Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten lukihäiriö näkyy arjessasi?

Vierailija
02.12.2017 |

Olisi mielenkiintoista kuulla teidän tarinoita joilla on todettu lukihäiriö.

Minkä ikäisenä todettiin? Miten vanhemmat ja opettajat suhtautuivat asiaan? Onko jotkut tietyt asiat vielä aikuisena hankalaa vai näkyykö se muulla tavalla arjessasi?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan?

Vierailija
2/7 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli akateemisille porvarivanhemmilleni tai oikeastaan etenkin äidilleni kova paikka. Ei ole vielä 70 vuotiaanakaan päässyt yli asiasta. Katkera... Käytöksen tasolla se ilmeni nöyryyttämisenä ja osoitteluna. Moittimisena ja halveksuntana. Edelleenkin saattaa muistuttaa siitä, miten hän on joutunut kärsimään. En saanut tukea. Koulukaverit pilkkasivat, kerran olin lähettänyt postikortteja kesällä näille kavereille ja niitä pilkattiin ja niille naurettiin. En ole sen jälkeen kortteja lähettänyt. Noihin muistoihin en mielelläni palaa.

Vieraiden kielien oppiminen oli vaikeaa. Ruotsi ja englanti oli seiskat (aina). Jos olisin yrittänyt olisin varmaan saanut kasit. En tehnyt ikinä läksyjä. Syy oli varmaan se, ettei energiaa varmaan riittänyt enää niihin. Koulu oli kuormittavaa. En osaa kirjoittaa ruotsiksi tai englanniksi. En voi hakea työpaikkoja, joissa edellytetään erinomaista kielitaitoa.

Joskus vie aikaa päästä tekstiin sisään. Uuden kirjan aloittaminen on työlästä, mutta kun lukeminen alkaa sujua, se sujuu hyvin.

Teen kirjoitusvirheitä, mutta mulla on lukuisia strategioita, joiden avulla kierrän ongelmia.

Kysyttävää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis ihan ekalla luokalla todettiin. T. 2

Vierailija
4/7 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vaikka joku nyt tunnistaisi, kävin Taideteollisen korkeakoulun eli käytännönläheiset (akateemiset) opinnot ja sitä ennen lukion tietysti. Lahjakkuudella olen pärjännyt...

Leimaaminen laiskaksi johtuu varmaan siitä, että on vaikea päästä sellaisen ahkeruuden tasolle kuin muut. Taso vaan on alempi. Laiskuutta se ei kuitenkaan ole. Haasteet on isommat.

T.2

Vierailija
5/7 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain lukihäiriöstä todistuksen vasta yliopistossa. Lukion opettajista yksi hoksasi kirjoitusten jälkeen, että "sullahan on lukihäiriö!"

Kirjoitan jatkuvasti pieleen ja sen takia viesti ei tahdo aina mennä perille. Lukijat juuttuvat virheisiin ja jättävät itse asian kommentoimatta.

Vierailija
6/7 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä haukutaan, jos kirjoitan väärin :)

Omassa työssäni joudun kirjoittelemaan sanoja ja lauseita, yhteistyökumppneille olen kertonut lukihäiriöstä, eikä ole ollut ongelmia. 

Ps. kieliopin kyllä osaan :)

Vierailija
7/7 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultiin että minulla on lukihäiriö, mutta paljastuinkin vain vähä älyiseksi.