Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ei huvita mennä vanhemmille jouluksi, kun lapsenlapsia saatuaan eivät enää kiinnostu meistä lapsettomista aikuisista lapsistaan

Vierailija
02.12.2017 |

Nyt viimeisimpänä niittinä äiti soitti ja ilmoitusasiana totesi, että ei sitten osteta aikuisille lahjoja, kun on jo tuota pikkuväkeäkin taas. No mikäpä siinä sitten, enhän minä voi pakottaa ketään ostamaan lahjaa itselleni, mutta olisihan se nyt ihan kiva saada vaikka pyjama tai joku kirja.

Meitä on siis kolme lasta, isosiskolla on kolme lasta itselleen ja minä ja pikkuveli ollaan +20-vuotiaita lapsettomia nuoria aikuisia. Jo pari viime joulua ovat olleet sitä, että kaikki meille aiemmin tärkeät jouluperinteet on muutettu sellaisiksi, että ne sopivat pikkulapsille. Ei enää käydä hautausmaalla myöhään illasta kun se on kauneimmillaan, ruoka syödään joskus yhdeltä että lapset pääsevät avaamaan pakettejaan kahdelta ja sitten pitää jaksaa koko loppuilta ihastella, miten nyt on niin lysti katsoa lasten iloa. Ei voi katsoa telkkarista minkään ihanan sarjan jouluspesiaalia kun ne eivät sovi lapsille ja niin edelleen. Ei siinä mitään, siskon lapset ovat kivoja, mutta jotenkin tosta joulusta huokuu niin se, että millään muulla ei ole väliä kuin sillä, että lapsilla on kivaa. Joulu on tosiaan lasten juhla, ja vain ja ainoastaan lasten tässä perheessä...

Melkein mietin että mitä jos jäisi vain kotiin, mutta sitäkin saa sitten selitellä eikä kehtaa sosiaalisen paineen vuoksi töissä kertoa, että jouluna makasin yksin omalla sohvallani käsi Julia-rasiassa ja katsoin romanttisia komedioita. Ja koska junaliikennöinti lakkaa jouluaattona, ei voi myöskään mennä vain jouluillaksi käymään, kun välimatkaa on kuitenkin melkolailla. Autoa ei ole käytettävissä.

Onko muilla tällaisia tuntemuksia, vai olenko minä vaan jotenkin hirveän inhottava ja itsekäs ihmisp*rse kun tällaisia kehtaan edes ajatella?

Kommentit (742)

Vierailija
181/742 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olin sisaruksista nuorin ja täytin loppuvuodesta 18 kun ekan kerran vanhemmat päättivät että jatkossa lahjoja vain lapsenlapsille koska aikuisten kesken turha vaihtaa lahjoja.  Asuin silloin vielä kotona ja siihen asti joululahjoja oli ostettu meille lapsille sekä lapsenlapsille. Minä olin silloin meistä ainut lapseton ja ainut joka asui vielä lapsuudenkodissa. Myönnän että vähän tai siis ihan reippaastikin sieppasi aattona kun en saanut ensimmäistäkään pakettia. En kokenut itseäni sinä jouluna vielä ihan aikuiseksi joten olin ostanut vanhemmilleni sekä kotona perheineen käyneille sisaruksillekin paketit. 

Viimeinen joulu kotona asuessani: Olin 18-vuotias lukiolainen. En saanut vanhemmiltani yhtään lahjaa. Katselin vierestä, kun noin 10-vuotiaat pikusisko ja pikkuveli aukoivat pakettejaan. Se oli ensimmäinen kerta, kun minulle ei annettu mitään.

Tuntui tosi pahalta. Yritin säilyttää kasvoni ja olla näyttämättä häpeääni.

Inhottavaa :( Oletko koskaan kertonut vanhemmillesi, kuinka pahalta se tuntui?

Vierailija
182/742 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketju herätti muutamia ajatuksia.

Ensimäiseksi. Meillä on neljä lasta, osa aikuisia jo. Koskaan ei lapset ole nälissään riehuneet jouluaattona odottamassa raivoten joulupukkia. Ollaan syöty aamupala ja lounasaikaan lounas ja se jouluruoka vasta illalla. Miksi on pakko paastota koko päivä, että lapset on kärttyisiä ja nälissään. Pukkia on jaksettu odottaa ihan hyvin. En tiedä miksi, mutta eivät kyllä koskaan riehuneet ja raivonneet, kun pukki ei tullut jo päivällä kahdelta. Miksi ette anna lahjoja jo aatonaattona, jos lapset ei malta odottaa lahjoja edes muutamaa tuntia.

