Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei huvita mennä vanhemmille jouluksi, kun lapsenlapsia saatuaan eivät enää kiinnostu meistä lapsettomista aikuisista lapsistaan

Vierailija
02.12.2017 |

Nyt viimeisimpänä niittinä äiti soitti ja ilmoitusasiana totesi, että ei sitten osteta aikuisille lahjoja, kun on jo tuota pikkuväkeäkin taas. No mikäpä siinä sitten, enhän minä voi pakottaa ketään ostamaan lahjaa itselleni, mutta olisihan se nyt ihan kiva saada vaikka pyjama tai joku kirja.

Meitä on siis kolme lasta, isosiskolla on kolme lasta itselleen ja minä ja pikkuveli ollaan +20-vuotiaita lapsettomia nuoria aikuisia. Jo pari viime joulua ovat olleet sitä, että kaikki meille aiemmin tärkeät jouluperinteet on muutettu sellaisiksi, että ne sopivat pikkulapsille. Ei enää käydä hautausmaalla myöhään illasta kun se on kauneimmillaan, ruoka syödään joskus yhdeltä että lapset pääsevät avaamaan pakettejaan kahdelta ja sitten pitää jaksaa koko loppuilta ihastella, miten nyt on niin lysti katsoa lasten iloa. Ei voi katsoa telkkarista minkään ihanan sarjan jouluspesiaalia kun ne eivät sovi lapsille ja niin edelleen. Ei siinä mitään, siskon lapset ovat kivoja, mutta jotenkin tosta joulusta huokuu niin se, että millään muulla ei ole väliä kuin sillä, että lapsilla on kivaa. Joulu on tosiaan lasten juhla, ja vain ja ainoastaan lasten tässä perheessä...

Melkein mietin että mitä jos jäisi vain kotiin, mutta sitäkin saa sitten selitellä eikä kehtaa sosiaalisen paineen vuoksi töissä kertoa, että jouluna makasin yksin omalla sohvallani käsi Julia-rasiassa ja katsoin romanttisia komedioita. Ja koska junaliikennöinti lakkaa jouluaattona, ei voi myöskään mennä vain jouluillaksi käymään, kun välimatkaa on kuitenkin melkolailla. Autoa ei ole käytettävissä.

Onko muilla tällaisia tuntemuksia, vai olenko minä vaan jotenkin hirveän inhottava ja itsekäs ihmisp*rse kun tällaisia kehtaan edes ajatella?

Kommentit (742)

Vierailija
21/742 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuinen ottaa vastuun tunteistaan mutta ei pakota muita elämään mielensä mukaan. Jos tätä ei tajua, roikkuu kiinni jossakin, mitä ei enää ole. Jos jokainen tajuaisi tänä , ei niitä ikuisia riidanaiheita jouluna olisi.

Vierailija
22/742 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus ilmeisesti aikuiset jäävät lapsen tasolle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/742 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä minä luin? Aikuinen lapsi on mustasukkainen vanhemmilleen, kun nämä iloitsevat lapsenlapsistaan! Jos taas lapset olisivat ap:n, niin kaikki olisi hänen mielestään juuri oikein - eikös niin!?

Vierailija
24/742 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin sisaruksista nuorin ja täytin loppuvuodesta 18 kun ekan kerran vanhemmat päättivät että jatkossa lahjoja vain lapsenlapsille koska aikuisten kesken turha vaihtaa lahjoja.  Asuin silloin vielä kotona ja siihen asti joululahjoja oli ostettu meille lapsille sekä lapsenlapsille. Minä olin silloin meistä ainut lapseton ja ainut joka asui vielä lapsuudenkodissa. Myönnän että vähän tai siis ihan reippaastikin sieppasi aattona kun en saanut ensimmäistäkään pakettia. En kokenut itseäni sinä jouluna vielä ihan aikuiseksi joten olin ostanut vanhemmilleni sekä kotona perheineen käyneille sisaruksillekin paketit. 

