Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä kansallispuku, kun suvun tausta saamelainen, mutta itse ei ole?

Vierailija
04.12.2017 |

Itsenäisyyspäivän kynnyksellä havahduin taas kansallispukukaihooni ja jumituin samaan ongelmaan kuin ennenkin: Haluaisin kunnioittaa ja muistaa puvulla sukuni juuria, mutta sukuni historia sattuu olemaan saamelaista, mutta kielensä menettänyt jokunen sukupolvi sitten. En siis voi käyttää saamenpukua, koska en ole saamelainen. Toisaalta suomalaisenkaan kansallispuvun valitseminen jostain lähialueelta tuntuu vähän feikiltä.

Eli mitä pitäisi tehdä? (Muuta kuin valita isän puoleinen sukuhaara ja unohtaa äidin suvun juuret kokonaa tässä asiassa.)

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
04.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap haluais aloittaa taas saamelaisia parjaavan ketjun. Älä viitsi. Kulunut aihe.

Vierailija
2/7 |
04.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoittelen, jos täällä on ollut saamelaisia parjaavia viestejä. En vietä palstalla niin paljon aikaa, että olisin sattunut huomaamaan. Ei minulla ole mitään saamelaisia vastaan, miksi olisi?

Minulla vaan sattuu aidosti olemaan aloitusviestissäni kuvaamani tausta ja nyt itsenäisyyspäivän kynnyksellä noita kansallispukuja on tullut juhlissa vastaan, jolloin taas tuli mieleen, että olisipa hienoa omistaa kansallispuku itsekin.

t. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/7 |
04.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hankkisin sen saamelaispuvun sukutaustan takia. Yksi ja sama, vaikka joku näistä ammattivalittajista vetäisi hernettä nenään kaksin käsin.

Vierailija
4/7 |
04.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prototyyppi kirjoitti:

Itse hankkisin sen saamelaispuvun sukutaustan takia. Yksi ja sama, vaikka joku näistä ammattivalittajista vetäisi hernettä nenään kaksin käsin.

En haluaisi kuitenkaan loukata nykypäivän saamelaisiakaan, ymmärrän heidän suhtautumisensa hyvin, sillä sama kehityskulku mikä teki heidän kulttuuristaan uhatun, sai oman sukuni kadottamaan kielensä kokonaan.

Minä haluaisin puvun omasta taustastani, en tehdä tästä elämää suurempaa aihetta.

t. ap

Vierailija
5/7 |
04.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No otat yhteyttä näihin saamelaisiin ja kerrot sukujuuresi. Esim. Vuoden saamelainen Näkkäläjärvi. Hän osaa neuvoa.

Vierailija
6/7 |
04.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä päin isäsi on kotoisin? Etkö voisi hankkia sen seudun pukua.  Puolet juuristasi joudut kuitenkin  unohtamaan, jos  kansallispuku sen ratkaisee.

Vierailija
7/7 |
04.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin en nyt ymmärtänyt että mikä vika siinä toisen vanhemman suvussa oikein on? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kolme