Toinen. Itse olen iltatähti. Kirpaisi se totta kai, kun yhtäkkiä minun piti olla aikuinen 11 vuotiaana ja ymmärtää, että joulu on lasten juhla, eli vanhimman sisarukseni juhla. Onneksi meillä sai sentään katsoa telkkaria, eikä kuten ap.n tapauksessa telkkari kiinni, kun jouluohjelmat ei ole sopivia isonsiskon lapsille.

Toisaalta ihmettelen ap.n sisaruksen pokkaa, että kehtaa vaatia omien lasten takia koko jouluaaton ohjelman muuttamista, koska HÄNEN lapset haluaa joulupukin kahdelta ja HÄNEN mielestä jouluohjelmat ei ole lapsille suotavia. Hänhän se tässä itsekäs on. Todennäköisesti hänkin maksattaa jouluruoat vanhemmilleen. 

Ap.lle kehoitan vain, että vietä joulu itseksesi tai jos veljesi asuu lähelläsi, viettäkää yhteinen joulu jomman kumman kodissa. 

Niin mutta kun joulu vietetään isovanhempien kotona ja heidän järjestämänä ja maksamana.

Heillä on silloin oikeus päättää kuinka se menee.

Toki normaalisti ihmiset ottavat muitakin huomioon mutta jos isovanhempia ei yhtään kiinnosta " aikuisten" joulu ( henkevää ( ?) keskustelua, haudalla käyntiä, viinin lipitystä, pelien pelailua yms) niin kai he kotonaan saavat nauttia " lasten" joulusta.

Pitää ymmärtää että kun muuttaa kotoaan pois, niin ei se pysy ennallaan.

Vanhemmat saattavat nauttia kahdestaan asumisesta ja olla sitä mieltä että he itse päättävät millaisesta joulusta he pitävät.

Lasten vaan on lähdettävä pesästä ja kun tulevat käymään , on heidän tehtävänsä myös ottaa vanhempansa huomioon .

Oliko aloituksessa jotain viinin lipityksestä ja henkevästä keskustelusta ? Pitää lukea uudelleen, mutta jos oikein muistan, ei ap niitä vaatinut.

Miksi kukaan ei kyseenalaista sitä isompaa sisarusta, joka vaatii vanhempiaan muuttamaan jouluaaton vieton tyystin hänen lastensa takia?

Miksi jotkut äidit luulevat, että heidän lapsensa on niin kaiken keskipiste, että koko suvun ja työpaikankin (meillä tällainen äiti vuorotyössä, jatkuvaa itkemistä työvuoroista) pitää pyöriä niiden lasten ympärillä.

No toki, jos isovanhemmat haluaa tähän lähteä, niin ei kannata sitten marista, jos nuoremmat lapset eivät paljon vanhempiensa luona käy, eikä tuo omia lapsiaankaan, jos niitä sattuu joskus tulemaan. 

Itse en ainakaan olisi ikinä kehdannut muutattaa vanhempieni ja sisaruksien joulunviettotapaa ja kieltää heitä katsomasta televisiota omien pilttieni vuoksi. Lapsienkin on hyvä oppia, etteivät he ole kaiken keskipiste.

Mistä tiedät että tämä lapsia saanut sisarus on ollut jotain vaatimassa?

Voihan olla että ap naama happamana mutristelee koko joulun niin että äitikin salaa toivoo ettei tulisikaan.

Olen nimittäin nähnyt tällaisen tapauksen kyllä, että niitäkin on .

Ja tosi lapsellista julistaa että ellei joulua vietetä niin kuin minä haluan, niin en tule ollenkaan.

Tiedätkö mitä, aika usein onkin parempi ihan kaikkien kannalta ettei sellainen tule.

Joulu ei pysy samana vuodesta toiseen, ei vaikka mikä olisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/742 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy olla todella kiitollinen, ettei tarvitse viettää joulua minkään kakaralauman kanssa. Puistattava ajatuskin.