Vierailija
25/742 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh huh :O

Vierailija
26/742 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä menemättä. Olen itse ollut tuossa iässä välillä mieluummin yksin jouluna. Minusta joulu romanttisia komedioita katsellen käsi Julia-rasiassa kuulostaa hyvältä joululta, eikä sitä ole pakko selitellä mitenkään sellaisille jotka ovat eri mieltä. Voit laskea jonkun valkoisen valheen töissä. Kuulostaa kyllä inhottavalta tuo vanhempiesi asenne. 

Vierailija
27/742 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ihan sama kokemus. Monta joulua matkustin Helsingistä Ouluun ja olin ilmaa, kaikille. Kaikki pyöri veljen lasten ympärillä. Minun jutut ei kiinnostaneet. Sitä jatkui noin viisi vuotta ja sen jälkeen en ole sinne jouluna mennyt. Eipä ole kukaan pyytänytkään. Siellä edelleen viettävät joulua keskenänsä, eikä kukasm koskasn edes soita. Arvaatteko, että olen etääntynyt veljestäni eikä huvita paljon sen lapsiakaan nähdä.

Vierailija
28/742 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsellista mustasukkaisuutta, kasva aikuiseksi.

Vierailija
29/742 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ap. Meillä on lapsi ja onhan se niin, että kaikki rupeaa helposti pyörimään sen lapsen ympärillä vaikka itse muuta yrittääkin. Entä jos lähdet jouluksi vaikka kylpylään tai reissuun esimerkiksi Tukholmaan, Tallinnaan tai johonkin muuhun Euroopan kaupunkiin. Nythän jouluksi sattuu ihan hyvin lomapäiviäkin.

Vierailija
30/742 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea uskoa, että on noin itsekkäitä aikuisia olemassa. Iskän ja äitin pitäisi passata samalla kaavalla kuin aina ennenkin aikuisia LAPSIA...! Ootte noloja. Todellakin, jää kotiisi, kaikki voittaa. 

Vierailija
31/742 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä meni siten, että kahta nuorempaa sisarusta juhlittiin aina opiskeluiden päätyttyä. Minua ei koskaan vanhimpana tai itse kustansin juhlani. Kun sitten menestyin parhaiten elämässä ja sain lapset luonnollisesti ensimmäisenä niin kyllähän isovanhemmat lapsenlapsiaan hehkuttivat. Siis minun talossani ja minun maksamillani jouluherkuilla oli sisaruksetkin kylässä. Voi miten säälittävä elämä jos vanhemmilleen on kateellinen siitä, että nauttivat suvun jatkumisesta ja lapsenlapsistaan. .

Vierailija
32/742 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kuvitella ku mökötät jossain nurkassa, kun Marjukka 4vee saa pyjaman ja sä et. Koita järjestää joku kohtaus.. Kunnon raivarit, josko sais äipän ja iskän jakamattoman huomion hetkeks!

Tai sitten vietät joulun omaan tapaan?

Vierailija
33/742 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taas mummolassa syödään vasta klo 19 ja avataan lahjat jälkkätin ja joulupukin visiitin jälkeen, koska perinne ja ei saa muuttaa, ja minä mietin viitsiikö mennä sinne odotuttamaan ja odotuttamaan lapsia ja toteamaan pian lahjojen avaamisen jälkeen että nyt kotiin ja nukkumaan.

Juu kyllähän niissä tavoissa voisi huomioida kaikki. Mikä estää aikuisia käymästä haudoilla illalla? Jos pikkulapset ei jaksa niin vanhempi voi jäädä heidän kanssaan kotiin (ja tarvittaessa järjestää oman hautuumaavierailunsa aiemmin).

Vierailija
34/742 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minuakin ärsyttää, kun omat vanhempani ovat laittaneet joulurutiinit uusiksi lastenlasten myötä. Joulupukki tulee jo päivällä, joten mitään ei ehdi tehdä, kun ilta menee lahjoilla leikkiessä. Ja olen sentään itsekin äiti. Ollaan aatto mieluummin anoppilassa, jossa pääsee joulusaunaankin, kun pukki tulee vasta illalla. Anoppilan joulu on minulle se lapsuuden joulu ja sen perinteen haluan välittää myös omille lapsilleni.

