Kuka katsoi eilen elokuvan Valkoinen kaupunki?
Suomalainen elokuva. Mitä ajatuksia? Minua jäi vaivaamaan. Tapahtuukohan oikeasti sellaista??
Kommentit (4)
Pelkään että tapahtuu paljonkin. Lapset vieraannutetaan isistään.
Katsoin. Olin jo kauan sitten nähnyt samannimisen jakson sarjassa Irtiottoja, ja elokuva perustuu siihen. Pidin jaksoa melkein liian ahdistavana ja surullisena.
Juha Veijosen hahmo (naapuri) oli kauhea. Hirveää ajatella muuten, ettei voi mitenkään ennalta estää sitä, että joskus sattuisi muuttamaan sellaisen sosiopaatin naapuriin.
(spoiler) Vankilaan joutuneen Veli-Matin ahdinko meni ihan äärimmäisyyksiin, kun Hanna kertoi muuttavansa heidän yhteisten lastensa kanssa Ranskaan uuden miehen luokse.
Hetkittäin tuntui, onko Hannan hahmo karmeudessaan edes psykologisesti realistinen. Niin hirveä hän oli.
Toisaalta Veli-Matti itsekin teki monta huonoa valintaa, jotka osittain kuljettivat hänen ahdinkoaan pahempaan suuntaan.
(ISO SPOILER) Elokuvan loppu herätti minussa ristiriitaisia tunteita. V-M yritti itsemurhaa istuttuaan ensin kirkossa, jossa katseli ristiinnaulitun Jeesuksen kuvaa. En oikein osaa seurata tämän tapahtumasarjan logiikkaa; useimmiten nimittäin ihminen on siirtynyt toivon puolelle jo silloin, kun lähtee hakemaan hengellistä apua. Toisaalta epäonnistuttuaan itsemurhassa hän seisoi lumisessa maisemassa, auringonvalossa, toiveikkaamman näköisenä. Ehkä tämän voisi sittenkin nähdä symbolina Jeesuksen kuolemalle ja ylösnousemukselle; V-M:n henkinen kuolema ja uusi alku.
Tykkäsin elokuvan käsikirjoituksesta (esim. replikoinnista) sekä temmosta (esim. kohtausten pituudesta ja tarinankuljetuksen sujuvuudesta). Näistä ominaisuuksista pidin aikoinaan myös Irtiottoja-sarjassa.
Jep. Vieraannuttamista tapahtuu valitettamasti. Olikohan se PS Juho Eerola joka on siitä puhunut julkisuudessa.
Olen nähnyt. tapahtuu. yleensä tapetaan perheenjäseniä, eikä ihan vierasta.