Vierailija
184/742 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju on kyllä kamalaa luettavaa!

Minä minä minä... milloin ihmisistä on tullut näin itsekkäitä?

Vierailija
185/742 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketju herätti muutamia ajatuksia.

Ensimäiseksi. Meillä on neljä lasta, osa aikuisia jo. Koskaan ei lapset ole nälissään riehuneet jouluaattona odottamassa raivoten joulupukkia. Ollaan syöty aamupala ja lounasaikaan lounas ja se jouluruoka vasta illalla. Miksi on pakko paastota koko päivä, että lapset on kärttyisiä ja nälissään. Pukkia on jaksettu odottaa ihan hyvin. En tiedä miksi, mutta eivät kyllä koskaan riehuneet ja raivonneet, kun pukki ei tullut jo päivällä kahdelta. Miksi ette anna lahjoja jo aatonaattona, jos lapset ei malta odottaa lahjoja edes muutamaa tuntia.

Toinen. Itse olen iltatähti. Kirpaisi se totta kai, kun yhtäkkiä minun piti olla aikuinen 11 vuotiaana ja ymmärtää, että joulu on lasten juhla, eli vanhimman sisarukseni juhla. Onneksi meillä sai sentään katsoa telkkaria, eikä kuten ap.n tapauksessa telkkari kiinni, kun jouluohjelmat ei ole sopivia isonsiskon lapsille.

Toisaalta ihmettelen ap.n sisaruksen pokkaa, että kehtaa vaatia omien lasten takia koko jouluaaton ohjelman muuttamista, koska HÄNEN lapset haluaa joulupukin kahdelta ja HÄNEN mielestä jouluohjelmat ei ole lapsille suotavia. Hänhän se tässä itsekäs on. Todennäköisesti hänkin maksattaa jouluruoat vanhemmilleen. 

Ap.lle kehoitan vain, että vietä joulu itseksesi tai jos veljesi asuu lähelläsi, viettäkää yhteinen joulu jomman kumman kodissa. 

Niin mutta kun joulu vietetään isovanhempien kotona ja heidän järjestämänä ja maksamana.

Heillä on silloin oikeus päättää kuinka se menee.

Toki normaalisti ihmiset ottavat muitakin huomioon mutta jos isovanhempia ei yhtään kiinnosta " aikuisten" joulu ( henkevää ( ?) keskustelua, haudalla käyntiä, viinin lipitystä, pelien pelailua yms) niin kai he kotonaan saavat nauttia " lasten" joulusta.

Pitää ymmärtää että kun muuttaa kotoaan pois, niin ei se pysy ennallaan.

Vanhemmat saattavat nauttia kahdestaan asumisesta ja olla sitä mieltä että he itse päättävät millaisesta joulusta he pitävät.

Lasten vaan on lähdettävä pesästä ja kun tulevat käymään , on heidän tehtävänsä myös ottaa vanhempansa huomioon .

Oliko aloituksessa jotain viinin lipityksestä ja henkevästä keskustelusta ? Pitää lukea uudelleen, mutta jos oikein muistan, ei ap niitä vaatinut.

Miksi kukaan ei kyseenalaista sitä isompaa sisarusta, joka vaatii vanhempiaan muuttamaan jouluaaton vieton tyystin hänen lastensa takia?

Miksi jotkut äidit luulevat, että heidän lapsensa on niin kaiken keskipiste, että koko suvun ja työpaikankin (meillä tällainen äiti vuorotyössä, jatkuvaa itkemistä työvuoroista) pitää pyöriä niiden lasten ympärillä.

No toki, jos isovanhemmat haluaa tähän lähteä, niin ei kannata sitten marista, jos nuoremmat lapset eivät paljon vanhempiensa luona käy, eikä tuo omia lapsiaankaan, jos niitä sattuu joskus tulemaan. 

Itse en ainakaan olisi ikinä kehdannut muutattaa vanhempieni ja sisaruksien joulunviettotapaa ja kieltää heitä katsomasta televisiota omien pilttieni vuoksi. Lapsienkin on hyvä oppia, etteivät he ole kaiken keskipiste.

Mistä tiedät että tämä lapsia saanut sisarus on ollut jotain vaatimassa?

