Vähävaraisten joulu
Minkälainen joulu tulossa muilla vähävaraisilla perheillä? Tässä havahduin vasta kun olin laittamassa hakemusta jouluapua sivustolle, ja se oli jo päättynyt ja kuitenkin vasta 3.12 :/ No ei siinä sen kummempia, vietetään vaatimattomampi joulu tänä vuonna, eikös se joulumieli kuitenkin on ykkösasia :) lapsilleni olen tehnyt lahjaksi lapaset, villasukat, ostanut jotain slimeä? (joku villitys) ja karkkia (tein itse). Ja jouluna ruoaksi makaronilaatikkoa, porkkanalaatikkoa ja kalkkunaa :) saunaa meillä ei ole eli ei päästä joulusaunaan, mutta ei se kai niin tärkeää ole vaikka mukavaa olisikin.
Kommentit (16)
Ei sillä niin väliä löytyisikö muuta sivustoa, ihan mielenkiinnosta katselin jouluapujuttuja :) vaikka ahdistavalta tämä tuntuu kun "tuttu" neuvoi ostamaan itselle pätkän köyttä ihan itseäni varten.. tein edellispäivänä kahdelle naapurilleni piparkakkutalot ja lapseni veivät ne ja olivat olleet ihmeissään :) itse rakastan joulua ja lapseni myös, eivät vaan ymmärrä ettei minulla ole kaikkea tarjottavaa heille mitä haluavat.
Lapset (10 ja 15 v.) viettää aaton keskenään, koska olen silloin töissä. Lähden kotoa aikaisin aamulla ja tulen takaisin iltakymmenen maissa, jolloin mennään yhdessä joulusaunaan. Lahjaksi annan varmaan vaatteita, nuoremmalle pienen Lego-pakkauksen ja vanhemmalle koulurepun kun nykyinen on vähän rikki. Lapset saa isovanhemmiltaan villasukkia, kaulahuivit ja jotain pientä... ollaan köyhiä kaikki. Isältään lapset ei ole saanut mitään moneen vuoteen, ja tuskin tämä vuosi on poikkeus.
Riisipuuro valmistuu uunissa yön aikana. Päiväruokana on kinkkua ja lohikeittoa, jonka teen valmiiksi pakkaseen. Lapset saa leipoa pipareita ja joulutorttuja. Konvehteja ostetaan varmaan vasta joulun jälkeen, jolloin niitä saa kaupasta puoleen hintaan. Silloin meillä vietetään muutenkin "toista joulua", kun ollaan kaikki koolla.
Esim. diakoniasta voi saada maksusitoumuslapun ruokakauppaan, voisitte saada vähän enemmän täytettä joulupöytään.
En hae jouluapua mistään. Näillä mennään.. vähän harmittaa vaan kun en ole pienemmille 3 ja 1v saanut ostettua lahjaa mutta saavat avata isosiskojensa lahjoja myös :) (toivottavasti)
Vierailija kirjoitti:
En hae jouluapua mistään. Näillä mennään.. vähän harmittaa vaan kun en ole pienemmille 3 ja 1v saanut ostettua lahjaa mutta saavat avata isosiskojensa lahjoja myös :) (toivottavasti)
Ja terv. minä siis aloitusviestinlaittaja
Siis onko tämä ketju kalastusketju, että joku tarjoaisi apua vaatimattomalle joka ei apua pyydäkään?
Hae nyt jotkut pienet lahjat 1 ja 3 v. lapsille kirpparilta. Itse ainakin olen ostanut ihan käytettyjä lahjoja noin pienille.
Sos.toimiston kautta on saanut niitä 70 e arvoisia Hyvä joulumieli-lahjakortteja ruokakauppaan. Ei tarvitse välttämättä edes olla asiakas, kannattaa vaan kysyä kun saa niitä muutkin köyhät.
Itse aikanaan konkurssin tehtyäni olin tosi onnellinen siitä lahjakortista, sillä saimme tosi hienot jouluruuat.
Hyvää joulua! T. Köyhyydestä noussut 4 lapsen perhe
Vierailija kirjoitti:
Siis onko tämä ketju kalastusketju, että joku tarjoaisi apua vaatimattomalle joka ei apua pyydäkään?