Vierailija
35/742 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Grow up...

Jos perinteiden muuttaminen harmittaa kovasti, niin siitä kannattaa varmaan puhua ääneen ja yrittää keksiä joku kompromissi. Lopulta se on kuitenkin niiden vanhempien päätettävissä, millaista joulua heillä vietetään - jos he haluavat järjestää joulun lastenlastensa ehdoilla, niin aikuisten on siihen sopeuduttava. Olette jo omat lapsuusjoulunne viettäneet ja nyt on seuraavan sukupolven vuoro.

Vierailija
36/742 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä minä luin? Aikuinen lapsi on mustasukkainen vanhemmilleen, kun nämä iloitsevat lapsenlapsistaan! Jos taas lapset olisivat ap:n, niin kaikki olisi hänen mielestään juuri oikein - eikös niin!?

Juuri niin!

Vierailija
37/742 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempani ovat kuolleet hiljattain ja heidän kuolemansa jälkeen joulu ei tunnu enää joululta enkä juhli joulua mitenkään. Uusia ihmisiä tavatessa joulun lähestyessä he automaattisesti tiedustelevat joulusuunnitelmistani ja tuntuu nololta vastata heidän uteluihinsa. Suomessa on paljon yksinäisiä ihmisiä tai sellaisia jotka eivät vietä joulua, esimerkiksi muslimit, jehovantodistajat ja juutalaiset. Olen harkinnut että vastaan seuraavaksi kun näitä kyselyjä tulee että uskontooni ei kuulu joulun vietto.

et pysty menemään Joulukirkkoon, ja laulamaan joululauluja, tai käymäään haudoilla? Sitähän se Joulu on, Jeesuslapsi syntyi maailmaan vapahtajaksi ,ei mitään muuta. 

Tätä se on kun ei edes tiedetä miksi Joulua juhlistetaan.

Vierailija
38/742 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta oli ihanaa nähdä sisarusten lasten jouluilo, kun olin itse nuori lapseton ja asuin poissa lapsuuden kodista. Muistan , että itse vielä ehdotin, ettei osteta aikuisille lahjoja, koska opiskelijana lahjojen osto aikuisille tuntui liialta. Ei ole tullut mieleenkään, että joku voi kokea asian noin.

Jep kyllä se meni muutaman vuoden, mutta kun pääasiaksi muodostui vain yhden sisaruksen joulunvietto ja heidän muistamisensa - lapsetonta sisarusta ei tarvinnut muistaa lainkaan - saati kiitellä lahjoista. Låhinnä v***ua ja vahingoniloa. Kun siihen lisää vielä rakkamman vanhemman kuolemisen ja narsisti äidin kiinnostuminen vain ja ainoastaan toisesta lapsestaan - kyllähän se on selvää, että nämä joulut ovat prseestä - ja sairaalloisia sairaan äidin ja tämän psykopaattipojan vuoksi.

Niinkauan kun oli se miesehdokas kuvioissa, kohteli tämäkin äiti fiksusti. Sinkun polun valittuaan nämä äidit kohtelevat tyttäriään kuin ilmaa. Muutama raha tilille ja siinä on " velvollisuus" hoidettu. Kuolemassapa kohtaavat väinpitämättömyytensä ja pahat tekonsa.

Vierailija
39/742 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella lapsellista aikuisen olla mustasukkainen lapsista.

Tietenkin lapset saavat enemmän huomiota. Millainen aikuinen edes haluaa yhtä paljon ja samanlaista huomiota kuin lapsena?

Ihan lapsettomana tämän sanon. Mutta olen mies, joten saattaa johtua siitä...

No minä olen nainen ja kanssasi täysin samaa mieltä.

Vierailija
40/742 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on kanssa vanhempi aikuinen veli, joka on lapseton ja sisko jolla on lapsia. Sisko viettää oman perheensä kanssa joulua ja minä ja veljeni vanhempieni kanssa aikuisten joulua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän