Sepram ja alkoholi
Olen nyt vajaan viikon syönyt Sepramia. Kiire alkoholin läträämiseen ei ole ja tajuan, ettei sitä masentuneena kannata muutenkaan hirveästi juoda. En kuitenkaan tiedä kuinka kauan tätä joudun syömään ja siksi mietin, että joudunko välttelemään kaikenlaista alkoholinkäyttöä? Käyttöohjeessa lukee ettei alkoholia suositella. Pystynkö edes joskus ottamaan lasillisen viiniä?
Kommentit (6)
No ihan normaalisti voit ottaa. Itse oon käyttänyt yli 10 vuotta ja olen alkoholin suurkuluttaja.
Psykiatreilla tuntuu olevan noista melkoisesti käsityseroja että voiko masennuslääkettä + alkoholia käyttää samaan aikaan. Osa on tiukkoja, että lääkkeen teho menee jos juo, joten ei parane käyttää yhtään. Toiset taas sanoo että ihan normaalia elämää saa viettää, myös juhlia alkoholin kanssa. Itselläni ei tunnu alkoholi vaikuttavan lääkkeen tehoon mitään, eikä lääke alkoholin vaikutukseen. Olen joskus meinaan kokeillut olla 6 kk raittiina mutta ei vaikuttanut mitään ihmeempää mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
No ihan normaalisti voit ottaa. Itse oon käyttänyt yli 10 vuotta ja olen alkoholin suurkuluttaja.
Psykiatreilla tuntuu olevan noista melkoisesti käsityseroja että voiko masennuslääkettä + alkoholia käyttää samaan aikaan. Osa on tiukkoja, että lääkkeen teho menee jos juo, joten ei parane käyttää yhtään. Toiset taas sanoo että ihan normaalia elämää saa viettää, myös juhlia alkoholin kanssa. Itselläni ei tunnu alkoholi vaikuttavan lääkkeen tehoon mitään, eikä lääke alkoholin vaikutukseen. Olen joskus meinaan kokeillut olla 6 kk raittiina mutta ei vaikuttanut mitään ihmeempää mihinkään.
Okei. :) Itse tuskin mitään vodkaa vetäisin lärviin, ainakaan litrakaupalla.
Pelkään lähinnä että joku maksa menee paskaksi tai päänuppi sekoaa, vaikka lievä masennus kyseessä. :D
- ap
Kyllä joskus voit ottaa, ei kroppa eikä pää sekoa yhteisvaikutuksesta. Usein eikä paljon ei tietenkään pidä juoda: se sekoittaa muutenkin aivokemian moneksi päiväksi terveemmilläkin. Itselläkin ollut Sepram jo monta vuotta ja otan pari kaljaa satunnaisesti. Huoletta voit joskus juhlissa skoolata ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei. :) Itse tuskin mitään vodkaa vetäisin lärviin, ainakaan litrakaupalla.
Pelkään lähinnä että joku maksa menee paskaksi tai päänuppi sekoaa, vaikka lievä masennus kyseessä. :D
- ap
Maksa ei tuosta merkittävästi rasitu, ellet tosiaan juo jo muutenkin ihan silkkaa alkoholia sellaisia viikkoannosmääriä että sekin jo itsessään menee yli riskirajan.
Päänuppivaikutus on yksilöllinen ja täytyy kokeilemalla testata. Mitään vakavia riskejä tyyliin psykoosi ei ole, mutta joillain ihmisillä masennus voi 1-3 päiväksi tehdä sellaisen aivokemialaman että olo on erittäin tuskainen ja ahdistunut. Toisaalta on niitäkin joilla ennen lääkettä alkoholi vaikutti noin mutta lääkkeen kanssa ei tule ahdistusefektiä enää.
Annostus siis 20mg.
- ap