Ei ole. En jaksa edes enää pyytää apua kun en ole sitä saanut. Olen vaatimaton, mutta myös surullinen siitä. Olisi helpottavaa osaa vaatia edes jotain apua tähän tilanteeseen. Ja vanhimmat lapseni alkavat olla siinä iässä, että jotain materiaa on saatava kun muutin kaverit saavat.
Lapsilisät tulee aatonaattona. Käy edes silloin tai aattona( monesti lelut jo alennukasessa) 1 ja 3 veelle edes pikku dublo paketti tai jotain pientä pehmolelu. Mietin omaa 3 v joka olisi kyllä pettynyt. Ihan hirveää ettei saa mitään omaa vain isosiskon paketteja katella. Itsekkin olen pienituloinen mutta aloitin joulun valmistelun jo monta kuukautta sitten.Molemmat saavat kokea joulunihmeen.
Varmasti vielä jotain keräyksiä. Itse olin tiukassa paikassa muutamia vuosia sitten ja sain apua diakonilta. Se oli iso juttu ja olen vieläkin kiitollinen.
Jos asutte kerrostalossa niin niissä on usein ilmainen taloyhtiön joulusauna siellä yleisessä saunassa.
Vierailija kirjoitti:
Lapset (10 ja 15 v.) viettää aaton keskenään, koska olen silloin töissä. Lähden kotoa aikaisin aamulla ja tulen takaisin iltakymmenen maissa, jolloin mennään yhdessä joulusaunaan. Lahjaksi annan varmaan vaatteita, nuoremmalle pienen Lego-pakkauksen ja vanhemmalle koulurepun kun nykyinen on vähän rikki. Lapset saa isovanhemmiltaan villasukkia, kaulahuivit ja jotain pientä... ollaan köyhiä kaikki. Isältään lapset ei ole saanut mitään moneen vuoteen, ja tuskin tämä vuosi on poikkeus.
Riisipuuro valmistuu uunissa yön aikana. Päiväruokana on kinkkua ja lohikeittoa, jonka teen valmiiksi pakkaseen. Lapset saa leipoa pipareita ja joulutorttuja. Konvehteja ostetaan varmaan vasta joulun jälkeen, jolloin niitä saa kaupasta puoleen hintaan. Silloin meillä vietetään muutenkin "toista joulua", kun ollaan kaikki koolla.
Monet kaupat myyvät joulusuklaita puoleen hintaan jo ennen joulua. Toivottavasti teidänkin lähellänne. :)
Joulumieli395 kirjoitti:
Minkälainen joulu tulossa muilla vähävaraisilla perheillä? Tässä havahduin vasta kun olin laittamassa hakemusta jouluapua sivustolle, ja se oli jo päättynyt ja kuitenkin vasta 3.12 :/ No ei siinä sen kummempia, vietetään vaatimattomampi joulu tänä vuonna, eikös se joulumieli kuitenkin on ykkösasia :) lapsilleni olen tehnyt lahjaksi lapaset, villasukat, ostanut jotain slimeä? (joku villitys) ja karkkia (tein itse). Ja jouluna ruoaksi makaronilaatikkoa, porkkanalaatikkoa ja kalkkunaa :) saunaa meillä ei ole eli ei päästä joulusaunaan, mutta ei se kai niin tärkeää ole vaikka mukavaa olisikin.
No mietipä, kun nyt niitä lahjoja pitää ihmisten lähteä ostamaan, pakata, viedä postiin ja postittaa, postin pitää kuljettaa ja saajan pitäisi vielä ehtiä paketti noutamaankin ennen aattoa. Ei tässä nyt enää kovin paljon ole aikaa. Ennen paketti meni parissa päivässä perille, nyt pitää varata pari viikkoa, kun paketit seilaavat ympäri maata eikä posti edes tiedä, missä ne seilaa.
Asumme vanhassa omakotitalossa ja sauna rakennus sen verran huonossa kunnossa ettei sinne uskalla mennä. Neuvolakäynnillä eilen valittelin millainen joulu tulossa ja sain lahjakortin ruokakauppaan.
Löytyisikö jotain toista sivustoa?
Missä päin Suomea asut?