Mitäs jos opiskelisin lääkäriksi?
Opiskelen tällä hetkellä sairaanhoitajaksi ja ala tuntuu mielenkiintoiselta. Kaipasin silti enemmän haastetta opiskeluun ja lääketiede kiinnostaa enemmän. Biologia on aina ollut lempiaineitani ja täällä koulussa anatomia ja fysiologia myös.
Opiskeluaika, pääsykoe tai opiskelun rankkuu ei kauhistuta, ehkä jopa kiinnostaa. Lääkäri on aina ollut sellainen ammatti, mitä olen pitänyt hyvänä vaihtoehtona kaikista ammateista. Alalla kiinnostaisi myös erilaiset erikoistumismahdollisuudet. Kaikista eniten haluaisin opiskella psykiatriksi. Kyllä, tiedän mitä se vaatii, eikä se haittaa minua.
Mitä mieltä, olisiko minusta lääkäriksi?
Kommentit (13)
Miksipä sinusta ei olisi, ei lääkärit mitään ihmemiehiä/-naisia ole. Suomen yliopistoissa ei sellaista tiedekuntaa olekaan, etteikö normaalijärkinen ihminen pystyisi siitä selviytymään.
Siitä vaan yrittämään mut eipä se niin kummoinen ammatti kuitenkaan loppujen lopuksi ole.
Bilsan lisäksi täytyisi olla fysiikka hanskassa, matematiikassakin keskivertoa parempi.
Vierailija kirjoitti:
Bilsan lisäksi täytyisi olla fysiikka hanskassa, matematiikassakin keskivertoa parempi.
Fysiikka sujuu lukiotasoisesti. Opiskelin siellä muistaakseni 6 kurssia. Matikka on aina ollut 9 tai 10.
Mitkä on hyviä lääkärin ominaisuuksia ihmisissä?
Miksi ihmiset peukuttaa ap:n kirjoituksia? :D
Vierailija kirjoitti:
Matematiikkaa ei tarvitse osata kuin sen verran, että fysiikan ja kemian laskut onnistuu. Mitään muuta matematiikkaa ei ainakaan pääsykokeessa ole.
Vierailija kirjoitti:
Siitä vaan yrittämään mut eipä se niin kummoinen ammatti kuitenkaan loppujen lopuksi ole.
No sehän riippuu ihan siitä mitä lääkärintöitä tekee. Arvauskeskuksessa mummojen kitinän kuunteleminen ja syylien leikkaaminen reilun neljän tonnin liksalla on varmaan aika erilaista hommaa kuin vaikkapa kliinisen kemian erikoislääkärin hommat labrassa.
Minä lähdin laboratoriohoitajapohjalta 4 vuoden työssä olon jälkeen lääkikseen, pääsin ensi yrittämällä. Olin aineistokokeesssa kaikista hakijoista paras. Fysiikka ja kemia oli silloin myös pääsykokeissa. Kävin fysiikasta valmennuskurssin, kun lukiovuosista oli kuitenkin aikaa, kemia oli muistissa labrahoitajaopintojen kautta. Tämä oli 90-luvun alkupuolella, nyt takana 20 vuotta terveyskeskuslääkärin työtä, se oli se ura, jolle halusin, ja sinne päädyin, samassa työpaikassa vuodesta -97. Pari vuotta olen välillä ollut sairaalatyössä, se ei kuitenkaan viehättänyt. Laboratoriohoitajan työ alkoi mennä napin painamiseksi, ja halusin mielenkiintoisemman työn, halusin tietää niistä potilaista enemmän, kuin mitä kokeita oli määrätty. Nykyään teen 30 t / vko työaikaa ja tienaan käteen n. 3900 e / kk. Koen työni terveyskeskuslääkärinä erittäin mielekkäänä, vaikka ihan yleislääkäripohjalta tätä teen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matematiikkaa ei tarvitse osata kuin sen verran, että fysiikan ja kemian laskut onnistuu. Mitään muuta matematiikkaa ei ainakaan pääsykokeessa ole.
Niinpä, siis keskivertoa parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, siis keskivertoa parempi.
Ei sun tarvitse erikseen sanoa, että täytyy osata fysiikkaa JA matematiikkaa, kun pelkkä fysiikan osaaminen riittää. Matematiikantehtäviä ei ole ollenkaan.
No mistä tosta tietää onko susta lääkäriksi. Tottakai lääkäriksi jos yhtään rahkeet riittää onhan se nyt selvä.