Lapplaiset pahoittaneet mielensä - mistä oli kysymys?
Jätin yhden kirjaimen pois otsikosta, joka oli poistunut. Mistä siinä oli kyse?
Annas kun arvaan: lappilaisissa lehdissä on julkaistu tiettyjenssaamelaisten yleisöosastokirjoitus kansalaisopiston lapinpukukurssista.
Prkle, kun minun sukuni on vielä viime vuosisadalla ennen kelkkahaalareiden aikaa käyttänyt poromettässä lapinpukua, niin minä ja minun lapseni voivat myös käytttää.
Kommentit (14)
Miksi suomalaiset loukkaantuvat saamelaisten loukkaantumisesta?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saamelaisia saa sanoa lappalaiseksi.
Lappilainen on suomalainen, joka asuu lapissa. Lappalainen on saamelainen.
Myös lapissa käytetään tätä.Kysymys on siitä, että saana on saamelaisten pyhä ja historiallinen paikka. Saamelaiset olisivat halunneet, että myös saamen värit muistetaan Suomi 100 juhlassa. Saamelaiset kyllä juhlistavat Suomen itsenäisyyttä ja ovat olleet myös sodissa mukana.
Jos tämän tarkoitus on edistää turismia, olisi ehkä ollut hyvä jättää valaisematta.
Itse asiassa saamelaisten mielestä lappalainen on haukkumasana. Verrattavissa siihen n-kirjaimella alkavaan, tummaihoisia tarkoittavaan sanaan. Lappilainen tarkoittaa Lapin läänissä asuvaa. Saamelainen saamelaista. Tosin saamelaisilla on hirveitä vaikeuksia määritellä, mikä tai kuka on saamelainen. Esim. eräässä perheessä sisaruksista toinen oli saamelainen, toinen ei koska oli valtaa pitävien saamelaisten kanssa eri mieltä asioista ;)
Nyt juhlitaan Suomen 100-vuotispäivää. Saamelaiset ovat käsittääkseni vanhempaa perua, miksi heidän värejään pitäisi olla mukana, kun ei ole heidän synttärinsä?
Niin, onko ahvenanmaalaistenkaan lippuja ja värejä? Käsittääkseni saamelaiset ovat suomalaisia, joten miksi loukkaantua?
Nehän loukkaantuu kokoajan jostain,siinä oikein mestareita. Miks niillä on aina ne puvut ja hatut ?? Ihan kuin romaneilla. Pitäiskö kaikkien pukeutua maakuntansa kansallispukuun? Sit ne taas loukkaantuu kun joku käyttää feikki lapinpukua.
Kyllä sai taas suu auki lukea tätä juttua https://m.iltalehti.fi/kotimaa/201712012200576243_u0.shtml
Kun on Suomen juhla niin miksi pitäisi puhua saamelaisista jolla voidaan tarkoittaa norjalaista, ruotsalaista tai venäläistäkin? Suomen saamelaiset ovat suomalaisia. "Valtonen pohtii, keihin suomalaisiin valotaideteoksen esittelytekstissä viitataan" Voi hellanlettas, keihin tosiaan mahdetaan viitata?
"Erityisesti näitä saamelaisia kohtaan on loukkaavaa se, että heille tärkeä paikka omitaan ainoastaan suomalaisten paikaksi." Kukakohan nyt omii? Saanatunturi on osa Suomea kuten Suomessa asuvat saamelaisetkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös lapissa käytetään tätä.Kysymys on siitä, että saana on saamelaisten pyhä ja historiallinen paikka. Saamelaiset olisivat halunneet, että myös saamen värit muistetaan Suomi 100 juhlassa. Saamelaiset kyllä juhlistavat Suomen itsenäisyyttä ja ovat olleet myös sodissa mukana.
Jos tämän tarkoitus on edistää turismia, olisi ehkä ollut hyvä jättää valaisematta.Itse asiassa saamelaisten mielestä lappalainen on haukkumasana. Verrattavissa siihen n-kirjaimella alkavaan, tummaihoisia tarkoittavaan sanaan. Lappilainen tarkoittaa Lapin läänissä asuvaa. Saamelainen saamelaista. Tosin saamelaisilla on hirveitä vaikeuksia määritellä, mikä tai kuka on saamelainen. Esim. eräässä perheessä sisaruksista toinen oli saamelainen, toinen ei koska oli valtaa pitävien saamelaisten kanssa eri mieltä asioista ;)
Itse asiassa lappalainen ei tarkoita saamelaista, vaan niitä Lapin asukkaita, jotka muinoin maksoivat lapinveroa. Nykyiset saamelaiset asuivat silloin vielä Norjassa tai Ruotsissa. Joskus viime vuosisadan puolivälissä saatettiin todella käyttää lapp-alaista haukkumanimenä, mutta se oli ennen tätä saamelaisvouhotusta.
Minusta saamelaiset eivät ole suomalaisia, eivätkä ahvenanmaalaisetkaan. Saamelaiset eivät edes asu Suomessa vaan Norjassa ja Ruotsissa.
Minä loukkaannuin kun Olavinlinna valaistiin sinivalkoiseksi, vaikka Savon värit ovat keltainen ja musta. Se on meidän linnamme.
Ilmeisesti muiden suomalaisten tukirahat kuitenkin ovat hyvin kelvanneet Lappiinkin. Jos se nyt on ihan laajempi ilmiö, kuin jonkun hihhulin sanoma, että ei sovi Suomen värit sinne, niin eikuin itsenäistymään vaan.
Ymmärrän tämä kohun. Saanan on mainostettu olevan suomalaisten pyhä paikka (eikä saamelaisia mainittu lainkaan), vaikka suomalaiset eivät ole sinne edes päässeet kulkemaan kuin joitakin vuosikymmeniä, koska ei ollut tietä.
Kyllä se niin selkeästi on saamelaisten aluetta, että asiasta pitäisi kyllä mainita.
Vierailija kirjoitti:
Minusta saamelaiset eivät ole suomalaisia, eivätkä ahvenanmaalaisetkaan. Saamelaiset eivät edes asu Suomessa vaan Norjassa ja Ruotsissa.
No nyt on taas yleistieto niin kohdallaan että. Saamelaisia asuu Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Venäjällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tämän tarkoitus on edistää turismia, olisi ehkä ollut hyvä jättää valaisematta.Itse asiassa saamelaisten mielestä lappalainen on haukkumasana. Verrattavissa siihen n-kirjaimella alkavaan, tummaihoisia tarkoittavaan sanaan. Lappilainen tarkoittaa Lapin läänissä asuvaa. Saamelainen saamelaista. Tosin saamelaisilla on hirveitä vaikeuksia määritellä, mikä tai kuka on saamelainen. Esim. eräässä perheessä sisaruksista toinen oli saamelainen, toinen ei koska oli valtaa pitävien saamelaisten kanssa eri mieltä asioista ;)
Itse asiassa lappalainen ei tarkoita saamelaista, vaan niitä Lapin asukkaita, jotka muinoin maksoivat lapinveroa. Nykyiset saamelaiset asuivat silloin vielä Norjassa tai Ruotsissa. Joskus viime vuosisadan puolivälissä saatettiin todella käyttää lapp-alaista haukkumanimenä, mutta se oli ennen tätä saamelaisvouhotusta.
Saamelaisilla ei ole ollut käsitettä valtionraja, vaan he ovat kulkeneet näillä alueilla, eikä siis saamelaiset ole rajoittunut tiettyyn maahan.
Myös lapissa käytetään tätä.
Kysymys on siitä, että saana on saamelaisten pyhä ja historiallinen paikka. Saamelaiset olisivat halunneet, että myös saamen värit muistetaan Suomi 100 juhlassa. Saamelaiset kyllä juhlistavat Suomen itsenäisyyttä ja ovat olleet myös sodissa mukana.
Jos tämän tarkoitus on edistää turismia, olisi ehkä ollut hyvä jättää valaisematta.