet hiljaa ja järjestäneet vuorot tietyllä tavalla. Ikävää kun ihan oikeesti tykkäsin niistä ihmisistä, yksikin kun on alottanu mun kanssa lähes samaan aikaan on ollu vähän niinku mun sellanen luotettava kaveri. Mutta ei, hänkin mukana menossa. Tuli todella petetty fiilis. :/
Se on työpaikka, ei päiväkoti! Päiväkodissa voidaan vaatia, että joko kutsut koko ryhmän synttäreille tai et kutsu ketään, mutta työpaikalla et voi asettaa samanlaisia vaatimuksia. Töissä ollaan töissä, kaverit hankitaan muualta.
Juonittelu muuten ei ole pätevä syy irtisanomiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma, että kaikki muut tiesivät ennen pikkujouluja, että sinua ei ole kutsuttu?
Vierailija kirjoitti:
MInä saan kutsua kotiini työajan ulkopuolella juuri ne ihmiset, jotka haluan kutsua. Ei tarvitse kysyä lupaa koko osastolta, jos haluan kutsua vain osan. Töissä ollaan töissä, vapaa-aika on omaa aikaa, eikä silloin tarvitse ajatella, kuka työpaikalla loukkaantuu mistäkin. Töissä riittää, että työtehtävissä porukkaa kohdellaan tasapuolisesti, työajan ulkopuolella ei tarvitse mittatikulla mitata, että kaikki saavat yhtä paljon elämästä.
Joten ap: sinua ei kutsuttu työkaverin luokse vapaa-ajalla. Se ei tarkoita, ettetkö olisi osa työyhteisöä, et vain ole osa tuon kutsujan kaveriporukkaa. En minäkään ole,mutta en rutise siitä tällä palstalla.
Jep totta tuokin, silti jäi ikävä fiilis. Pitää vaan jättää tästä edespäin työt vain oikeesti töihin, ja ottaa etäisyyttä.
Ap
Anna olla, eipä tuolle mitään voi. Mun yksi työkaveri (jonka kanssa ajattelin että ollaan kavereita) niin poisti mut Facebookista. Meidän työporukasta mut pelkästään.
Vähän pahoitin mieltäni, mutta ei sille mitään voi..
Ei kannata ottaa tollasta liian tosissaan. Ne on vain työkavereita, ne valikoituu ihan sattuman kautta ja niitä tulee ja menee jatkuvalla syötöllä.
Kaikki eivät tykkää kaikista. Ei kai AP:kaan kutsu juhliinsa henkilöitä joista ei pidä?
En ottaisi asiaa esille, koska ei ollut virallinen tilaisuus. Varsinkaan, jos muita työpaikkakiusaamisen merkkejä ei ole ilmennyt. En kuitenkaan tekisi siellä mitään palveluksia enää ja alkaisin heti etsiä uutta työpaikkaa.