Voihan olla että ap naama happamana mutristelee koko joulun niin että äitikin salaa toivoo ettei tulisikaan.

Olen nimittäin nähnyt tällaisen tapauksen kyllä, että niitäkin on .

Ja tosi lapsellista julistaa että ellei joulua vietetä niin kuin minä haluan, niin en tule ollenkaan.

Tiedätkö mitä, aika usein onkin parempi ihan kaikkien kannalta ettei sellainen tule.
Joulu ei pysy samana vuodesta toiseen, ei vaikka mikä olisi.

Todella huono tekosyy sille, että jätetään osa omista perheenjäsenistä sivustakatsojiksi. Ihminen, aikuinenkin, saa todellakin olla pahoillaan, jos kukaan läheisistä ei välitä hänen toiveistaan ja hyvinvoinnistaan. Millainen perhe ja suku on kyseessä, jos ei saa sanoa että tuntuu pahalta, jos vielä sanomisen jälkeenkin aiheutetaan ihan tietoisesta pahaa mieltä?

Vierailija
186/742 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ajattelevat ne lapset ja lapsiperheen vanhemmat, jotka saavat muilta lahjoja, eivätkä anna kenellekään? Eikö heitä hävetä? Miten voi olla läsnä sellaisessa jatkotilanteessa, missä oma perhe saa kaiken, ja muut vain katsovat vieressä?

Minä en kyllä tuohon pystyisi, enkä ymmärrä, kuka pystyy. Ja itse olen kyllä ostanut aina kaikille lahjat.

Ja jos määrä on ongelma, sovitaan, että kaikki ostavat kolmelle lahjan, niin että kaikki saavat jotain, ei niin, että kolme saavat kaikki.

Kyllähän nuo lapsetkin tuossa kieroon kasvavat, kun eivät opi muita huomioimaan.

Vierailija
187/742 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sisko on lapseton ja mulla kolme lasta. Joulut vietetään niin, että sisko menee vanhemmillemme syömään yms ja illalla tulevat meille, kun pukki tulee. Muuten me ollaan kotona oman perheen kanssa. En edes tajua, miksi lapsiperheet haluavat kyläillä aaton jossain muualla, oma koti paras, ei tarvii tavaroita raahata edes takas.

Teidän pitää nyt luoda omat jouluperinteet. Ja sitten kun itse löydät itsellesi puolison, voitte ihan rauhassa viettää joulua ihan kahdestaan.

Vierailija
188/742 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ajattelevat ne lapset ja lapsiperheen vanhemmat, jotka saavat muilta lahjoja, eivätkä anna kenellekään? Eikö heitä hävetä? Miten voi olla läsnä sellaisessa jatkotilanteessa, missä oma perhe saa kaiken, ja muut vain katsovat vieressä?

Minä en kyllä tuohon pystyisi, enkä ymmärrä, kuka pystyy. Ja itse olen kyllä ostanut aina kaikille lahjat.

Ja jos määrä on ongelma, sovitaan, että kaikki ostavat kolmelle lahjan, niin että kaikki saavat jotain, ei niin, että kolme saavat kaikki.

Kyllähän nuo lapsetkin tuossa kieroon kasvavat, kun eivät opi muita huomioimaan.

Nuo lapset ovat varmaan niitä, pakettivuoren auki revittyään ihmettelevät eikö niitä ollutkaan enempää ja lahjamäärästä riippumatta haluavat leikkiä sisarusten lahjoilla.

Vierailija
189/742 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelempä vaan,miksi nämä lapsettomat sisaret tai veljet eivät koskaan viitsi nähdä sitä vaivaa ja järjestää vanhemmilleen tai sisarensa/veljensä lapsiperheelle ihanan jouluaaton . Vuosi toisensa jälkeenämä ns sinkut änkeää valmiiseen jouluun,vaikka säälistäkin kutsuttuna.Olisi oikeus ja kohtuus tehdä jutut vuorojouluin ja kutsua hyvissä ajoin ne ,joiden jouluihin on itse aiemmin mennyt. Ne sitten tulee ,ketkä haluaa,ilmoittaen hyvissä ajoin.Eikä se ole loukkaantumisen paikka .jos joku ei syystä tai toisesta tule.

Vierailija
190/742 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempani ovat kuolleet hiljattain ja heidän kuolemansa jälkeen joulu ei tunnu enää joululta enkä juhli joulua mitenkään. Uusia ihmisiä tavatessa joulun lähestyessä he automaattisesti tiedustelevat joulusuunnitelmistani ja tuntuu nololta vastata heidän uteluihinsa. Suomessa on paljon yksinäisiä ihmisiä tai sellaisia jotka eivät vietä joulua, esimerkiksi muslimit, jehovantodistajat ja juutalaiset. Olen harkinnut että vastaan seuraavaksi kun näitä kyselyjä tulee että uskontooni ei kuulu joulun vietto.

et pysty menemään Joulukirkkoon, ja laulamaan joululauluja, tai käymäään haudoilla? Sitähän se Joulu on, Jeesuslapsi syntyi maailmaan vapahtajaksi ,ei mitään muuta. 

Tätä se on kun ei edes tiedetä miksi Joulua juhlistetaan.

Juhlitko synttäreitä aina n. puolisen vuotta myöhässä? Jeesushan syntyi kesällä.

Vierailija
191/742 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaas nyt mullekkin! Jätetään nyt lahjat huomiotta. Mutta koko joulun ohjelma oli ap.lle sopimaton ja joulu piloilla. Jos paikalla on nyt vaikka 10 aikuista, miten ihmeessä se saadaan järjestettyä niin, että joulun vietto on juuri jokaista miellyttävä ohjelmineen ja sen aikatauluineen?

Vierailija
192/742 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas olin todella tyytyväinen, että se lahjojen ostaminen viimeinkin loppui lähes täysin, kun siskoni sai lapsia. Aikuiselle ihmiselle järjetön määrä roinaa. Mieluusti en haluaisi ollenkaan lahjoja aikuisille, mutta vanhempani haluavat jotain ostaa, joten ilmoitan epäsuorasti mitä tarvitsen ja saan sen lahjaksi.

Pidän myös siitä, että tavallaan joulutunnelman paine ei ole enää omilla harteillani. Lahjojen ostaminen lapsille ja heidän ilonsa katselu on oikeastaan se asia, joka on tehnyt joulun meidän perheessämme. Olen erittäin tyytyväinen, että minä en ole enää se lapsi, jonka odotetaan tätä joulutunnelmaa luovan, koska minä en nauti huomion keskipisteenä olosta, enkä myöskään välitä joulusta erityisemmin enää nykyään tai muutenkaan lahjojen antamisesta tai vastaanottamisesta. 

Vierailija
193/742 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on hyvä ketju!

Nyt moni ehtii vielä hiukan hiomaan joulusuunnitelmiaan siihen muotoon, ettei tarvitse kenenkään pahoittaa mieltään.

Eli muistiin: Tehdään joulu lapsille, mutta ei unohdeta välittää myös niistä aikuisista! :)

Parempaa joulua jokaiselle. :)

Vierailija
194/742 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempani ovat kuolleet hiljattain ja heidän kuolemansa jälkeen joulu ei tunnu enää joululta enkä juhli joulua mitenkään. Uusia ihmisiä tavatessa joulun lähestyessä he automaattisesti tiedustelevat joulusuunnitelmistani ja tuntuu nololta vastata heidän uteluihinsa. Suomessa on paljon yksinäisiä ihmisiä tai sellaisia jotka eivät vietä joulua, esimerkiksi muslimit, jehovantodistajat ja juutalaiset. Olen harkinnut että vastaan seuraavaksi kun näitä kyselyjä tulee että uskontooni ei kuulu joulun vietto.

et pysty menemään Joulukirkkoon, ja laulamaan joululauluja, tai käymäään haudoilla? Sitähän se Joulu on, Jeesuslapsi syntyi maailmaan vapahtajaksi ,ei mitään muuta. 

Tätä se on kun ei edes tiedetä miksi Joulua juhlistetaan.

Juhlitko synttäreitä aina n. puolisen vuotta myöhässä? Jeesushan syntyi kesällä.

Oletko koskaan kuullut tai lukenut Jouluevankeliumia?

Vierailija
195/742 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisaruksillani on kaikilla lapsia, yhteensä viisi ikävälillä 0-8v. Kaikki perhemme yhteisaika pyörii lasten ympärillä ja oma äitini ei pidä minuun juurikaan enää yhteyttä noin muutenkaan. Olemme vapaaehtoisesti lapseton pariskunta, mutta tykätään kyllä lapsista.

Viimeiset viisi joulua ollaan vietetty kahdestaan ja vietetään tulevatkin. Meillä ei ole paikkaa perheeni keskuudessa enää ja en sille mitään voi, vaikka se hyvin ikävältä tuntuukin.

Vierailija
196/742 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissatpöydällenosta kirjoitti:

Ihmettelempä vaan,miksi nämä lapsettomat sisaret tai veljet eivät koskaan viitsi nähdä sitä vaivaa ja järjestää vanhemmilleen tai sisarensa/veljensä lapsiperheelle ihanan jouluaaton . Vuosi toisensa jälkeenämä ns sinkut änkeää valmiiseen jouluun,vaikka säälistäkin kutsuttuna.Olisi oikeus ja kohtuus tehdä jutut vuorojouluin ja kutsua hyvissä ajoin ne ,joiden jouluihin on itse aiemmin mennyt. Ne sitten tulee ,ketkä haluaa,ilmoittaen hyvissä ajoin.Eikä se ole loukkaantumisen paikka .jos joku ei syystä tai toisesta tule.

Miksi pitäisi, eihän ne lapsiperheetkään kotonaan mitään järjestä? Kertaakaan en ole ollut sisarusteni luona jouluna.

Toisekseen, tässäpä taas tyypillinen itsekkään perheellisen ehdotus. Maksaahan se toki sulle saman verran kestitä pöydässäsi yhtä sinkkua, kuin sille sinkulle kestitä pöydässään koko sun suurperhettä. Not. Perheellisten mielestä se on aina reilu jako, että heidän perheensä saa yhdeltä ihmiseltä viisi lahjaa, ja vastineeksi he antavat sille ihmiselle yhden lahjan.

Vierailija
197/742 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaas nyt mullekkin! Jätetään nyt lahjat huomiotta. Mutta koko joulun ohjelma oli ap.lle sopimaton ja joulu piloilla. Jos paikalla on nyt vaikka 10 aikuista, miten ihmeessä se saadaan järjestettyä niin, että joulun vietto on juuri jokaista miellyttävä ohjelmineen ja sen aikatauluineen?

Eikö sen pitäisi olla tosi helppoa kun kyseessä on kuitenkin perhe ja suku, eikä vieraat ihmiset?

Jokaiselle jotakin, se on se onnistumisen kaava. Huolehtii vaan siitä että kukaan ei jää kokonaan ilman tai tule läiminlyödyksi. Eli tyylillä "sä et saanut haluaamaasi ruokailuaikaa, mutta pääset iltakirkkoon."

Avoin puhe on se keino jolla saa selville mitä kukakin haluaa ja mitä arvostaa. Ihmisiä on monenlaisia, toisella lahjat on turhia ja toiselle ne on tosi isoja eleitä ja kokee tulleensa muistetuksi ja arvokkaaksi.

Anna aina vähän enemmän mitä itse saat. :)

Vierailija
198/742 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se nyt ainakin olisi hyvä alku, että Kaija-täti saisi katsoa telkkarista jouluohjelmia, vaikka sisaruksillaan onkin lapsia. Siis oikeesti, eikö ne jouluohjelmat nyt yleensä ole koko perheen ohjelmia? En muista että niissä päivällä tulevissa ohjelmissa olisi paljonkaan gorea tai seksiä. :D

Vierailija
199/742 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikille täysin sopivaa siitä ei noin monella hengellä saa mitenkään, mutta olisi reilua että joulunviettoon otettaisiin jokaiselta edes joku tärkeä juttu. Tai sitten sanottaisiin ihan suoraan, että ei tarvitse tulla ollenkaan.

Vierailija
200/742 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, semmoinen ehdotus vielä, että voisivathan ne lapset leikkiä vaikka toisessa huoneessa, jos eivät kerran koko iltana mitään muuta tee, kuin leiki. Ne, joita kiinnostaa, voi mennä sinne ovensuuhun katselemaan niitä hymyillen. Muut voivat keskustella keskenään, katsoa televisiota tai mitä vaan.